Op 20 mei organiseerden we de Mbo expertsessie. We spraken over het idee om een leermiddelenbank in te zetten als effectief instrument om mediawijsheid in het mbo in te bedden. Conclusie was dat er geen behoefte is aan nóg een leermiddelenbank. Er zijn namelijk al twee banken die prima werken als technische oplossing in de praktijk. Dit zijn Wikiwijs en mbomediawijs. Wat is er dan wel nodig?
Stimuleren van docenten
In de eerste plaats is er behoefte aan het stimuleren van docenten om zelf aan de slag te gaan. Docenten moeten ervan op de hoogte worden gebracht dat er al veel en goed digitaal lesmateriaal is en aangezet worden tot het daadwerkelijk gebruik ervan. Dat vraagt dus meer om een communicatie/marketing benadering dan om een extra platform.
Specifieke mbo content
In de tweede plaats is er meer specifieke mbo content nodig, vakgericht en beroepsgericht. Er is behoefte aan goede leerlijnen waar docenten zelf mee verder kunnen arrangeren. Het stimuleren van co-creatie is daarbij key zodat het materiaal voor en door mbo docenten wordt ontwikkeld. Het ontwikkelen van materiaal kost geld, want het kost tijd. Het zou helpen daar een goede beloning – soort microkrediet – voor in te stellen. Dat zou ook de angst om te delen weg kunnen nemen: er is immers voor betaald.
Nog meer conclusies
Verder kwam er onder meer uit de sessie:
- Goede, oorspronkelijke content is belangrijk: docenten én studenten alsook speciale mediacoaches of digicoaches kunnen content ontwikkelen en plaatsen. Co-creatie als uitgangspunt en een gezonde wisselwerking tussen halen en brengen.
- Eigenaarschap van een (reeds bestaande) bank is belangrijk in verband met beheer en ontwikkeling, én om de nodige continuïteit te garanderen. Te denken valt aan een speciale stichting of een consortium van ROC’s. Als het maar vanuit het mbo zelf komt, de community gedachte is belangrijk: voor en door mbo. Het eigenaarschap heeft een gezicht in de vorm van een redacteur, een ambassadeur is nodig die alles aan elkaar verbindt.
- De verplichting aan scholen om minimaal een basisles ict/mediawijsheid te bieden aan alle leerlingen en met name LB is essentieel – als je dat niet doet, kun je niet met ICT aan de slag in de klas.
- Het Mediawijsheid Competentiemodel biedt een prima structuur om mediawijsheid lesmateriaal te ordenen en te delen. Dit zou de basis moeten zijn.
Hoe nu verder?
We gaan de oproep voor de stimuleringsregeling in ieder geval geheel aanpassen. We richten ons daarbij op de ontwikkeling van vak-/beroepsgerelateerde leerlijnen tegen vergoeding – een soort microkrediet dus. Daarbij denken we aan een vaste vergoeding per leerlijn van circa 5000,- (incl BTW). Elke leerlijn is afzonderlijk aan te vragen en door minimaal een netwerkpartner te ontwikkelen.
De details van de regeling en de aanvraagprocedure worden op dit moment uitgewerkt en vlak na de zomervakantie gepubliceerd. Neem voor meer informatie contact met me op.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.