Internet betekent de democratisering van content. Alles gaat op de schop. We kopen niet langer content in een verpakking. We downloaden niet meer, maar streamen. We eisen: hier en nu, met een druk op de knop, in real time. Als ik vooraf had geweten dat ooit m’n geliefde muziek van al die lp’s, singles, cassettebandjes, minidisks en cd’s uit de lucht konden worden geplukt had ik ze nooit gekocht. En daarom sloot de Free Record Shop haar deuren. En daarom ging V&D failliet. Omdat jij en ik er niet meer kwamen. Omdat we op ons dooie gemak onze content scoren: virtuele muziek luisteren en online shoppen. Als eenmaal ook kleding, schoenen en andere producten via 3D thuisprinters binnen te halen zijn, komen we ons huis niet meer uit om te gaan shoppen. Na de FRS en V&D is het de beurt aan andere gevestigde instellingen. Who’s next? Recent lanceerde Bol.com voor een tientje per maand een massaal aanbod van e-books: waarom nog naar boekhandel of bibliotheek? Internet zal alles democratiseren, er zijn alleen nog enkele content-aanbieders onaangetast. Dat zal snel veranderen, de eerste voortekenen zijn er al.
Ommuurde kennis valt om
Zodra er Spotify’s komen die voor een tientje per maand kennis verspreiden zullen scholen het moeilijk krijgen. Ommuurde kennis (lees: gebouwen) zal niet langer worden gepikt door klanten, uw leerlingen. Wie nu nog meent dat hij of zij bepaalt wie welke kennis in handen krijgt zal het nakijken hebben. Net zoals de arrogantie die ooit de bedrijfsvoering van V&D kenmerkte zullen docenten worden verrast door nieuwe kennis-aanbieders, omdat zij als docent meenden het alleenrecht te hebben. De muren van bijvoorbeeld scholen zullen als Jericho omvallen. Als de overheid een beetje future proof is zal er een leerplicht moeten komen waar de leerling mag uitmaken waar hij/zij de kennis vandaan haalt. Net zoals het RegisterLeraar voor docenten, maar dan voor de leerling. Na de gevestigde onderwijsinstanties benaderen nieuwe kennisaanbieders jongeren. Wat te denken van een YouTube Academy, die naar alle verwachting veel spannender les biedt dan een ‘saaie leraar’. Of initiatieven als een Netflix Education en de Spotify School?
Laat u niet weg concurreren
Wat te doen als u als docent nog niet met pensioen gaat? Als de wiedeweerga uw vak updaten en uw houding aanpassen. Laat u niet weg concurreren. U bent een mens en geen plat beeldscherm. Weet wat uw meerwaarde is als fysiek docent! Leerlingen wachten op leerkrachten met passie! Met hart voor de zaak. Die leerlingen niet als nummer zien maar hen bij naam kennen en herkennen als interessant medemens! Docenten die niet alleen goed kunnen vertellen maar ook goed kunnen luisteren. Meer oren dan mond open. Juffen en meesters die weten dat het onderwijs om kinderen en hun toekomst gaat en zich niet als een meetlat opstellen. Docenten die diversiteit toejuichen en niet kinderen als ‘rugzakjes’ behandelen. Onderwijzers die de in klas breed glimlachen en plezier hebben in het lesgeven. Docenten die grenzen stellen en niet over zich heen laten lopen. Docenten die in staat zijn om in een vlog van 3 minuten de lesstof samen te vatten in klare mensentaal. Docenten die door leerlingen aangenomen zouden worden (als zij de kans kregen in de school-sollicitatiecommissies te zitten). Tegen zulke leerkrachten en docenten kan namelijk geen Google, Netflix of Spotify op. Dus wat gaat u doen?
Reacties 4
Interesting: School is als V&D https://t.co/fGMTdcJ2ou
Vreemd, Bamber, die vergelijking met V&D, want dat warenhuis kwam met waren waar steeds minder mensen op zaten te wachten, terwijl kinderen altijd naar kennis (echt wat anders dan informatie) zullen smachten…..
Kinderen willen leren van en met elkaar, dat is iets dat ik dagelijks zie en meemaak op de werkvloer. Dat zij elkaar dagelijks kunnen ontmoeten en genieten van de vriendschapsbanden die daar ontstaan dat is een meerwaarde waardoor leerlingen graag zullen blijven komen naar een school.
Ik zie de muren nog niet zo gauw omvallen, Bamber, want daarbinnen valt genoeg te genieten, meestal onder leiding van een goede docent, dat wel.
Beste Roeland. De vergelijking met V&D en de Free Record Shop gaat op, omdat hetgeen scholen ‘verkopen’ en aanbieden (het waar: Kennis) ook door concurrenten kan en zal worden aangeboden. Leerlingen ervaren (gelukkig) hun school als peergroup-ontmoetingsplek, maar wie zegt dat deze plek de aangewezen plek zal blijven? Is een lunchroom of andere hangplek niet veel aantrekkelijker? De muren zullen omvallen. De huidige kennishouders, zoals docenten, worden gedwongen andere verpakkingen te kiezen van hun tot nu toe veilig ommuurde kennis.
Beste Bamber, we verschillen van mening over 1 ding: internet levert informatie, geen kant-en-klare kennis. Kennis is iets dat (jonge) mensen zelf moeten zien te brouwen uit die overstelpende hoeveelheid informatie en daarbij…. komt een docent heel goed van pas!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.