Vandaag gaat de Week van de Mediawijsheid van start en daarmee ook de negende editie van MediaMasters: de spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7, 8 en de brugklas. Ruim 200.000 leerlingen uit het hele land staan in de startblokken om in de klas én thuis de game te spelen en zo de wereld van mediawijsheid te ontdekken. De klas die de meeste punten scoort, mag zich een jaar lang de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ noemen en wint een mooie prijs.
Tijdens het spelen van de spannende game bundelen de leerlingen hun mediawijze krachten en leren zij hoe je mediawijs kunt omgaan met thema’s zoals privacy, cybercriminaliteit en online pesten. Vorig jaar was groep 8c van KDBS Het Tangram uit Rotterdam de winnende klas. Op maandag 18 november wordt hun opvolger bekendgemaakt.
Wanneer sta jij aan of uit?
Hoe helpen apps, chats en digitale tools ons in het leven? En wanneer zit technologie ons juist in de weg? Wanneer kies jij om aan of uit te staan? Dit jaar staat de Week van Mediawijsheid in het thema van ‘Aan of uit?’. Met dit thema richt Netwerk Mediawijsheid zich op de manier waarop en wanneer we media inzetten.
Tijdens de Week van de Mediawijsheid gaan ook kinderen aan de slag met mediawijsheid. Met MediaMasters worden deelnemende klassen in vijf speldagen uitgedaagd om de hoofdrolspelers in de game te helpen. Dat doen ze door zowel op school als thuis aan de slag te gaan met vragen en opdrachten over thema’s op het gebied van mediawijsheid. Zo wordt er dit jaar aandacht besteed aan privacy, cybercriminaliteit, online identiteit, sociale media, reclame, informatievaardigheden, datasporen, games, vloggen, beeldvorming, techniek & toekomst en online pesten.
NPO-serie Hunted inspiratie voor verhaallijn MediaMasters
De inhoud van de serious game is dit jaar geïnspireerd door de populaire NPO-serie Hunted. In MediaMasters krijgt een groep van vier personages de challenge om 24 uur lang anoniem en op één locatie te blijven. En dat zonder dat het team van cyberexperts, dat naar hun identiteit en locatie op zoek gaat, hen te pakken krijgt. Gelukkig krijgen ze hierbij hulp van de ‘MediaMasters’ in de klassen. Het is belangrijk om zo min mogelijk data-sporen achter te laten; wat lang niet zo makkelijk blijkt te zijn. “De personages in het spel en de kinderen in de klas worden zich hierdoor bewust dat veel online zijn vaak ook betekent dat je gegevens achterlaat. De game sluit op deze manier ook mooi aan op het thema van de Week van de Mediawijsheid: Aan of uit?” zegt Sarah Hijmans, inhoudelijk producent en eindredacteur.
Vier nieuwe MediaMasters-ambassadeurs
Dit jaar verbinden maar liefst vier vakprofessionals zich als ambassadeur aan MediaMasters. Tijdens de 10e editie van de Week van de Mediawijsheid zetten presentator en journalist Samya Hafsaoui, eerste officiële FIFA eSporter van AZ Aristote Ndunu, Nederlands jongste ethisch hacker Jurre Groenendijk en TekkieWorden-vlogger Roos Cocolien Steigenga zich in om leerlingen mediawijzer te maken.
Speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs
MediaMasters is er ook voor dove of slechthorende kinderen uit groep 7 en 8. Het speciaal onderwijs heeft een eigen klassement en hoofdprijs. De video’s zijn voorzien van ondertiteling en worden tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal. MediaMasters is dit jaar ook beschikbaar voor de brugklas. Eveneens met een eigen klassement en hoofdprijs.
De Week van de Mediawijsheid vond plaats van 8 t/m 15 november 2019 en heeft als thema: ‘Aan of uit?’. Tijdens deze campagneweek werd de landelijke wedstrijd van MediaMasters gespeeld. Kijk op www.weekvandemediawijsheid.nl en www.mediamasters.nl voor meer informatie.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.