Wat een Week! Met gepaste trots kijken wij terug op de 5e editie van de Week van de Mediawijsheid (21-28 november 2014). De week begon op 24 november met de overhandiging van het manifest ‘Recht op mediawijsheid’ aan Kinderombudsman Marc Dullaert. Dit was de opmaat van een week waarin politiek, media en publiek veel interesse toonden in het thema mediawijsheid. We eindigden op 28 november met een Kinderpersconferentie in perscentrum Nieuwspoort en de overhandiging van de onderzoeksresultaten van de Ouder & Kind Quiz aan Eerste- en Tweede Kamerleden.
Activiteiten
Bibliotheken en partners hebben gezamenlijk meer dan 160 activiteiten georganiseerd. Net als vorig jaar was de Zeeuwse bibliotheek erg actief. Daarnaast werden er veel activiteiten georganiseerd door de bibliotheken in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Tilburg, Friesland en Rivierenland. Bekende sprekers als Charles Groenhuijsen en Justine Pardoen gaven hun visie op de meest recente media-ontwikkelingen en de (mogelijke) gevolgen daarvan voor de samenleving.
Ook dit jaar waren de lezingen over omgaan met media en de zogenaamde ‘tabletcafé’s’ populair. Nieuw was de mogelijkheid om nieuwe apparaten te bekijken en uit te proberen zoals de Oculus Rift en Google Glass. De bibliotheek in Alkmaar zorgde er met hun demonstraties voor dat nieuwsgierige bezoekers na afloop goed op de hoogte waren van de laatste technologische ontwikkelingen. Ook trok Frysklab, het mobiele fablab van Friesland, door heel Nederland (foto hieronder). Bekijk hier het overzicht met alle georganiseerde activiteiten.
MediaMasters
Dit jaar ging MediaMasters van start met meer dan 3500 aangemelde klassen. Dit komt neer op ongeveer 80.000 deelnemende kinderen. Dit is een toename van 23% ten opzichte van 2013. Uiteindelijk bleek groep 8 van basisschool De Hazesprong uit Nijmegen de meest mediawijze klas van Nederland. Zij wonnen een excursie naar Beeld & Geluid in Hilversum met de hele klas. Verschillende partners van Mediawijzer.net leverden hun bijdrage in de vorm van missies waarmee zij kinderen hielpen om mediawijzer te worden.
Ouder & Kind Quiz
Veilig internet, bescherming tegen schadelijk materiaal en goed geregelde privacy vinden kinderen het meest belangrijk wanneer het gaat om hun online activiteiten. Dat bleek uit de resultaten van de Ouder & Kind Quiz. Meer dan twintigduizend kinderen uit groep 7 en 8 deden samen met hun ouders mee aan het onderzoek. Volgens kinderen hebben scholen een voorname taak: dit is de plek waar ze willen leren om veilig te internetten, zichzelf online te presenteren en met cyberpesten om te gaan. Ouders zien het mediawijs maken van hun kinderen juist als iets wat ook thuis moet gebeuren. Lees hier verder over de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek.
5 SHOT FILM
Een ander onderdeel van MediaMasters was de 5 SHOT FILM-opdracht, van het UNICEF Kinderrechten Filmfestival. Elke ingezonden 5 SHOT FILM leverde een MediaMasters joker op. Uit de bijna 600 inzendingen heeft een jury de 10 beste films geselecteerd. Deze films hebben een remake van hun film gewonnen. De winnaars mogen een langere versie van hun film maken, onder begeleiding van een filmcoach van het UNICEF Kinderrechten Filmfestival.
In de media
Zowel rondom het Manifest ‘Recht op Mediawijsheid’ als de presentatie van de onderzoeksresultaten van de Ouder & Kind Quiz uit MediaMasters was er veel aandacht in de landelijke media.
Invloed media moet in kinderrechtenverdrag VN’’, viel er op 24 november te lezen op de websites van onder meer Nu.nl, De Volkskrant, De Telegraaf en het Algemeen Dagblad. Ook regionale media als het Brabants Dagblad, De Gelderlander en vele anderen besteedden hier uitgebreid aandacht aan. De papieren versie van het Algemeen Dagblad kopte met een van de tien mediawijze kinderrechten: ‘Elk kind heeft recht op internet’.
De kinderexperts die de resultaten van de Ouder & Kind Quiz in Nieuwspoort presenteerden, verschenen op de websites van onder meer De Telegraaf, Nu.nl, LINDA en RTL Nieuws. Het Reformatorisch Dagblad wijdde er een paginagroot artikel aan, terwijl in het Algemeen Dagblad een mooie foto verscheen naar aanleiding van het onderzoek.Op de landelijke radio werd over mediawijsheid en kinderrechten gesproken bij onder meer BNR. Vakmedia als Fonk en Villamedia grepen de overhandiging van het manifest ‘Recht op Mediawijsheid’ aan om een artikel over mediawijsheid te publiceren.
Regionale en lokale media schreven veel over het mediawijsheidspel MediaMasters (Het Streekblad, De Woudenberger, het Dagblad van het Noorden en op Dichtbij.nl) en over de vele activiteiten die in het hele land werden georganiseerd door bijvoorbeeld de bibliotheek (Locourant, Omroep Zeeland, Omroep Venlo, Nijkerk Nieuws en Maasland FM).
De Week in tweets
Er werd dit jaar volop gesproken over de Week van de Mediawijsheid op social media als Twitter. Uit een eerste analyse met behulp van Finchline blijkt dat er meer dan 2.000 tweets tijdens de Week zijn verstuurd met de campagnehashtag #WvdM14, een verdubbeling ten opzichte van 2013. In totaal bereikten alle verstuurde tweets meer dan 4 miljoen (!) personen, hoewel we natuurlijk niet weten of zij de tweets daadwerkelijk hebben gelezen.
Enkele leuke Twitteraars die aandacht hebben besteed aan de Week: @Koning_NL (parodie-account van Willem-Alexander, 255.000 volgers), @SchoolTV (7.800 volgers), @SipkejanBousema (tv-maker, 4.000 volgers) en @MoMohandis (Kamerlid PvdA, 4.000 volgers).
Kwamen de A-tjes thuis met het verhaal dat tijdens de Week van de mediawijsheid Wij als voorbeeld van een fake-account werden gebruikt!!
— Willem-Alexander (@Koning_NL) November 28, 2014
Video: Wie heeft de regie in jouw wereld vol media?
Tjidens de Week lanceerden we de nieuwe video “Wie heeft de regie in jouw wereld vol media?”. In deze video probeert een jonge vader zijn dochtertje wegwijs te maken in onze constant veranderende wereld, waarin de invloed van media alsmaar toeneemt. Voor wie daar wijs mee om leert gaan en zelf de regie weet te bewaren, worden de mooiste dromen werkelijkheid.
Downloads
» Manifest Recht op mediawijsheid
» Rapport ‘Online onderzoek Ouder & Kind Quiz MediaMasters’
De campagne in 2015
Benieuwd naar hoe jij in 2015 als partner mee kunt doen aan de Week van de Mediawijsheid 2015 en MediaMasters? Mail dan naar info@mediawijzer.net. Is jouw organisatie nog geen netwerkpartner van Mediawijzer.net? Meld je dan hier aan.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.