Op 15 mei 2014 vond de 6 editie van de Mediawijsheidmarkt plaats bij Beeld en Geluid in Hilversum. Deze markt wordt jaarlijks georganiseerd door Mediawijzer.net voor netwerkpartners, professionals en geïnteresseerden op het gebied van mediawijsheid. Wij kijken terug op een geslaagd evenement waar bezoekers o.a. vragen konden stellen aan experts, ervaringen uitwisselden met vakgenoten en een indruk kregen van de nieuwste mediawijsheid initiatieven in de vorm van stands en pitches.
Welkom in het hart van het netwerk
Op de Mediawijsheidmarkt waren ruim 300 bezoekers aanwezig, 24 stands, 20 pitches en 13 experts voor het programmaonderdeel Ontmoet de expert.
Pitches sessies
Een jaarlijks terugkerend onderdeel van de Mediawijsheidmarkt zijn de pitches. In 4 minuten presenteerden aanbieders hun innovatieve producten, diensten en/of projecten op het gebied van mediawijsheid. Zo liet Aglia aan de hand van een filmpje zien hoe de app Los in ’t Bos werkt. Daarnaast gaf Erno Mijland een pitch over de ‘Praatposter GVGS met media’, waar het gaat om Gezond, Veilig, Gezellig en Slim zijn. Op Twitter werd via #mwmarkt gereageerd op de pitches.
Mooie initiatieven op de #mwmarkt 2014 van o. a. @SnuggerApp @mediacollege @ernomijland @Innofun @UNICEFKRFF en natuurlijk #mediaukkieland
— Barbera Olthof (@BarberaOlthof) 15 mei 2014
» Bekijk hier een overzicht van alle pitch sessies
Markt: inspirerende mediawijsheid initiatieven
Het hart van de Mediawijsheidmarkt zijn de stands op de markt zelf. Partners van Mediawijzer.net presenteerden hier hun mediawijsheid product, dienst, initiatief of nieuwe project en konden bezoekers zich laten informeren en inspireren. Er werden volop ideeën en ervaringen uitgewisseld.
Zo vertelde o.a. Cubiss hoe kinderen mediawijs worden met een kinderkennisbattle en kon je bij de stand van Innofun meer weten over de speciaal ontwikkelde basistraining didactische vaardigheden voor mediacoaches.
» Bekijk hier een overzicht van alle standhouders
Ontmoet de experts
Van gedachten wisselen met een expert uit het vakgebied? Tijdens het programmaonderdeel Ontmoet de experts konden bezoekers kennismaken, vragen stellen, ideeën uitwisselen of om feedback vragen bij één van de 13 experts op het gebied van o.a. mobiele technologie, online privacy, kinder- en jongerenreclame, educatieve televisie en mediawijsheid in het onderwijs.
@Carola12345 Zie nu dat ik jou al volgde! Dank voor je nuttige adviezen en tips tijdens het expertrondje :-) Ga er mee aan de slag! #mwmarkt
— Eliane Groenendijk (@ElaineGreendike) 15 mei 2014
Verleidingen in Media Ukkie Land
Media Ukkie Land is het nieuwste paviljoen in Beeld en Geluid en richt zich op kleuters van 4-6 jaar en hun opvoeders. In Media Ukkie Land gaan kinderen via het Sokkenpad op avontuur en worden ze geprikkeld om te spelen. Ouders volgen hen via het Schoenenpad en zien hoe zij op verschillende manieren worden verleid door de media. Tijdens de Mediawijsheidmarkt werden er 4 rondleidingen georganiseerd waar enthousiast op werd gereageerd door de deelnemers.
Rondleiding gehad door #mediaukkieland tijdens #mwmarkt. Leuk voor kinderen en bewustwordend voor ouders pic.twitter.com/bqH5UPdDAE
— Carla Bierma (@carlabierma) 15 mei 2014
Verder konden bezoekers op het Mediawijzer.net plein bijpraten met vakgenoten, nieuwe relaties ontmoeten en vragen stellen over het netwerk en de activiteiten van het programmabureau bij medewerkers van Mediawijzer.net.
Financiering voor projecten mediawijsheid
Een van de meeste gestelde vragen uit het netwerk van Mediawijzer.net is welke publieke en private fondsen er zijn om projecten op het gebied van mediawijsheid mee te financieren. Mary Berkhout, programmamanager Mediawijzer.net, gaf daarom na de lunch een presentatie over projectfinanciering.
Bekijk hieronder de presentatie:
Terugblik in foto’s, video en tweets
Heb je de Mediawijsheidmarkt moeten missen of wil je het in beeld en tweets teruglezen? Op Twitter is er volop getwitterd via #mwmarkt en geeft een mooi beeld van deze succesvolle dag.Studenten van het Mediacollege in Amsterdam hebben van de Mediawijsheidmarkt 2014 een registratie gemaakt:
Tijdens de opening is het thema voor de Week van de Mediawijsheid bekend gemaakt: ‘Recht op Mediawijsheid.’ De Week van de Mediawijsheid vindt plaats van 21 t/m 28 november. Houd voor meer informatie over de campagne onze website en/of Twitter in de gaten via #WvdM14 en @Mediawijzer.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.