Net als voorgaande jaren faciliteerde Netwerk Mediawijsheid in 2024 een stimuleringsregeling voor diverse projecten om mediawijsheid te stimuleren. Dit jaar was het thema weerbaarheid tegen desinformatie. Zoals een workshop nepnieuws herkennen gericht op senioren, een tool om nieuwswijsheid beter meetbaar te maken of een lesmodule voor leerkrachten. Hoe verging het deze initiatieven in hun missie om hun doelgroep mediawijzer te maken? Vandaag: Martine de Leeuw van ChatLicence.
Deze partij heeft de stimuleringsregeling ingezet voor de doorontwikkeling van ChatLicence: een soort rijbewijs of zwemdiploma, maar dan voor de smartphone.
“Door een nieuwe standaard neer te zetten als eerste stap naar de eerste smartphone leren we kinderen veilig en slim online gaan.”
Hoe zijn jullie op het idee voor dit project gekomen?
“ChatLicense is in 2022 ontstaan uit onze verbazing als ouders. Toen oprichter Marjolein haar dochter een telefoon gaf viel het haar op dat ze beiden niet zonder begeleiding in deze nieuwe digitale wereld hadden moeten duiken. Door een nieuwe standaard neer te zetten als eerste stap naar de eerste smartphone leren we kinderen veilig en slim online gaan. Met dit digitale rijbewijs leren kinderen – via een wetenschappelijk onderbouwde leermethode – de juiste vaardigheden en krijgen ouders grip en inzicht in deze nieuwe online wereld. Zo kunnen ze samen slim online!”
Wat vind je de belangrijkste les die je van dit project geleerd hebt?
“Voor deze module over desinformatie is het belangrijk om ook rekening te houden met onze emoties. Ons brein is gevoelig voor beïnvloeding en wil dingen graag voor waarheid aannemen. Naast dat je dus naar de feiten kijkt, waarmee je desinformatie kunt ontdekken, is het ook goed om stil te staan bij welke gevoelens het oproept.”
“Zorg dat de boodschap die je wilt overbrengen niet alleen inhoudelijk up-to-date is, maar ook goed verpakt is.“
Hoe hebben jullie de stimuleringsregeling ingezet om jullie project te verbeteren?
“We hebben onze bestaande module in onze game voor kinderen verrijkt met nieuwe content over desinformatie. In de game nemen we kinderen mee op hun eigen online pad en leren ze vaardigheden aan de hand van animaties, dramavideo, uitlegvideo en een quiz. Hierdoor kunnen ze vanuit eigen kracht mediawijs, digitaal slim en mentaal gezond omgaan met alle onderwerpen die komen kijken bij een eerste telefoon.”
Wat is het advies dat je aan netwerkpartners mee wilt geven als ze zelf met dit thema aan de slag willen?
“Zorg dat je aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep en zorg dat de boodschap die je wilt overbrengen niet alleen inhoudelijk up-to-date is, maar ook goed verpakt is. Door samen te werken met de juiste partners én de doelgroep kan je echt gedragsbeïnvloeding realiseren.”
Lees meer
Netwerk Mediawijsheid faciliteert jaarlijks meerdere initiatieven voor de stimuleringsregeling. Benieuwd naar andere initiatieven die zijn voortgekomen uit de regeling?

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.