Terugblik Media Ukkie Dagen 2015: over mediaopvoeding van ukkies

donderdag 9 april 2015

Media voor Ukkies: Kies jij voor kwaliteit? Met deze slogan werden van 26 maart t/m 2 april 2015 de jaarlijkse Media Ukkie Dagen georganiseerd. Leren omgaan met media is een belangrijk onderdeel van de opvoeding.

In dit artikel een terugblik op de campagne.

Enkele trivia

  • De campagne Media Ukkie Dagen werden voor de 4e keer georganiseerd
  • De Media Ukkie Award werd voor de 3e keer uitgereikt
  • De winnende app Heksje & Willem is van dezelfde makers als Noa’s sterren, de app die in 2014 ook de Media Ukkie Award won
  • Naast de Media Ukkie Award werden ook 2 Gouden @penstaarten, 1 Gekko en 1 Kameleon uitgereikt
  • De Gekko en Kameleon werden dit jaar voor ’t eerst uitgereikt
  • Er werd in totaal 554x getwitterd met #MUD15, goed voor in totaal 2.229.210 impressies
  • Er werd het drukst getwitterd op 2 april. Op die dag alleen al werden 786 tweets verstuurd met hashtags als #MUD15, #goudenapenstaart, #KMawards of #MediaUkkieAward
  • Het artikel van NRCQ Help, mijn kind kan eerder swipen dan lopen werd 38 keer gedeeld en bereikte daarmee 68.068 mensen
  • Ook nu.nl en Telegraaf.nl besteden aandacht aan de uitreiking van de Kinder Media Awards

Expertsessie mediaopvoeding

Op dinsdagmiddag 24 maart organiseerden Mediawijzer.net en het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) een expertsessie voor opvoedprofessionals over mediaopvoeding voor kinderen van 0 t/m 6 jaar bij Beeld en Geluid in Hilversum. Het NJi werkt in opdracht van het ministerie VWS aan een media-toolbox waarmee opvoedprofessionals gefundeerd ondersteuning kunnen bieden aan ouders bij vragen over het mediagebruik van hun kinderen.

Poster Media Ukkie Dagen

Een bijbehorende campagneposter was bedoeld om op te hangen in bibliotheken, het kinderdagverblijven, consultatiebureaus of Centra voor Jeugd en Gezin.

Onderzoek Iene Miene Media over mediagebruik bij kinderen 1 tot 8 jaar

De Media Ukkie Dagen 2015 worden afgetrapt met de resultaten uit het jaarlijkse onderzoek Iene Miene Media. Hieruit blijkt dat ouders het mediagebruik van jonge kinderen (1-8 jaar) steeds vaker en langer toestaan. Toch zien veel ouders liever dat hun kinderen iets anders doen dan spelen met media. En opvallend: media dringen in toenemende mate ook de slaapkamer van het jonge kind binnen.

Inspiratieboekje: 20 tips voor/door ouders

Speciaal voor de Media Ukkie Dagen heeft Family Factory in samenwerking met Mediawijzer.net een Inspiratieboekje Media Ukkies ontwikkeld. Boordevol praktische en creatieve tips over mediaopvoeding van én voor ouders met jonge kinderen. Ook in te zetten na de Media Ukkie Dagen!

Makkie Media: interactief prentenboek

Beeld en Geluid lanceerde de app Makkie MediaDit interactieve prentenboek voor kinderen van 4 tot 6 jaar bestaat uit drie leuke voorleesverhaaltjes over het schaapje Makkie. Makkie Media is een verlengstuk van Media Ukkie Landeen onderdeel van de Beeld en Geluid experience in Hilversum.  De app moet de voorlezende ouders bewust maken van de verleidingsprincipes van kindertelevisie.

Video: jouw wereld vol media

Ook de verkorte video Jouw wereld vol media werd tijdens de Media Ukkie Dagen gepresenteerd. In een videoboodschap probeert een jonge vader zijn dochtertje wegwijs te maken in deze constant veranderende wereld. Wat zeker is: de invloed van media blijft alsmaar toenemen. Wie daar op jonge leeftijd slim mee om leert gaan, stapt mediawijs de wereld in.

2 april: Conferentie ‘Online content voor kinderen’

Hoe maak je goede digitale educatieve inhoud voor kinderen? Op de conferentie Online content voor kinderen deden sprekers met een verschillende achtergrond hun verhaal. De conferentie was vooraf aan de uitreiking van de Kinder Media Awards 2015 op donderdag 2 april in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.

Uitreiking Media Ukkie Award 2015 tijdens Kinder Media Awards

De Media Ukkie Award beloont de beste app voor peuters en kleuters van 0 t/m 6 jaar. Winnaar Heksje & Willem is een interactief prentenboek over de vraag wie Heksje wakker houdt. De jury over Heksje & Willem: “Deze app komt over als rustig, weldoordacht en optimaal aansluitend op de belevingswereld van het jonge kind.” De winnaar van de Media Ukkie Award werd bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de Kinder Media Awards op 2 april 2015; dé prijzen voor de beste digitale toepassingen voor kinderen. Naast de Media Ukkie Award werden er ook twee Gouden @penstaarten, een Gekko en Kameleon uitgereikt.

Lokale initiatieven

Enkele initiatieven uitgelicht: Op de start van de Media Ukkie Dagen was mediacoach Evelyn Verburgh te gast bij het praatprogramma Bynt (Omrop Fryslân) om te praten over de iPad binnen het gezin, de Media Ukkie Award en #MUD15.

Op 31 maart gingen mediacoaches, leesconsulenten en specialisten voorschoolse educatie met elkaar in gesprek tijdens de ‘Kenniscirkel Mediawijsheid over ‘Digitale media vanaf de wieg!?’. Zijn digitale media geschikt voor kinderen van nul tot vier jaar? Welke rol kan mijn bibliotheek spelen in de mediaopvoeding en -vorming van jonge kinderen? Hoe pakken andere organisaties dit op?De Fryske Media Ukkie Dagen zijn dit jaar iets later van start gegaan dan de landelijke Media Ukkie Dagen, namelijk op 1 april. Bij de Toverbal opende de wethouder de campagne.

Bedankt!

De Media Ukkie Dagen waren, mede dankzij alle betrokken partners van Mediawijzer.net, een succes. Mediawijzer.net wil iedereen die een bijdrage heeft geleverd dan ook hartelijk danken!

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.