De Media Ukkie Dagen zitten er weer op. Tijdens de 2022-editie van de Media Ukkie Dagen was heel veel te beleven, te maken en te doen. Talloze ouders zijn op weg geholpen met tips, tools en adviezen. Ook werd het nieuwe Iene Miene Media-onderzoek gepresenteerd, vol inzichten over hoe ouders de mediaopvoeding van hun ukkies beleven. Netwerk Mediawijsheid blikt terug op een geslaagde campagneweek. We zetten de hoogtepunten op een rij.
Het thema van de Media Ukkie Dagen was dit jaar: Swipe, stap, sprong. Met de tips die bij dit thema horen geven we antwoord op vragen als: kun je een kind alleen met een tablet, tv, smartphone of boekje laten spelen of is samen beter? Hoe begeleid je een kind stap voor stap in de ‘digitale wereld’? Hoe zet je media in, zodat een kind er ook iets van leert en sprongen maakt? En hoe maak je keuzes die aansluiten op de ontwikkeling van het kind?
Resultaten Iene Miene Media-onderzoek 2022
Mediaopvoeding is onder ouders van kinderen van 0 t/m 6 jaar geen urgent onderwerp. Bij maar liefst driekwart van de ouders staat mediaopvoeding op de laatste plaats – na gezonde voeding, voldoende bewegen, sociaal gedrag en hygiëne. Net als voorgaande jaren onderschrijft een ruime meerderheid van de ouders vooral de positieve effecten van media, zoals betere taalontwikkeling en rekenvaardigheid. Ook vinden ze media goed voor de creativiteit. Ouders zijn zich echter onvoldoende bewust van de schadelijke langetermijneffecten. Slechts een kwart van de ouders maakt zich zorgen over negatieve effecten zoals bijziendheid of overgewicht.
» In het persbericht lees je meer interessante bevindingen uit het onderzoek
» We vroegen twee experts om een reactie te geven op het onderzoek. Lees hier wat zij hierover te zeggen hebben – en over mediaopvoeding bij ukkies
» Download en lees het volledige onderzoeksrapport hier
#mud22 https://t.co/3qXxqWcuyM staat bomvol leuke filmpjes. Je kunt filteren op leeftijd en onderwerp. Zo vind je elke keer weer iets nieuws! Kijk voor deze en andere Media Ukkie tips op https://t.co/AhRuFiD7ak pic.twitter.com/KmCDcFy22Z
— DOK Delft (@DOKDelft) March 30, 2022
WegWijzers vol met tips
Ook werden tijdens de campagne twee WegWijzers (2-4 jaar, 4-6 jaar) gelanceerd. Deze zijn ontwikkeld door Mediasmarties en staan bol van tips om samen te lezen, kijken, luisteren, spelen en doen. Met én zonder scherm. Binnen en buiten.
» In de handreiking voor professionals lees je over de inzet van de WegWijzers bij de doelgroep
» Hier kan je de WegWijzer voor 2-4 jaar downloaden
» Hier kan je de WegWijzer voor 4-6 jaar downloaden
Alle kanten van de MediaDiamant uitgelicht
Veel opvoedvragen van ouders gaan over het mediagebruik van kinderen. De MediaDiamant van Netwerk Mediawijsheid helpt hierbij. De MediaDiamant is een handige wegwijzer met praktische tips voor ouders om kinderen van 0 tot en met 18 jaar mediawijs op te laten groeien.
Tijdens de Media Ukkie Dagen zetten we iedere werkdag een kant van de MediaDiamant in de spotlight, gericht op (ouders en opvoeders van) kinderen van 0 t/m 6 jaar.
» Download hier de MediaDiamant-brochure (0-5 jaar)
» Bestel de MediaDiamant via het bestelplatform
Video’s van mediaopvoeding-experts
Een aantal experts uit het netwerk hebben speciaal voor de Media Ukkie Dagen video’s opgenomen. Hierin vertellen ze vanuit hun eigen expertise over mediaopvoeding en geven ze antwoord op veelgestelde vragen waar ouders mee (kunnen) zitten.
» Bekijk hier de video van mediacoach Anneke van Soest
» Bekijk hier de video van mediapedagoog Freek Zwanenberg
» Bekijk hier de video van mediapedagoog Daniel Lechner
Vanuit het netwerk
Ieder jaar spelen bibliotheken, de kinderopvang, opvoedorganisaties en basisscholen een belangrijke rol tijdens de Media Ukkie dagen. Dat was ook dit jaar niet anders: van webinars tot interactieve workshops, escape rooms en meer: ondanks het online karakter van ook deze editie van de campagne was er genoeg te doen.
Een greep uit de inspirerende initiatieven:
- Er was een landelijk webinar, georganiseerd door de KB. Ouders door het hele land konden meeluisteren naar de mediaopvoedingtips van Denise Bontje. Kijk het webinar hier terug.
- In Roosendaal was tijdens de campagne het ‘Media Ukkie Lab‘ feestelijk geopend
- Ter ere van de Media Ukkie Dagen bood de eReader-dienst Kobi een speciale actie aan, waar gebruikers een code konden aanvragen om tot en met september 2022 gratis gebruik te maken van de app voor jonge kinderen
- De bibliotheek Appingedam organiseerde een ‘mediaproeverij’, waar ouders en ukkies kennis konden maken met verschillende soorten media
- In de bibliotheek in Medemblik was het Media Ukkie Circuit te doen, waar (groot)ouders met ukkies samen konden ontdekken hoe je apps en ander media veilig kan gebruiken
- Ook organiseerden wij een aansluitende netwerksessie, ‘Verhalen beleven met ukkies: van ontwikkeling tot fantasie’. Het verslag daarvan lees je hier.
» Kijk hier voor een overzicht van alle activiteiten
Fijn als je als klein kind al kan “proeven” aan allerlei media. (Voor)lezen, kijken, luisteren, spelen en doen door de hele bibliotheek in Pijnacker. Volgende week in Berkel. @BiebOostland @Mediasmarties #MUD22 Opgeven via https://t.co/LB4X3vkkSr pic.twitter.com/uOUP4sUEBi
— Ineke vander Meijden (@mineke3) March 23, 2022
Ook schreven verschillende netwerkpartners over hoe zij in aanloop naar de Media Ukkie Dagen met de campagne bezig waren. Ook deelden ze tips over mediaopvoeding. Dit zijn hun verhalen:
» De Media Ukkie Dagen 2022 bij basisschool De Nijenoord
» De Media Ukkie Dagen bij Bibliotheek Utrecht
» De Media Ukkie Dagen bij gro-up Buurtwerk
Media-aandacht voor de campagne
Via sociale media werd de hashtag #MUD22 veel gebruikt, en ook besteedden verschillende landelijke kranten en andere media aandacht aan de campagne. Een greep uit de berichten:
- AD.nl schreef ‘Ouders zetten kleine kinderen steeds vaker voor tv of schermpje: ‘Als je je bord leeg eet, mag je op de iPad’’
- Kijk ook de items over het onderzoek in het 8-uurjournaal op de NOS en het Jeugdjournaal terug
- Op het Radio 1 NOS Journaal werd Prof. dr. Peter Nikken geïnterviewd (minuut 33:45) over zijn bijdrage aan het Iene Miene Media-onderzoek
- Op RTL Nieuws was een interview te zien met Aniek Breevoort van Netwerk Mediawijsheid
- Ook RTL Nieuws online besteedde aandacht aan het Iene Miene Media-onderzoek in een artikel op de site
- Het NCJ weidde een nieuwsbericht aan de bevindingen uit het Iene Miene Media-onderzoek
- Ouders van Nu schreven ook over het onderzoek en gaven tips over omgaan met schermtijd
- In het Radio 1-programma ‘Dit is de Dag’ hoorde je een interview met Peter Nikken en Marije Lagendijk
- Op Linda.nl was ook een interview met prof. Nikken te lezen
- Verder werd er ook nog aandacht besteed aan het onderzoek op o.a. MSN, EO Visie, de Onderwijsdatabank en Bibliotheekblad.
Onze lector Jeugd & Media Peter Nikken vandaag op NOS Radio 1 Journaal over het Iene Miene Media-onderzoek 2022: “Als je de richtlijnen van gezondheidsartsen ernaast legt, zitten kinderen massaal boven de richtlijn van mediagebruik.” @Mediawijzer #MUD22 https://t.co/M2yhAoupgM
— Hogeschool Windesheim (@Windesheiminfo) March 25, 2022
Dankwoord & vervolg
Heel hartelijk dank aan alle netwerkpartners, professionals, organisaties, ouders, opvoeders, media, bloggers en anderen die tijdens de Media Ukkie Dagen 2022 geholpen hebben om de mediaopvoeding van de allerkleinsten onder de aandacht te brengen. De campagne zit erop maar mediaopvoeding gaat door!
Save the date – #MUD23
De volgende editie van de Media Ukkie Dagen vindt plaats van 24 t/m 31 maart 2023.
Op de hoogte blijven? Houd Mediaukkiedagen.nl in de gaten en meld je aan voor de nieuwsbrief van Netwerk Mediawijsheid.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.