Stimuleringsbijdragen in coronatijd: Challenge #NLmediawijs 2020 nu geopend

woensdag 8 april 2020

Challenge Nederland Mediawijs 2020,stimuleringsregelingDe missie van ons netwerk is ‘iedereen mediawijs’. Wat betekent dit in tijden van corona? We zien dat Nederlanders door de coronacrisis in rap tempo digitaal vaardiger worden: we werken massaal online vanuit huis, leren videobellen en bestellen bij online winkels. Maar hierbij blijft de mediawijsheid vaak achter. En: niet iederéén is in staat mee te liften op deze digitaliseringsgolf. De mensen die al een achterstand hadden, blijven verder achter.

Netwerk Mediawijsheid stelt €50.000 aan stimuleringsbijdragen beschikbaar voor initiatieven die mensen juist nu ondersteunen op het gebied van mediawijsheid. 

Update: deze zes initiatieven zijn gehonoreerd. Van harte gefeliciteerd!

Samen werken we aan een Nederland waarin iedereen in staat is om de voordelen van media te benutten én de risico’s ervan te vermijden. In deze wereld vol media is het belangrijk dat iedereen daar mediawijs mee om kan gaan. En als iemand dat niet kan, dan moet diegene kunnen rekenen op passende begeleiding.

Heeft jouw organisatie een initiatief waarmee je mensen tijdens de coronacrisis (en daarna), extra ondersteunt op het gebied van mediawijsheid? Laat ons weten: waarmee zou jouw organisatie mensen juist in deze tijd mediawijzer kunnen maken? Wat heb je daarvoor nodig? En hoe vormt het een blijvende bijdrage, ook ná de coronacrisis?

Zo werkt het

Elke organisatie die is aangesloten bij Netwerk Mediawijsheid kan meedoen aan de challenge. Samenwerken met een andere netwerkpartner? Dit moedigen we aan!

Er zijn veel mogelijkheden om in aanmerking te komen voor een bijdrage. Denk aan een online spreekuur, bewustwordingscampagne, informatieve website, uitleenpunt voor randapparatuur, digitalisering van lesmateriaal, een onderzoek, een pilot of een experiment. Het kan een geheel nieuwe onderneming zijn of een uitbreiding, aanpassing of verrijking van een bestaand initiatief. De doelgroep kan variëren van een kleine groep tot iedereen in Nederland. Uiteraard verdienen juist de kwetsbare groepen onze aandacht.

We zullen in heel 2020 de gevolgen van de coronacrisis voelen. Maar ook los daarvan is het belangrijk dat het initiatief van waarde is voor eindgebruikers. Met als resultaat: dat de mensen die mediawijsheid tekortkomen en/of dreigen achter te blijven, een extra zetje in de rug krijgen en alsnog geholpen worden.

Kortom: kom als netwerkpartner(s) met een initiatief waarmee je mensen in deze coronacrisis (en daarna), extra ondersteunt op het gebied van mediawijsheid.

Er is in totaal €50.000,- beschikbaar als stimuleringsbijdrage. Het maximumbedrag per toegewezen aanvraag is €10.000,-. Er is geen minimumbedrag.

Wees er snel bij!

Wacht niet te lang met het indienen van je aanvraag, de laatste dag om aan te melden is namelijk 20 april. Om ervoor te zorgen dat de stimuleringsbijdragen snel bij de toegekende projecten terechtkomen, houden we onderstaande deadlines aan:

20 april – Uiterlijk indienen aanvraag
28 april – Uiterlijk bericht over toekenning
8 mei – Uiterlijk uitkering bijdrage
1 november – Opleveren eindresultaat

Alle informatie, voorwaarden en het aanmeldformulier vind je hier. Heb je vragen over de Challenge #NLmediawijs 2020? Mail naar [email protected]. Veel succes!

Update: deze zes initiatieven zijn gehonoreerd. Van harte gefeliciteerd!

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.