Net als voorgaande jaren faciliteerde Netwerk Mediawijsheid in 2024 een stimuleringsregeling voor diverse projecten om mediawijsheid te stimuleren. Dit jaar was het thema weerbaarheid tegen desinformatie. Zoals een workshop nepnieuws herkennen gericht op senioren, een tool om nieuwswijsheid beter meetbaar te maken of een lesmodule voor leerkrachten. Hoe verging het deze initiatieven in hun missie om hun doelgroep mediawijzer te maken? Vandaag: Melissa Stamper van Red Arubiano di Prensa Profesional (RAPP)
Deze partij organiseerde een serie lezingen over desinformatie op Aruba.
Hoe zijn jullie op het idee voor dit project gekomen?
“Het idee voor Information Under Pressure / Información Bou Presion is ontstaan vanuit gesprekken binnen RAPP en de journalistieke gemeenschap op Aruba. Zowel journalisten als mediapartners merkten dat desinformatie, fake news en een gebrek aan mediawijsheid steeds vaker terugkomen in het publieke debat. Vanuit dit enthousiasme én de duidelijke noodzaak binnende gemeenschap is besloten om een publieksreeks te ontwikkelen waarin we journalisten, maatschappelijke organisaties en experts samenbrengen.”
“Door dit proces hebben we gezien dat samenwerking tijd vraagt, maar uiteindelijk leidt tot een veel sterker en breder gedragen project.”
Wat vind je de belangrijkste les die je van dit project geleerd hebt?
“Een belangrijke les is dat er veel draagvlak en energie bestaat in de gemeenschap, maar dat het betrekken van mediapartners (televisie, radio en online) meer tijd kost dan verwacht. Door dit proces hebben we gezien dat samenwerking tijd vraagt, maar uiteindelijk leidt tot een veel sterker en breder gedragen project.”
Hoe hebben jullie de stimuleringsregeling ingezet om jullie project te verbeteren?
“Dankzij de stimuleringsregeling is het mogelijk geworden om de reeks niet alleen als losse lezingen te organiseren, maar echt als een mediaproductie. Dat betekent: live-uitzendingen via tv en radio, online verspreiding via ons YouTube-kanaal en herpublicatie door mediapartners. Daarnaast hebben we nu de ruimte om naast journalisten ook Stichting Deugdelijk Bestuur, UNESCO, de Orde van Advocaten, de Universiteit van Aruba en de Veiligheidsdienst Aruba te betrekken, waardoor het draagvlak veel groter is geworden.”
“Door meerdere partners te betrekken vergroot je niet alleen het bereik, maar ook het draagvlak in de gemeenschap.”
Wat is het advies dat je aan netwerkpartners mee wilt geven als ze zelf met dit thema aan de slag willen?
“Mijn advies is om open te staan voor samenwerking met andere mediapartners. Door meerdere partners te betrekken vergroot je niet alleen het bereik, maar ook het draagvlak in de gemeenschap. Het kost soms meer tijd om iedereen aan boord te krijgen, maar het resultaat is een sterker project dat écht impact maakt en op meerdere platforms zichtbaar blijft.”
Lees meer
Netwerk Mediawijsheid faciliteert jaarlijks meerdere initiatieven voor de stimuleringsregeling. Benieuwd naar andere initiatieven die zijn voortgekomen uit de regeling?

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.