Verslag expertsessie ‘Content op maat’

donderdag 19 juni 2014

Op uitnodiging van Mediawijzer.net sprak op 10 juni een aantal media experts over de huidige stand van ‘Content op maat’ en de ontwikkelingen die zij in hun sector verwachten. Wanneer komt mediawijsheid om de hoek kijken als we het hebben over media, big data en ‘Content op maat’?

Wat is ‘Content op maat’?
‘Content op maat’ gaat er vanuit dat de consument de juiste content op het juiste moment via het juiste kanaal krijgt. De consument bepaalt hierbij wat ‘juist’ is. Content op maat impliceert een keuze van zowel de mediamaker als de consument.

Als je als consument op maat wilt, moet je bereid zijn om inzicht te geven in jouw voorkeuren. Dat doe je door toe te staan dat je impliciete- en expliciete keuzes worden vastgelegd in een profiel. Netflix legt bijvoorbeeld vast wat iemand kijkt en via welk kanaal, maar ook wat er dus niet gekeken wordt.

Makers van media moeten die big data opslaan, bewaken en vertalen naar een profiel en algoritmes (rekenregels) om de consument content op maat te kunnen bieden.

‘Content op maat’: de stand van zaken
Trendwatcher Sander Duivestein zat de expertsessie voor en schetste in zijn aftrap een wereld van veranderen of verdwijnen. Waarin de innovatie komt van kleine bedrijven, die niet gebukt gaan onder erfelijke ballast. Waar technologie steeds dichter op – en in – de mens kruipt. En waar nieuws en andere content door algoritmes samengesteld zullen worden.

Bij een aantal aanwezige mediamakers staat dit verhaal soms haaks op de dagelijkse praktijk. Omdat die praktijk er vaak een is van politieke, juridische en commerciële beperkingen. Maar ook omdat de relevantie van nieuwe ontwikkelingen en de bijbehorende kansen soms maar moeilijk in te schatten zijn.

Bovendien gaven de experts aan dat op profiel gebaseerde content in de media sowieso nog ver weg is. We krijgen namelijk nog steeds advertenties voorgeschoteld voor een vakantie die twee weken geleden al geboekt is na een online zoektocht. Een tijdelijke behoefte als digitale echoput. Ook koplopers in de media als Netflix en Blendle zijn er volgens de experts nog lang niet. Content op maat resulteert nog in veel ruis, de match tussen behoefte en algoritme is lastig.

Hoe creëren we ‘Content op maat’?
Volgens de aanwezige mediamakers is de eerste stap het beter ontsluiten van de eigen, bestaande content. Als die eerste stap succesvol is gezet, dan wordt er gekeken naar de content van anderen om zo de consument een ruimere keuze te geven.

Na deze twee cruciale stappen kunnen mediamakers opschuiven naar aanbieders van op profiel gebaseerde content. Algoritmes worden essentieel bij het maken en aanbieden van deze content.

Menselijke redactie en algoritme
Is er in de wereld van ‘Content op maat’ nog behoefte aan menselijke sturing? Daar liepen de meningen over uiteen tijdens de expertsessie. Voor de meeste mediamakers zijn creativiteit, emotie en de menselijke maat essentiële toegevoegde waardes bij het maken en aanbieden van relevante content. Alleen al om ook af en toe content te bieden waar geen vastgestelde behoefte aan is. Om zo mensen te verrassen, op het verkeerde been te zetten of iets nieuws te leren.

Voor experts op het gebied van big data is het nog maar de vraag of een menselijk filter of redacteur beter is dan een geautomatiseerd filter of algoritme. Een redacteur kan volgens hen juist het proces van het opbouwen van een persoonlijk profiel – en dus content op maat – verstoren. Acceptatie van de bepalende rol van technologie en data is volgens deze experts het devies.

Alle experts waren het er over eens dat algoritmes een steeds belangrijkere rol spelen bij het aanbieden van content. Data en technologie besparen de consument immers tijd en dat is het schaarse goed voor de mediaconsument.

Uiteindelijk heeft de consument dan ook het laatste woord in de discussie over menselijke redactie en algoritme. De consument bepaalt zelf wat hij of zij kijkt, via welk kanaal en wanneer.

Mediawijsheid en ‘Content op maat’
Als alle content vrij beschikbaar is en op maat wordt aangeboden via een profiel, is het zaak na te denken over de herkomst en totstandkoming van content en de intenties van de makers. Maar ook over de vraag hoe een gebruikersprofiel tot stand komt en wie dat profiel en de bijbehorende algoritmes beheert. Nieuwe spelers als datamakelaars gaan hier bijvoorbeeld een rol in spelen.

Vertrouwde bakens als omroepen zullen wellicht minder relevant worden voor de mediaconsument. ‘Weten dat het goed zit’ als je kind naar een bepaalde omroep kijkt, wordt dan lastiger.

Als content op een nieuwe manier tot stand komt en aangeboden wordt, betekent dat nieuwe kansen en verantwoordelijkheden. Zowel voor de maker als de consument van media. Bewust en kritisch omgaan met media blijft hierin essentieel.

Mediawijsheid op het Mediapark Jaarcongres 2014
De expertsessie diende ter voorbereiding op het verhaal over ‘Content op maat’ en mediawijsheid dat Sander Duivestein namens Mediawijzer.net zal houden tijdens het Mediapark Jaarcongres (MPJC) op 26 juni. Wil je dat verhaal graag horen, neem dan snel contact met mij op. Mediawijzer.net heeft voor de snelste reageerders nog 5 kaarten beschikbaar.

Binnenkort volgen er op deze website nog meer artikelen over ‘Content op maat’. Het geheel aan artikelen, de uitkomsten van de expertsessie en de keynote van Sander Duivestein leggen wij vast in een whitepaper. De whitepaper is na het MPJC beschikbaar via deze website. Stuur even een mailtje (fjansen@beeldengeluid.nl) als je kans wilt maken op een kaart voor het Mediapark Jaarcongres en/of de whitepaper wilt ontvangen.

Lees ook:
» Meer informatie over over onze rol op het MPJC 2014
» Data verzamelen voor ‘Content op maat’; wat kunnen we leren van Netflix en inBloom?
» Leestip: de dossiers Big data en Privacy, met uitleg rondom het thema, inclusief filmpjes, tweets, relevante nieuwsberichten, netwerkpartners en artikelen in relatie tot mediawijsheid.

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.