Net als voorgaande jaren faciliteerde Netwerk Mediawijsheid in 2024 een stimuleringsregeling voor diverse projecten om mediawijsheid te stimuleren. Dit jaar was het thema weerbaarheid tegen desinformatie. Zoals een workshop nepnieuws herkennen gericht op senioren, een tool om nieuwswijsheid beter meetbaar te maken of een lesmodule voor leerkrachten. Hoe verging het deze initiatieven in hun missie om hun doelgroep mediawijzer te maken? Vandaag: Marieke Liefting van de Bibliotheek West-Brabant.
Zij ontwikkelde een workshop over nepnieuws gericht op ouderen.
“Toen ik online ging zoeken vond ik al veel informatie gericht op jongeren, maar niet voor ouderen”
Hoe zijn jullie op het idee voor dit project gekomen?
“Door mijn werk spreek ik regelmatig volwassenen en senioren die zich zorgen maken over nepnieuws en desinformatie. Toen ik online ging zoeken vond ik al veel materiaal gericht op jongeren, maar niet voor ouderen. Daarom heb ik zelf een workshop ontwikkeld. Ik heb eerder al twee webinars gegeven over het thema, maar de workshop die ik heb gemaakt past beter bij de doelgroep. Deelnemers gaan namelijk zelf nepnieuws maken op een luchtige en leuke manier.”
Wat vind je de belangrijkste les die je van dit project geleerd hebt?
“Een goede les is het belang van humor als je met senioren/volwassenen praat over nepnieuws. Nepnieuwsis voor veel mensen een ongrijpbaar en vooral ‘eng’ thema. Ik gebruik dus bewust geen zware complottheorieën of politieke stellingen. Je kunt prima duidelijk maken wat nepnieuws inhoudt en hoe je het kunt herkennen door voorbeelden te gebruiken die de deelnemers herkennen van Facebook of het internet. Je moet bij deze doelgroep alleen niet aankomen met TikTok video’s of voorbeelden van Snapchat.”
Hoe hebben jullie de stimuleringsregeling ingezet om jullie project te verbeteren?
“Ik heb de stimuleringsregeling deels gebruikt om de presentaties van mijn twee webinars om te zetten naar een korte presentatie voor de workshop. Want ik wilde juist tijd creëren zodat mensen zélf aan de slag konden gaan met het schrijven van nepnieuws. Ik heb een deel van het geld ook gebruikt om promotie te maken voor mijn workshops in de lokale kranten. Ik heb de workshop uiteindelijk acht keer gegeven bij verschillende bibliotheken en verenigingen in West-Brabant.”
“Maak het vooral niet te zwaar, je wilt juist bij deze mensen de onrust wegnemen en niet verergeren.”
Wat is het advies dat je aan netwerkpartners mee wilt geven als ze zelf met dit thema aan de slag willen?
“Één van de deelnemers omschreef mijn workshop als Leuk, luchtig en leerzaam, en ik denk dat dit de lading dekt. Maak het dus vooral niet te zwaar, je wilt juist bij deze mensen de onrust wegnemen en niet verergeren. Ik wil de deelnemers het vertrouwen teruggeven dat ze hun onderbuik gevoel prima kunnen volgen! Ik heb inmiddels een heel lespakket samengesteld met materialen inclusief handleiding dat ik deel met geïnteresseerden. In juni heb ik een webinar gegeven aan 50 collega’s uit Nederland omdat zij de workshop ook wilden organiseren. Zij hebben allen het hele lespakket ontvangen. Als iemand nog interesse heeft in het lespakket, kunnen ze mij een mail sturen.”
> Bekijk hier de videoreportage van Omroep Zuid-West.
Lees meer
Netwerk Mediawijsheid faciliteert jaarlijks meerdere initiatieven voor de stimuleringsregeling. Benieuwd naar andere initiatieven die zijn voortgekomen uit de regeling?
- Stimuleringsregeling 2024 – Lezingen op Aruba
- Stimuleringsregeling 2024 – Omgaan met desinformatie in de klas
- Stimuleringsregeling 2024 – Debunk Busters

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.