Balans: bewegen met media. Die boodschap stond centraal tijdens de Media Ukkie Dagen 2023. En het leek, bij vlagen, wel alsof héél Nederland in beweging kwam. We kijken dan ook terug op een geweldige campagneweek waarin talloze partners, (groot)ouders, opvoeders én kinderen samen aan de slag gingen.
Het thema van de Media Ukkie Dagen 2023 was Balans: bewegen met media. Digitale media zijn niet meer weg te denken uit het leven van jonge kinderen. Dat bleek ook dit jaar uit ons verdiepende Iene Miene Media-onderzoek.
Uit datzelfde onderzoek komt naar voren dat mediagebruik en stilzitten steeds meer toeneemt. Daarom was er dit jaar extra aandacht voor balans en hoe je media juist kunt inzetten om bewegen te stimuleren. Met onze tien tips kun je op een eenvoudige manier een balans creëren tussen stilzetten en actief bezig zijn, met en zonder media.
Het netwerk in beweging
Het netwerk was ook dit jaar weer dé drijvende kracht achter het succes van de Media Ukkie Dagen. In bibliotheken, kinderdagverblijven en scholen werd op tal van manieren aandacht besteed aan de campagne. Een greep uit de vele, vele activiteiten die werden georganiseerd:
- (Groot)ouders en opvoedprofessionals konden zich dit jaar weer aanmelden voor verschillende webinars vol informatie. Het webinar van de KB bijvoorbeeld. Maar ook Bureau Jeugd & Media, gro-up en Family Factory boden een online sessie aan
- In ontzettend veel bibliotheken was tijdens de Media Ukkie Dagen een activiteit te bezoeken. Van voorlezen tot digitale speurtochten en van een baby drive-in tot een mamacafé
- Ook de kinderopvang zat niet stil. Zo ontwierp Humankind in aanloop naar de Media Ukkie Dagen het Balansbord. Een hulpmiddel om meer inzicht te krijgen in het mediagebruik van de hele familie
- Nóg een handige tool komt er dit jaar uit de koker van gro-up. Speciaal voor de Media Ukkie Dagen werd het Media & Bewegen dobbelspel ontwikkeld. Zo kun je samen met je ukkie op een leuke manier aan de slag met balans
- In dit artikel vertellen Rebecca Beck (Kenniscentrum Sport & Bewegen) en Aniek Breevoort (Netwerk Mediawijsheid) waarom de balans tussen stilzitten en bewegen zo belangrijk is en krijg je praktische handvatten waar je direct mee aan de slag kunt
- En vlak voor de Media Ukkie Dagen van start gingen kwamen verschillende partners al aan het woord in de Netwerksessie Bewegen mét media? Zo werk je aan gezonde balans voor ukkies. Lees het verslag hier!
En ben je benieuwd hoe er binnen jouw werkveld aandacht is besteed aan de Media Ukkie Dagen? Op Mediaukkiedagen.nl vertellen netwerkpartners uit diverse werkvelden hoe zij dit jaar aan de slag zijn gegaan met de campagne.
Tien tips in zes talen
Houd afstand van het scherm, wissel houdingen af en geef het goede voorbeeld!
Om het voor (groot)ouders, opvoeders én opvoedprofessionals zo makkelijk mogelijk te maken om in beweging te komen met media, stelde Netwerk Mediawijsheid dit jaar tien laagdrempelige tips samen. De tips zijn in zes verschillende talen te downloaden.
De tips zijn gemaakt in samenwerking met Kenniscentrum Sport & Bewegen, Mediasmarties, Nji, Trimbos-instituut, Lagendijk Empowering, Kennisnet, JOGG, Humankind, gro-up, Windesheim.
Iene Miene Media-onderzoek
Ook dit jaar deden we in het kader van de Media Ukkie Dagen onderzoek naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen van 0 t/m 6 jaar. Uit het verdiepende onderzoek kwam dit jaar onder meer naar voren dat:
- Een op de vier ouders van 0- en 1-jarigen aangeeft dat hun kind minstens 2 uur per dag aan beeldschermen besteedt
- Jonge kinderen tot en met 6 jaar gemiddeld 100 minuten per dag aan digitale media besteden
- Het huidige mediagebruik van jonge kinderen aanzienlijk meer is dan de World Health Organisation (WHO) adviseert
Meer over het onderzoek lees je hier. In onderstaande video gaat Freek Zwanenberg (Bureau Jeugd & Media) in gesprek met Anouk Tuijnman (Trimbos-instituut) over het onderzoek:
Volop media-aandacht
Het onderzoek en de Media Ukkie Dagen waren ook dit jaar weer volop in het nieuws. Van het NOS Journaal, tot De Speld en van krant tot podcast. Een greep uit de berichten:
- In verschillende video’s werd er aandacht besteed aan het onderzoek. Onder meer het NOS Journaal, RTL Nieuws, Hart van Nederland, NU.nl en talkshow HLF8 stonden stil bij het Iene Miene Media-onderzoek
- Ook diverse kranten en magazines besteedden (online) aandacht aan de Media Ukkie Dagen. Zo verschenen er berichten bij NRC, het AD, LINDA, Ouders van Nu en De Telegraaf
- Ook werd er met humor aandacht besteed aan de campagne. Zo verschenen er satirische berichten op De Speld en Nieuwspaal, droeg Diederik Smit een column voor en verschenen er diverse cartoons over het onderzoek
- En in de podcast Even over mijn kind van Tischa Neve stond de balans tussen schermtijd en bewegen centraal
Heel veel dank
We willen graag heel veel dank uitspreken aan alle netwerkpartners, professionals, organisaties, ouders, opvoeders, media, bloggers en anderen die tijdens de Media Ukkie Dagen 2023 geholpen hebben om de mediaopvoeding van de allerkleinsten onder de aandacht te brengen. De campagne zit erop maar mediaopvoeding gaat door!
Save the date – #MUD24
Ook volgend jaar zijn er uiteraard weer Media Ukkie Dagen. Noteer 5 tot en met 12 april 2024 vast in je agenda!
Op de hoogte blijven? Houd Mediaukkiedagen.nl in de gaten en meld je aan voor de nieuwsbrief van Netwerk Mediawijsheid.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.