Verslag: Dit was de Week van de Mediawijsheid 2025

vrijdag 14 november 2025

De Week van de Mediawijsheid 2025 zit erop! Van 7 t/m 14 november 2025 stonden heel veel netwerkpartners, scholen, bibliotheken en natuurlijk oude én jonge schermgebruikers stil bij hun digitale balans. De Week van de Mediawijsheid 2025 draaide om gezonde keuzes maken. Sta stil, kies bewust, en maak van schermtijd weer jóuw tijd.

En dat deden we ook dit jaar weer massaal. Met activiteiten door heel het land, goed gelezen tips van professionals en interessante inzichten uit nieuw onderzoek ging Nederland aan de slag met de Week. 

Doe jij volgend jaar (opnieuw) mee met de Week van de Mediawijsheid? Noteer dan vast 6 t/m 13 november 2026 in je agenda! Het thema van de komende editie is een vervolg op Gezond schermgebruik.

Nederlanders tevreden over hun schermgebruik

Nederlanders brengen gemiddeld bijna 9 uur per dag door achter een scherm. En ruim 80% beoordeelt dit schermgebruik positief en geeft het een voldoende (gemiddeld een 7). Dit bleek aan het begin van de campagneweek uit het jaarlijkse onderzoek dat in het kader van de Week van de Mediawijsheid wordt uitgevoerd

Maar achter die tevredenheid schuilen duidelijke verschillen tussen leeftijdsgroepen. Jongeren geven vaker aan ontevreden te zijn over hun schermgebruik, hebben minder het gevoel de controle te houden en ervaren meer druk vanuit hun omgeving om altijd bereikbaar te zijn. Babyboomers daarentegen zijn het meest tevreden: 93% geeft hun schermgebruik een voldoende en voelt vaker grip op hun digitale balans.

» Bekijk de belangrijkste inzichten uit het onderzoek hieronder. Of download het complete rapport.

Wat zegt de wetenschap?

De negen uur die we per dag aan ons scherm besteden leidt tot een groeiende behoefte aan strategieën voor gezond schermgebruik. Maar wat zijn deze strategieën precies, en in hoeverre worden deze gebruikt? En wat houdt schermgebruikers tegen om die strategieën toe te passen? Met deze vragen gingen onderzoekers Sara Pabian (Universiteit Tilburg) en Annemarie van Oosten (Universiteit van Amsterdam) aan de slag. Ze schreven hun bevindingen op in een Bitefile, vol praktische tips en handvatten

» Lees de Bitefile: Hoe houden we de controle over ons schermgebruik?

Praktische tips en materialen

Ook deze Week zorgden we er met praktische tips en materialen voor dat je direct aan de slag kunt met jouw schermgebruik.

» Download de 10 tips voor gezond schermgebruik (PDF)
» Wil jij nadenken over je eigen schermgebruik of het gesprek starten met vrienden, collega’s, kinderen of andere familieleden? Bekijk de vijf reflectievragen.
» Aan de slag met gezond schermgebruik in jouw gezin? Download de tips voor ouders.

Activiteiten in het netwerk

De Week van de Mediawijsheid wordt natuurlijk vooral gedragen door de vele activiteiten die door netwerkpartners worden georganiseerd. Van lezingen, webinars en video’s tot dansvoorstellingen: door heel het land stonden partners stil bij gezond schermgebruik. Een greep uit het rijke aanbod:

  • Tijdens het landelijke webinar van MediaSmarties gingen duizenden ouders aan de slag met het thema Gezond Schermgebruik.
  • Het Commissariaat voor de Media lanceerde tijdens de Week ‘De Klachtenknop’. Een meldpunt speciaal voor kinderen. Hier kunnen zij anoniem een tipformulier invullen, wanneer ze denken dat een influencer reclame maakt zonder dit duidelijk kenbaar te maken.
  • 9000 pedagogisch professionals bij Partou ontvingen deze week een e-learning waarin praktische hulpmiddelen worden aangereikt, om media bewust en pedagogisch verantwoord in te zetten bij activiteiten in de kinderopvang.
  • SchoolTV tipt de film Het Internet, waarin Bo het internet induikt om een privéfoto, die onterecht is gepubliceerd, van het web te verwijderen.
  • Ook Humankind staat dit jaar met praktische tips en mooie kletskaarten stil bij de Week van de Mediawijsheid.
  • In Scheveningen kon je al goochelend werken aan je mediawijze vaardigheden.
  • Liever een wat meer ontspannen activiteit? In Rosmalen kwam je tijdens een yogales in de bibliotheek helemaal tot rust.
  • En in de bibliotheek in Barneveld kon je tijdens de interactieve voorstelling AI, AI, AI, werken aan je kennis over nepnieuws, misleidende informatie, kunstmatige intelligentie en de impact ervan.

Ruim 290.000 kinderen spelen MediaMasters

Vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid is natuurlijk MediaMasters. Deze serious game werd dit jaar gespeeld door meer dan 290.000 leerlingen, verdeeld over zo’n 13.000 groepen 5, 6, 7 en 8 van het (speciaal)basisonderwijs. Een week lang streden al deze deelnemers om de titel Meest Mediawijze klas van Nederland.

En het was groep 8 van IKC St. Vitus uit Winschoten die met deze titel aan de haal ging tijdens de landelijke MediaMasters-wedstrijd. Vorig jaar wisten zij deze felbegeerde titel ook al te bemachtigen. Klas M7/8b van Kindcentrum de Marel uit Goes werd verkozen tot landelijke winnaar in de competitie voor speciaal (basis)onderwijs.

Volop media-aandacht

Ook dit jaar was er weer volop aandacht voor de Week van de Mediawijsheid op tv, radio en online. Bijvoorbeeld:

De Week van de Mediawijsheid 2025 in vogelvlucht

Hartelijk bedankt en tot volgend jaar!

Aan alle (netwerk)partners, ambassadeurs en anderen die meededen of bijdroegen aan en/of genoten hebben van de Week van de Mediawijsheid: heel hartelijk dank! En wil je volgend jaar weer meedoen? De campagne vindt dan plaats van 6 t/m 13 november 2026. Zet ‘m alvast in de agenda.

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.