Summer reads: top 15 mediawijze blogartikelen – deel 4

vrijdag 7 augustus 2015

De zomervakantie is begonnen. Bij uitstek een periode om in alle rust terug te blikken op de eerste helft van het jaar en ruimte te maken voor nieuwe plannen. Enthousiaste (gast)bloggers delen op deze website hun kennis, ervaringen en kijk op mediawijsheid via blogartikelen. Heb je geen tijd gehad om deze te lezen? Wij blikken terug in 15 mediawijze blogartikelen. Laat je inspireren door deze must reads!

Interessante onderzoeken over mediagebruik, het nieuws rondom Facebook en Google, of praktische tips in het onderwijs: welke artikelen op Mediawijzer.net worden het meest gelezen? We gaan verder met het een-na-laatste deel in deze reeks. Kijk snel mee naar deel 4 en de artikelen die eindigde op de 6e, 5e en 4e plek.

Summer reads – deel 4

6. Check de feiten: De waarheid volgens Google

Niet alles wat je leest is waar. Maar hoe onderscheid je ware van onware uitspraken? Hier gaat blogger Jaap op in met zijn ‘Check de feiten‘-blogartikel. In dit artikel kijkt hij naar het nieuws over dat Google websites met een onjuiste weergave van de feiten lager in de zoekresultaten wilt zetten. Maar gaat dat werken?

Willen we wel dat het bepalen van wat waar is in handen komt te liggen van een bedrijf?

» Lees verder

Google

5. 7 wetenschappelijke antwoorden op veelgestelde vragen over mediaopvoeding

Mediagebruik hoeft geen struikelblok te zijn in de opvoeding. Dat zegt prof. dr. Patti Valkenburg, hoogleraar Media, Jeugd en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam in haar laatste boek Schermgaande jeugd. Met dit boek steekt zij ouders en professionele opvoeders een wetenschappelijk onderbouwd hart onder de riem. Lees de 7 onderzoeksresultaten die je als (professioneel) opvoeder of mediamaker moet kennen.

‘Een onmisbaar boek voor mediacoaches, mediamakers en (professioneel) opvoeders.’

» Lees verder

schermgaande-jeugd

4. Naaktfoto’s op WhatsApp: eigenlijk al heel normaal

‘Er gaan heel vaak naaktfoto’s van leerlingen de school rond’, hoorde blogger Aefke van een leerkracht. Deze leerkracht stond daar niet meer zo van de kijken. Maar Aefke vroeg zicht af: als wij dat als volwassenen al normaal vinden, hoe begeleiden wij onze kinderen dan bij digitale media?

“Wij mensen hebben blijkbaar de aangeboren neiging om snel in de ‘actie’ en de ‘adviezen’ te schieten. Hoe die actie eruit moet zien, is discutabel.”

» Lees verder

sexting


Lees hier deel 1deel 2 en deel 3. Volgende week volgt het laatste deel. Veel leesplezier en een fijne zomer!

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.