De Media Ukkie Dagen zitten er weer op. Er was tijdens deze tweede online editie van de Media Ukkie Dagen heel veel te beleven, te maken en te doen. Talloze ouders zijn digitaal op weg geholpen met tips, tools en adviezen. Ook werd het Iene Miene Media-onderzoek 2021 gepresenteerd, met daarin een reflectie op de effecten van een heel jaar coronapandemie op het mediagebruik van (jonge) kinderen. Netwerk Mediawijsheid blikt terug op een geslaagde campagneweek. We zetten de hoogtepunten op een rij.
Het thema van de Media Ukkie Dagen 2021 was dit jaar: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: wanneer ouders samen met hun kind een filmpje kijken of samen een online spelletje spelen, steekt het kind er ook echt iets van op. En de afwisseling met andere activiteiten, zoals buitenspelen, is belangrijk. In het mediagebruik van het kind ligt meer dan wat je als ouder misschien op het eerste oog ziet. Het is onderdeel van de opvoeding. Door samen van media te genieten kunnen kinderen volop de kansen van media benutten en blijven de risico’s beperkt.
Resultaten Iene Miene Media-onderzoek 2021
Ouders zijn milder geworden over de effecten van media op hun kind. Dat bleek uit het Iene Miene Media-onderzoek 2021, hét jaarlijkse onderzoek over mediagebruik onder kinderen van 0 t/m 6 jaar. Ook is bijna 60% van de ouders bewust van het feit dat hun eigen mediagebruik invloed heeft op hun jonge kind. Daarnaast probeert ook 43% van de ouders bewust het eigen mediagebruik te beperken in het bijzijn van kinderen, terwijl ‘maar’ 17% dat niet doet. Het mediagebruik van kinderen is volgens hun ouders overdag toegenomen. Dit is met name tussen de middag het geval. In de avond is het mediagebruik juist iets afgenomen: na het avondeten maakt iets minder dan zes op de tien nog gebruik van media, waar dit vorig jaar zo’n tweederde was.
» In dit artikel lees je meer interessante bevindingen uit het onderzoek
» Het onderzoeksrapport is hier te downloaden
Iedere dag een Mediamomentje
Tijdens de campagne werd er iedere dag een Mediamomentje gedeeld: tips om een online of offline momentje te creëren tussen ouder en kind. Het is immers een ongewone tijd en in veel gezinnen wordt meer gebruik gemaakt van media. Schermtijd is vaak een feest, maar hoe zorg je dat het leuk én veilig is? En hoe kun je in alledaagse én buitengewone tijden omgaan met media binnen de opvoeding?
» Hier kan je alle mediamomentjes teruglezen, en vind je meer tips om samen te lezen, kijken, luisteren en doen.
WegWijzers vol met tips
Ook werden tijdens de campagne twee WegWijzers (2-4 jaar, 5-6 jaar) gelanceerd. Deze zijn ontwikkeld door Mediasmarties en staan bol van tips om samen te lezen, kijken, luisteren, spelen en doen. Met én zonder scherm. Binnen en buiten.
» Lees hier meer over (het gebruik van) de Wegwijzers in een achtergrondartikel
» Hier kan je de WegWijzer voor 2-4 jaar downloaden
» Hier kan je de WegWijzer voor 5-6 jaar downloaden
Video’s van ambassadeurs
Tijdens de campagne hebben een aantal ambassadeurs uit het netwerk video’s opgenomen, speciaal voor de Media Ukkie Dagen. Hierin vertellen ze vanuit hun eigen expertise over mediaopvoeding en geven ze tips voor meer mediawijsheid.
» Bekijk hier de video van Freek Zwanenberg (Bureau Jeugd & Media)
» Bekijk hier de video van Nelleke van Eekert (Bibliotheek de Kempen)
» Bekijk hier de video van het Nederlands Jeugdinstituut
» Bekijk hier de video van Meester Sander
Vanuit het netwerk
Ieder jaar spelen bibliotheken, de kinderopvang, opvoedorganisaties en basisscholen een belangrijke rol tijdens de Media Ukkie dagen. Dat was ook dit jaar niet anders: van webinars tot interactieve workshops, escape rooms en meer: ondanks het online karakter van ook deze editie van de campagne was er genoeg te doen.
Een greep uit de inspirerende initiatieven:
- Sardes lanceerde een videoreeks over digitale prentenboeken; je kan hier alle video’s terugkijken
- De KB lanceerde E-learning Digistart-trainingen over mediaopvoeding, bedoeld voor lees(media)consulenten en frontoffice-medewerkers. De E-learning gaat in op de belangrijke rol die bibliotheken spelen in mediaopvoeding en is te volgen via de Bibliotheek Campus
- De Voorleeshoek bood een gratis voorleesfilmpje en een online workshop aan, met als thema ‘online voorlezen met muziek’
- Er was een landelijke webinar, ‘Ik zie, ik zie wat jij niet ziet’. In deze webinar liet Denise Bontjes (Mediasmarties) zien hoe ouders hun peuter of kleuter op een bewuste manier in aanraking kunnen laten komen met media, zonder daarbij de balans uit het oog te verliezen. Na de webinar met vragen blijven zitten? Hier vind je antwoorden op de vragen die tijdens de webinar niet meer aan bod zijn gekomen
- De Bibliotheken Overijssel en Gelderland organiseerden gezamenlijk de webinar ‘Een avond vol Appvoeding’, waarin mediacoach Evelyn Verburgh tips en voorbeelden gaf uit de wereld van digitale opvoeding
- De Bibliotheek Bollenstreek organiseerde een online escape room, waar ouders met hun kinderen aan mee konden doen tijdens de campagne
- De Bibliotheek West-Brabant organiseerde tijdens de Media Ukkie Dagen een Peuter Parade-livestream, waarin ze aan de slag gingen met het boek ‘Heb jij misschien olifant gezien?’. De livestream is hier terug te kijken
- IRIS Opvang publiceerden een artikel over de Media Ukkie Dagen op hun website, waar ze ingaan op de mediaopvoeding van jonge kinderen
» Kijk hier voor een overzicht van alle activiteiten
Deze week zijn de Media Ukkie Dagen (26 maart t/m 2 april). Voor de kinderopvang biedt @devoorleeshoek een gratis voorleesfilmpje en een online workshop aan. Ook bibliotheken kunnen hier gebruik van maken. Kijk hier voor het aanbod: https://t.co/UJTqrkrEJc #MUD21 pic.twitter.com/U67XkSerjU
— Bnetwerk (@Biebnetwerk) March 30, 2021
Wat een boeiend webinar hebben we gezien van @DmaakthetBont over mediaopvoeding voor jonge kinderen. Morgen meer info en een media-ontdekpakket voor de kijkers @BiebOostland #MUD21 Dank:@Mediawijzer @KB_Nederland @Mediasmarties
— Ineke vander Meijden (@mineke3) March 31, 2021
Media Ukkie Dagen in de media
Via sociale media werd de hashtag #MUD21 veel gebruikt, en ook besteedden verschillende landelijke kranten en andere media aandacht aan de campagne:
- Zo kopte NRC “Kinderen van nul tot zes jaar zitten nauwelijks meer achter een scherm dan voor de pandemie.”
- Trouw vond het “Opmerkelijk […] dat ouders positiever zijn gaan denken over de invloed van media.”
- NU.nl licht in het artikel onder andere de citaten van Peter Nikken uit. “Ik geef ouders vooral mee dat het belangrijk is wát kinderen kijken. Klokhuis of Spongebob heeft heel andere effecten.”
- Ook RTL Nieuws, het Reformatorisch Dagblad en KEK Mama schreven over de Media Ukkie Dagen
» Ontdek hier wat er nog meer over het Iene Miene Media-onderzoek is geschreven.
Ouders in coronatijd positiever over effect media op kinderen: https://t.co/1ZHIK1Cgfi
— NU.nl (@NUnl) March 26, 2021
De schermpjes blijken tijdens de lockdown toch best handig als ouders zelf even moet bellen of vergaderen https://t.co/I4FOtCVmMo
— RTL Nieuws (@RTLnieuws) March 26, 2021
Tot volgend jaar!
Heel hartelijk dank aan alle netwerkpartners, professionals, organisaties, ouders, opvoeders, media, bloggers en anderen die tijdens de Media Ukkie Dagen 2021 geholpen hebben om de mediaopvoeding van de allerkleinsten onder de aandacht te brengen.
Save the date
De volgende editie van de Media Ukkie Dagen vindt plaats van 25 maart t/m 2 april 2022.
Op de hoogte blijven? Houd Mediaukkiedagen.nl in de gaten en meld je aan voor de nieuwsbrief van Mediawijzer.net.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.