Binnen ons team Maakonderwijs bij Cubiss is er één ding waar wij elk jaar naar uitkijken: Teacher Maker Camp. Twee dagen lang met enthousiaste leraren en bibliotheekprofessionals aan de slag met programmeren, ontwerpen en vooral maken, met onder andere de 3D-printer en vinylplotter. Niet alleen zijn het inspirerende dagen, het zijn vooral de resultaten die het de moeite waard maken. Deelnemers doen nieuwe digitale vaardigheden op en voelen zich zeker genoeg van zichzelf om dit voor een groep en in de les te gebruiken. Ook wij leren elk jaar weer nieuwe vaardigheden.
Creëer je ideale leerervaring
Het concept van het Teacher Maker Camp is aan ons overgedragen door Waag, een van de grootste expertisecentra op het gebied van maakonderwijs binnen Europa. Je gaat aan de slag met de workshops die je zelf kiest. Dat zorgt elk jaar voor mooie taferelen. Je ziet mensen die bijvoorbeeld ’s ochtends programmeren, daar geen feeling voor krijgen en snel willen wisselen. Maar ook andersom: mensen die zich zo in hun eerste onderwerp willen verdiepen, dat ze vergeten naar de andere workshops te gaan. De dagen zijn vrij genoeg om iedereen daar de ruimte in te geven en zo zal iedereen voor zichzelf de beste leerervaring creëren. Naast programmeren werken we ook aan 3D-ontwerpen en -printen, lasersnijden en vinylplotten.
Door het programma word je tussendoor ook nog scherp gehouden. Met verschillende challenges word je getest op creativiteit, inzicht en je opgedane vaardigheden. Je hebt misschien leren programmeren; maar kun je ook een robotrace winnen tegen alle andere deelnemers? Als afsluiter zijn er inspirerende sprekers en is er een etentje, zodat iedereen elkaar ook buiten de ‘werksetting’ leert kennen. Dit is waar de ideeën worden uitgewisseld en verbindingen worden gelegd.
Resultaten van het Teacher Maker Camp
Het is lastig om de resultaten van het Teacher Maker Camp te kwantificeren, maar enkele dingen kunnen we al wel op een rijtje zetten. Al tientallen leraren zijn geïnspireerd en gebruiken geleerde vaardigheden in zekere mate in de les. Er vindt elk jaar een mooie kruisbestuiving plaats tussen leraren uit het po, vo en hbo en bibliotheekprofessionals. Vraagstukken die bij de ene groep liggen, kunnen soms beantwoord worden door een andere groep. Vorig jaar hadden we voor het eerst ook pabostudenten die deelnamen. Dat gaf weer nieuw inzicht in hoe deze doelgroep de lessen beleeft. Het is voor ons ook belangrijk om de leraar van de toekomst voor te bereiden op het onderwijs van de toekomst.
Sommige deelnemers hebben als doel om inspiratie op te doen. Voor anderen is het een stuk concreter: “wij hebben een 3D-printer in de bieb en willen leren hoe we deze kunnen inzetten”. Er zijn docenten die binnen hun school voorop willen (blijven) lopen als het gaat om digitale vaardigheden. Of die juist mee willen kunnen met de ontwikkelingen van de school. Per persoon zal het doel anders zijn, maar deze worden allemaal binnen de twee dagen Teacher Maker Camp gehaald.
Door de mededeelnemers, sprekers en begeleiders word je constant aangezet tot nieuwe ideeën. We hebben gezien hoe gezamenlijk gewerkt wordt aan vragen als: hoe kun je robots in de les gebruiken? Hoe kan de inrichting van de bieb geoptimaliseerd worden voor het maakproces? En vooral: hoe kunnen kinderen (én volwassenen) creatief aan het werk gaan met maakonderwijs?
Uit de comfortzone
Elk team kent wel iemand die het lastig vindt om mee te komen met nieuwe techniek. Angst om overzicht kwijt te raken met programma’s als Microsoft Teams of Magister. Angst om vervangen te worden door automatisering of ICT. Of onzekerheid over je eigen kunnen als het gaat om bijvoorbeeld programmeren. Voor ons als team is het altijd leuk om te zien dat digitale vaardigheden in het begin nog kunnen afschrikken, maar dat iedereen aan het einde van de rit nieuwe vaardigheden heeft geleerd, talenten heeft ontdekt en hard heeft gewerkt. Ook voor de gevorderden is er voldoende verdieping te halen.
Wij doen dit als begeleiding nu al een hele tijd, maar elk jaar zijn er wel hulpvragen of ideeën waar wij door geprikkeld worden en mee door ontwikkelen. Het zijn twee gezellige dagen vol stimulerende activiteiten. Er wordt hard (samen)gewerkt en er worden mooie resultaten geboekt. Maar het gaat vooral om de tijd erna: het moment dat je het geleerde inzet in de les, op school of in de bibliotheek en je merkt dat het écht werkt.
Mocht je vragen hebben over het Teacher Maker Camp neem dan contact op met m.vansomeren@cubiss.nl.
Lees verder over maakonderwijs
» Het boek als inspiratiebron: máák iets van je leeservaring!
» Hoe werkt dit ding? Zo krijgen we kind, bibliothecaris én leraar aan het maken
» Maakonderwijs: van gebruiker naar maker
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.