De Nationale Academie voor Media en Maatschappij organiseerde op 26 maart 2014 het 6e Nationaal Mediawijsheid Congres. Aan de hand van een Google Glass-demonstratie, een debat over de toekomst van mediawijsheid, 18 workshops, de uitreiking van de Young Positive Media Award 2014 en ruim 500 professionals werd er volop gepraat over mediawijsheid. In dit artikel een terugblik op deze middag.
» Leestip: ter voorbereiding van dit congres zette Gemma Steeman 5 artikelen op een rij die gaan over de toekomst van mediawijsheid.
Debat en stelling: Moet Google Glass verboden worden op scholen?
Voorafgaand aan het congres konden bezoekers via een enquête meedenken over de stelling: ‘Google Glass, smartwatches en andere wearables moeten verboden worden op school en in de bibliotheek. EENS/ONEENS?’. Tijdens het congres gingen verschillende experts, waaronder professor Patti Valkenburg (UvA), Marco Kalz (OU, + demo Google Glass), hoofdredacteuren van Vives, Van 12-18 en de uitgever van Bibliotheekblad, hierover in debat.
Bekijk hier de video gemaakt door het Media College Amsterdam:
De resultaten van de enquête op de stelling: 38% zegt geen verbod te willen, een grote groep van 42% weet het nog niet. Daarnaast denkt 55% zelf ‘futureproof’ te zijn, hoewel een bijna net zo’n grote groep hier nog niet zo zeker van is.
Enquete uitkomsten van @AcademieMm mbt #mediawijsheid2014: pic.twitter.com/PkwGbBXsLb
— Mediawijzer.net (@Mediawijzer) 26 maart 2014
Hoe denken de experts over de toekomst van mediawijsheid?
“Mediawijsheid richt zich teveel op cognitieve aspecten. Het moet meer naar sociaal emotionele kant toe”, aldus Patti Valkenburg.
Leven in aandacht dus RT @karinsieders Niet zelfvertrouwen maar zelfcontrole = sleutel tot leren. Vlgns Patti Valkenburg #mediawijsheid2014
— Saskia Dellevoet (@saskiadellevoet) 26 maart 2014
En Dieter Möckelmann gaf de tip mee: “Investeer in kinderen, maar vooral ook in jezelf.”
» Leestip: Google Glass door de ogen van de gebruiker, de omstanders en de juriste. De meest gestelde vragen, de (juridische) bezwaren en de commerciële en educatieve kansen op een rij.
Uitreiking Young Positive Media Award 2014
De Young Positive Media Award wordt uitgereikt aan creatieve initiatieven die zorgen voor nieuwe positieve en mediagenieke rolmodellen voor jeugd, ter bevordering van hun mediawijsheid. Dit jaar is de prijs toegekend aan: Stichting Kikid, tevens netwerkpartner van Mediawijzer.net.
Hele mooie scenes in de workshop #likeme van http://t.co/MPlinu4NCt oa over digitaal pesten of de dwang van whatsapp. #mediawijsheid2014
— petra jansen (@JansenPetra) 26 maart 2014
Stichting Kikid ontwikkelt creatieve en maatschappij kritische projecten voor het voortgezet onderwijs. Hierbij zetten zij het theater en ‘peer-educators’, jongeren van gemiddeld 18 jaar, in om de jonge doelgroep echt te bereiken. De projecten haken in op verschillende actuele en maatschappelijke thema’s, zoals internet, sociale media, seksualiteit en alcohol.
Programma
In 3 verschillende rondes werden er 18 workshops gegeven door Nationaal MediaCoaches en externe organisaties. Wie in ieder geval het meest opviel vanwege zijn leeftijd was de 15-jarige app-ontwikkelaar Stephan Meijer. Hij gaf een presentatie over zijn eigen gemaakte veilige cloud: SafeTrust (hij zoekt nog investeerders!)
Ook meerdere netwerkpartners van Mediawijzer.net gaven een workshop, zoals:
- Verrijk je les met Augmented Reality – Martijn Straathof, RiMa-Educatie
- Hoe profileer je je als MediaCoach? Natuurlijk met WordPress! – Marc Mantz
- Online solliciteren – Klaartje Schüngel, Social Media Impact
- Mensen & Machines & de rol van de Mediacoach – Roeland Smeets van het Barlaeus Gymnasium.
» Leestip: Roelands serie artikelen over de Netwerkmaatschappij - Wat betekent de Beste Bibliotheek van Nederland voor het onderwijs? – Theky Goossen en Maria Wezendonk, Bibliotheek Arnhem
- MOOC je mee? – Mirjan Albers, CUBISS
» Leestip: artikel van Mirjan met een terugblik en uitleg werkwijze van de eerste MOOC - Mediawijsheid een vak apart, maar geen apart vak (Mediawijsheid in het beroepsonderwijs) – Jorick Scheerens en Anne-Marie Gootjes, Mediacollege Amsterdam
- Kritisch Televisie Kijken. Impressie van een Cursus – Martine Verstraete, Beeld en Geluid
- Wat is waar? Nieuws! Mediawijsheid en beeldvorming rond nieuws – Merel van Kessel, Stichting De Frisse Blik
Bekijk hier het volledige middagprogramma. De presentaties kun je vanaf 2 april op deze website vinden of op de website van de spreker zelf.
Na een dag vol inspiratie ben ik benieuwd naar jouw antwoord op de vraag: hoe denk jij over de toekomst van mediawijsheid?
Agenda tip: op 15 mei a.s. organiseert Mediawijzer.net hét netwerkevent voor en door makers van mediawijsheid en geïnteresseerden in het vakgebied: de Mediawijsheidmarkt bij Beeld en Geluid. Meer informatie en (gratis) aanmelden op: mediawijsheidmarkt.nl
Reacties 1
Tijdens mijn presentatie: “Mensen, Machines & de rol van de Mediacoach” had ik het over het feit dat de invoering van de Ipad, of de inzet van de computer in het onderwijs als gevolg heeft dat er binnen klassen en binnen de verschillende vakken verschillende niveaus gaan ontstaan bij de leerlingen. In Ipad scholen en in de mediatheek waar ik werk, worden leerlingen, die voorlopen voor een bepaald vak naar een andere ruimte ( bij ons op school: de mediatheek ) gestuurd met een duidelijke (computer-) opdracht. Mijn stelling is dat hier een taak ligt voor een goede mediacoach: het opvangen van leerlingen binnen een onderwijsvriendelijke en mediawijze omgeving. Zelf heb ik de ervaring dat het juist rustig is in mijn mediatheek als er veel leerlingen zijn (er kunnen er 125 in). Leerlingen houden over het algemeen rekening met elkaar. Die mening werd niet gedeeld door sommigen in de zaal. Toch denk ik dat zo’n onderwijsvriendelijke ruimte, geleid door een mediacoach of -thecaris, een plek moet krijgen in nieuw te bouwen scholen. Om leraren de kans te geven te geven te differentieren en leerlingen de kans om zich te specialiseren.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.