Tieners verkiezen techniek & programmeren boven taallesSerious game MediaMasters over kansen en gevaren digitale media van start

woensdag 4 november 2020

Morgen (donderdag 5 november) start de tiende editie van MediaMasters, een unieke serious game over de kansen en gevaren van digitale media, speciaal voor leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs. MediaMasters wordt gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid (6 t/m 13 november). Sinds de eerste editie in 2009 is MediaMasters al door meer dan 800.000  negen- tot twaalf-jarigen gespeeld. In deze tiende editie ontdekken de leerlingen spelenderwijs hoe mediawijs om te gaan met thema’s als omgaan met WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit, online pesten, nepnieuws en meer.  Dit jaar staan er al 5.500 klassen met in totaal zo’n 130.000 leerlingen – verspreid over heel Nederland – in de startblokken om de strijd aan te gaan om de felbegeerde titel: ‘Meest mediawijze klas van Nederland’. Op 16 november wordt de winnaar van 2020 bekendgemaakt.

Kinderen zien belang van les in programmeren

De deelnemende klassen krijgen iedere dag een stelling voorgelegd die betrekking heeft op mediawijsheid. In aanloop naar de landelijke wedstrijd konden klassen een DemoMissie spelen om alvast te oefenen met de vragen en om de personages uit de game te leren kennen. In deze DemoMissie was de volgende stelling opgenomen: ‘je hebt als kind meer aan techniek- en programmeerles, dan aan taalles’. Ruim 60% van de deelnemende leerlingen was het hiermee eens. De eerste stelling tijdens de landelijke wedstrijd gaat over nepnieuws in relatie tot influencers en wordt voorgelegd aan meer  dan 100.000 kinderen.

Talentenjacht-show is inspiratie voor verhaallijn MediaMasters

Tijdens de landelijke wedstrijd worden de leerlingen meegenomen in een spannend verhaal. Dit jaar wordt de jonge uitvinder Layla uitgenodigd voor het programma ‘Jonge Uitvinders: The Battle’. Ze besluit mee te doen, maar haar uitvinding is nog niet af en haar tegenstander speelt het spel niet eerlijk. De leerlingen kunnen Layla helpen door het beantwoorden van vragen en het uitvoeren van opdrachten waarmee zij punten verdienen. Lukt het Layla en de leerlingen om de uitvinding toch op tijd af te krijgen en haar rivaal te verslaan? Bekijk hier de trailer.

De klas die tijdens de landelijke wedstrijd de meeste punten heeft gescoord, mag zich een jaar lang de meest mediawijze klas van Nederland noemen en wint een mooie prijs. Ook krijgt iedere klas een MediaRapport. Daarin is te zien welke resultaten de klas behaald heeft voor thema’s binnen het domein digitale geletterdheid. Zo weet de leraar direct welke onderwerpen extra aandacht nodig hebben.

MediaMasters in het speciaal onderwijs

MediaMasters is er ook voor dove of slechthorende kinderen uit groep 7 en 8. Het speciaal onderwijs heeft een eigen klassement en hoofdprijs. De video’s zijn voorzien van ondertiteling en worden tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal. Scholen met slechtziende of blinde leerlingen kunnen dit jaar voor het eerst op aanvraag een document verkrijgen dat geschikt is voor uitlezen met een brailleregel.

Wat is jouw digitale balans? Je hebt het zelf in de hand

MediaMasters is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar staat de Week van de Mediawijsheid (6 t/m 13 november 2020) in het teken van media en gezondheid. In een wereld vol media moeten we constant keuzes maken. Nog even je appjes checken of ga je vroeg slapen? Hoe kun je media gebruiken om gezond te blijven? En hoe haal je met behulp van media het beste uit jezelf? Dat is namelijk voor iedereen anders. Waar voel jíj je goed bij? Je hebt het zelf in de hand.

Tijdens de campagneweek worden door het hele land (digitaal) activiteiten georganiseerd waaraan iedereen kan deelnemen. Ga voor meer informatie naar weekvandemediawijsheid.nl of neem contact op met de plaatselijke bibliotheek.

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.