Gen Z – Breaking the News? – Ja, zeker. Generatie Z (iedereen geboren tussen 1995 en 2010) neemt het nieuws niet zoals ze het voorgeschoteld krijgt. Zij kijkt heel kritisch naar de distributeurs van het nieuws. Gen Z is niet afhankelijk van één bron van informatie, maar mag, kan en gaat meerdere kanalen gebruiken om het nieuws te verifiëren. Maar wat doet dat met mediazenders en hoe gaan deze mee in de verschuiving die Generatie Z veroorzaakt? Deze vragen werden door vijf sprekers tijdens het Cross Media Café op 17 april in Beeld & Geluid Hilversum beantwoord.
Hoe ervaren de professionals Gen Z?
Sophie Duvekot, onderzoekster bij JournalismLab, trapt de middag af met het antwoord op de vraag: ‘Hoe kijkt de jongere generatie tegen het nieuws aan?’ De resultaten waren voor sommigen verrassend. Jongeren kiezen zelf wat nieuws voor ze is. Meestal heeft dat te maken met hun eigen wereldbeleving en mijlpalen die zij net gehaald of voor ogen hebben.
Deze generatie kiest ervoor om het nieuws snel te ontvangen, zich kort in te lezen en het er offline met familie of vrienden verder over te hebben. Generatie Z, met haar behoefte aan identificering en individualisering, zoekt interactie en dat krijgt ze met het volgen van nieuws. Eerdere generaties waren afhankelijk van een eenzijdige informatiestroom (massamedia). Gen Z daarentegen kent deze beperkingen niet. Veelzijdigheid van media is niet de enige verandering die Gen Z kent. De invloed en rol van influencers speelt een enorme rol in het volgen van nieuws en het vormen van meningen. Wat is het fijn om een wereldburger te zijn.
Van jongeren voor jongeren
De tweede spreker van de middag is Danique Hoekstra van de Leeuwarder Courant. Danique is verantwoordelijk voor LC Now, een experimentele versie van de krant voor jongeren. LC Now wordt volledig met het oog op een jongere generatie gemaakt. Het project loopt inmiddels bijna drie jaar en één trend die Hoekstra opmerkelijk vindt, is dat haar doelgroep (voornamelijk Gen Z) het nieuws volgt, maar niet blijft aangehaakt. Wat Danique en haar team ook is opgevallen, is dat jongeren het nieuws van dichtbij (eigen stad) vaak even interessant vinden als het ‘grote nieuws’ uit het buitenland. Want dat heeft onmiddellijke impact op hun leven, ‘niet de zoveelste versie van klimaatakkoord’.
Generatie die eigen weg kiest
Maya-Nora Saaid, de derde spreker van de dag én TikTok-journaliste voor Middle East Eye, ontvangt en deelt het nieuws weer op een andere manier. Maya-Nora ziet overeenkomsten tussen de manier waarop Generatie Z nieuws gebruikt en de zogenaamde tck-generatie. Deze third-culture-kids zijn een generatie met migratieachtergrond die bekend is met eigen gewoontes en rituelen, een andere cultuur heeft verkend en nergens een eigen plek heeft gevonden. De tck-generatie kon zichzelf in beide maatschappijen niet herkennen en besloot daarom een eigen weg in te slaan.
Gen Z valt als het ware op eenzelfde manier tussen twee (media)culturen. Deze generatie is opgegroeid met ouders die papieren kranten gebruikten, maar zelf hebben zij de allereerste Facebookposts gepubliceerd en uiteraard de opkomst van nieuwsapps meegemaakt. Die generatie gaat nu bepalen wat later wel gaat werken en waarom. Zij zijn immers de voorbeeldfunctie voor zowel de (oudere) generatie die niet altijd even digitaal handig is en voor de jonge generatie die niet alle gevaren herkent.
Maar wat vind jij er zelf nou van?
Het is voor mediamaatschappijen ook niet altijd duidelijk
Gerson Veenstra van EenVandaag legt uit dat het nieuws niet alleen aangeboden moet worden, maar ook laagdrempelig moet blijven. Het is voor nieuwszenders ook heel belangrijk om te weten wat hun plek in de mediamaatschappij is. Is de organisatie een koploper op het gebied van snel nieuws? Of heeft de organisatie ervoor gekozen om een bredere kijk op de zaak te nemen, duidelijke uitleg te bieden en niet per se altijd vooraan in de rij voor het nieuws te staan? Waarom wil je altijd vooraan staan, waarom is dat relevant, waarom bied je niet iets anders aan?
Dit is precies wat Gen Z nodig lijkt te hebben en daar speelt Gerson op in. Hij heeft een webcare interactieteam van zeven collega’s opgesteld. Het doel ervan is om de nieuwsvolgers altijd te woord te staan. Nadat er in de commentsectie een opmerking verschijnt, probeert het team de vraag zo goed mogelijk te beantwoorden. Dit is wat Gerson als meerwaarde van zijn webcare interactieteam ziet, nog even stilstaan bij een actueel onderwerp en ervoor zorgen dat de lezer goed geïnformeerd blijft. Er zijn plannen om het antwoordproces te versnellen, maar voorlopig is dat niet aan de orde.
Kansen voor ‘nieuwe’ nieuwskanalen
Gonnie Spijkstra van NOS op 3 heeft te maken met andere beperkingen om Gen Z te bereiken en onafhankelijk nieuws aan te bieden. Een van haar uitdagingen zijn de beschikbare platforms die jongeren gebruiken. TikTok heeft natuurlijk andere community guidelines dan Twitter of Twitch. Toch ziet Gonnie ook heel veel kansen in het uitproberen van onconventionele mediakanalen. Het gaat vooral om de interactie met de consumenten en de real-time antwoorden. Dit maakt online platformen als Twitch en Discord aantrekkelijk. Een opmerkelijke bevinding van Gonnie was; Jongeren willen up-to-date zijn, vooral met het nieuws dat nog vers in hun geheugen zit, maar zij blijven zelden lang zitten.
Benieuwd naar het hele Cross Media Café? – Kijk het hieronder terug!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.