Netwerk Mediawijsheid zet zich in voor een mediawijs Nederland. Daarom geven we met onze stimuleringsregeling ieder jaar geld aan projecten die daarbij helpen. Organisaties die bij ons (ruim 1000 partners tellende) netwerk horen, kunnen dit geld aanvragen. Zo willen we nieuwe plannen mogelijk maken en bestaande projecten versterken.

Aanmelden voor de stimuleringsregeling 2025 kon van 1 september tot uiterlijk 1 november 2025 middels het formulier onderaan deze pagina. De aanmeldingsperiode is inmiddels verlopen. Inschrijven is dan ook niet meer mogelijk. Binnenkort lees je op netwerkmediawijsheid.nl meer over de initiatieven die vanuit de stimuleringsregeling een bijdrage ontvangen.

De stimuleringsregeling 2025 draait om Mediawijze inzet van AI

In 2025 staat de regeling in het teken van deze actuele en snelgroeiende technologie. AI is zoals de WRR stelt een systeemtechnologie die veel impact kan hebben op het ecosysteem. Daarom willen we binnen het netwerk onderzoeken hoe we AI op een mediawijze manier kunnen gebruiken. En op een manier die bijdraagt aan minstens één van de vier grote mediawijsheid-vraagstukken. Een dubbele opbrengst dus.

Maar wat bedoelen we nu precies met mediawijze inzet van AI? In het publieke debat ligt de nadruk vaak op het beperken van de risico’s van de technologie. Wij vinden het belangrijk om dit perspectief te verbreden. Want voor een mediawijze inzet van AI is het waardevoller om vanuit meerdere invalshoeken te kijken dan alleen de schaduwkanten. Daar komt bij dat AI inmiddels al op grote schaal wordt toegepast. Vaak zonder dat er weloverwogen keuzes aan ten grondslag liggen; alleen de praktische voordelen lijken te zijn meegenomen. We willen dat iedereen die zich bezighoudt met AI bewuste keuzes maakt en daarin de bredere implicaties meeneemt. 

Kortom: Mediawijze inzet van AI gaat over de zorgvuldige afweging wanneer en hoe AI wordt toegepast. Daarbij wordt rekening gehouden met een veelheid aan argumenten en de resulterende maatschappelijke impact.

We vragen onze partners om in hun projectvoorstellen voor de Mediawijze inzet van AI stil te staan bij (een aantal) verschillende argumenten:

  • Ethische argumenten – Is het eerlijk, verantwoord en rechtvaardig?
  • Economische argumenten – Wat zijn de (al dan niet financiële) kosten en baten, en voor wie?
  • Sociale argumenten – Wat betekent het voor inclusie, veiligheid en autonomie?
  • Educatieve argumenten – Draagt het bij aan leren, ontwikkeling en bewustwording?
  • Duurzaamheidsargumenten – Wat zijn de gevolgen voor milieu, energie- en grondstoffengebruik?
  • En alle andere relevante overwegingen voor of tegen de inzet van AI

Deze brede en bewuste reflectie samen vormen de Mediawijze inzet van AI. Alleen door verschillende perspectieven mee te nemen en de afwegingen expliciet te maken, kunnen we AI verantwoord én met vertrouwen toepassen. Als netwerk stimuleren we een houding die kritisch, bewust, positief en toetsbaar is. Wat wij hiervan leren, geven we weer door aan anderen: onze collega’s, doelgroepen, cliënten, klanten, patiënten enzovoorts.

Grassroots-regeling

Deze stimuleringsregeling is opgezet als een grassroots-regeling. Dat betekent dat het om een eenmalige bijdrage gaat, die bedoeld is als stimulans en een zetje in de rug. Er wordt daarom na besteding geen uitgebreide financiële verantwoording gevraagd. Wel vragen we de indieners om medewerking te verlenen aan een kort interview over de opbrengst en geleerde lessen. Ontvangers van een bijdrage van rond de € 7.500,- of hoger worden ook gevraagd om een korte filmimpressie van de activiteit te maken. Deze lessons learned zullen in de zomer van 2026 worden gepubliceerd en zijn bedoeld voor het netwerk. De activiteit uit het voorstel mag dan nog lopend zijn. Het gaat dan om een tussentijdse impressie.

Er is een totaalbedrag van €50.000,- beschikbaar voor de regeling. 

Partners kunnen een financiële bijdrage aanvragen van minimaal €1000,- tot maximaal €10.000,- per aanvraag.

Wat vragen we?

We vragen onze partners om een projectvoorstel in te dienen waarin AI op een slimme en zorgvuldige manier wordt gebruikt om bij te dragen aan één of meer van de vier grote mediawijsheid-opgaven. Het project moet passen binnen minstens één van impactstrategieniveaus.

Voorstellen kunnen gaan over een uitbreiding van een bestaand project, de opzet van een geheel nieuw initiatief of een vooronderzoek om een idee te verkennen - en alles wat hier tussenin zit. Denk bijvoorbeeld aan:

  • (Participatief) onderzoek
  • Lesmateriaal of leermiddelen
  • Workshops of trainingen
  • Tools, modellen of handleidingen
  • Inspiratiegidsen

Een combinatie van het bovenstaande is natuurlijk ook mogelijk. 

Het doel kan verschillend zijn. Bijvoorbeeld: meer mensen bereiken, een idee beter laten werken, de kwaliteit verbeteren of zorgen dat een oplossing langer meegaat.

Het is belangrijk dat het project iets nieuws of waardevols toevoegt aan het bestaande mediawijsheidaanbod. Dat kan ook een kleine verbetering betreffen die niet veel kost, maar wel waardevol is. Daarom kunnen partners al een aanvraag doen vanaf €1000,-

Het geld uit de regeling moet goed besteed worden. Dus: slim, effectief en met oog voor de toekomst. De bedoeling is ook dat het voorstel iets oplevert waar andere partners in het netwerk van kunnen leren. Want door van elkaar te leren kunnen we mediawijsheid in Nederland versterken.

We vragen best wat, maar er is ook veel mogelijk. We vertrouwen op de creativiteit van onze partners!


Praktische informatie en voorwaarden

Hieronder vind je alle relevante informatie over de stimuleringsregeling 2025.

Heb je vragen over deze, of voorgaande regelingen? Mail naar info@mediawijzer.net

Met deze stimuleringsregeling hopen we een concrete bijdrage te leveren aan de dialoog over mediawijze toepassingen van AI. We kijken uit naar veel enthousiaste en creatieve voorstellen van onze partners! 

Mocht je nog vragen hebben, stuur dan een email naar info@mediawijzer.net. We kunnen je dan helpen met nadere uitleg van de spelregels. We gaan niet inhoudelijk in op een mogelijke aanvraag.

Aanmelden voor de stimuleringsregeling 2025 kon van 1 september tot uiterlijk 1 november 2025. De aanmeldingsperiode is inmiddels verlopen. Inschrijven is dan ook niet meer mogelijk. Binnenkort lees je op netwerkmediawijsheid.nl meer over de initiatieven die vanuit de stimuleringsregeling een bijdrage ontvangen.

Samen maken we werk van mediawijsheid – én van de mediawijze inzet van AI.


header impact pagina - jonge vrouw met smartphone

De missie van Netwerk Mediawijsheid

Netwerk Mediawijsheid zet zich in voor de missie Iedereen mediawijs. Lees hoe we impact maken.

Lees meer

Eerdere stimuleringregelingen

We organiseren vrijwel elk jaar een stimuleringsregeling. Lees hier meer over eerdere edities.

Lees meer