Stimuleringsregeling 2024 – Omgaan met desinformatie in de klas

donderdag 9 oktober 2025

Net als voorgaande jaren faciliteerde Netwerk Mediawijsheid in 2024 een stimuleringsregeling voor diverse projecten om mediawijsheid te stimuleren. Deze maal was het thema ‘weerbaarheid tegen desinformatie’. Er was zoals altijd een mooi aanbod aan deelnemende initiatieven, zoals een workshop nepnieuws herkennen voor senioren, een tool om nieuwswijsheid  beter meetbaar te maken en een serie lezingen op Aruba. Hoe verging het deze initiatieven, en wat kunnen partners van hun aanpak opsteken? In deze reeks spreken we de organisaties achter de gehonoreerde initiatieven. Vandaag: Anja Annink van provinciale ondersteuningsinstelling Rijnbrink.

Deze partij heeft de stimuleringsregeling ingezet voor het ontwikkelen van een uitbreiding op de al bestaande Jeugdkrakercompetitie, specifiek gericht op desinformatie.

Hoe zijn jullie op het idee voor dit project gekomen?

“De Jeugdkrakercompetitie is een bestaand project dat we met deze subsidie een boost hebben gegeven. Het idee voor de Jeugdkrakercompetitie is ontstaan vanuit de wens om kinderen op een speelse manier mediawijzer te maken. We zien dat jongeren steeds meer online zijn, maar niet altijd de vaardigheden hebben om kritisch om te gaan met online informatie. Door een competitie-element toe te voegen, maken we het leren leuk én effectief. De uitbreiding is voortgekomen uit de positieve reacties van scholen en bibliotheken, en de behoefte om meer regio’s te bereiken.”

“Samenwerking tussen bibliotheken, scholen en overheid is essentieel om impact te maken.”

“In een wereld vol nepnieuws en AI zijn digitale vaardigheden essentieel. De Jeugdkrakercompetitie helpt leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs spelenderwijs om deze vaardigheden te ontwikkelen. Aan de hand van online vragen leren ze beter zoeken, desinformatie herkennen en veilig navigeren op internet. Door het meedoen aan de competitie en het behandelen van het lesmateriaal leren we belangrijke vaardigheden zoals samenwerken, creativiteit en probleemoplossend denken aan.”

Ook in 2025 organiseert Netwerk Mediawijsheid een stimuleringsregeling. Die staat in het teken van de mediawijze inzet van AI. Benieuwd naar de voorwaarden van deze regeling? Kijk dan hier

Wat is  de belangrijkste les die je van dit project geleerd hebt?

“Samenwerking tussen bibliotheken, scholen en overheid is essentieel om impact te maken. Daarnaast hebben we geleerd dat kinderen enorm enthousiast worden van een speelse aanpak – en dat enthousiasme blijkt een krachtige motor voor het lerend vermogen.”

Hoe hebben jullie de stimuleringsregeling ingezet om jullie project te verbeteren?

“Dankzij de stimuleringsregeling konden we de competitie uitbreiden met lesmateriaal in de vorm van video’s over thema’s die te maken hebben met online weerbaarheid. Per ronde hebben we een video laten maken ter introductie van de vragen. De video’s gaven o.a. informatie over wat AI nou eigenlijk is en hoe je veilig en kritisch met media omgaat.”

Wat is het advies dat je aan netwerkpartners mee wilt geven als ze zelf met dit thema aan de slag willen?

“Gebruik bestaande netwerken en regelingen om je idee te versterken of (mede) uit te voeren.”

Video

Bekijk ook de video van de introductie voor de Jeugdkrakercompetitie-module:

Lees meer

Netwerk Mediawijsheid faciliteert jaarlijks meerdere initiatieven met onze stimuleringsregeling. Benieuwd naar vorige edities?

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.