Andrea Kramp mag zich sinds kort beleidsmedewerker op de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling, met de expertise mediawijsheid en online leefwereld noemen binnen gro-up. Maar die functie, en aandacht voor mediawijsheid binnen gro-up, is bepaald niet uit de lucht komen vallen. Op deze plek deelt ze haar ervaring én biedt ze vijf handvatten die ook jij kunt gebruiken binnen jouw organisatie.
Ben jij een voorvechter van mediawijsheid in de organisatie? Werk je met een doelgroep waarvan je weet en ziet dat mediawijsheid hen zou helpen in hun ontwikkeling? En wil je graag dat het binnen jouw organisatie meer onder de aandacht komt? Maar heb je ook het gevoel dat je in je eentje niet zoveel teweeg brengt? Of lukt het niet zo lekker om het te laten landen binnen de organisatie?
Dan wil ik je graag inspireren met het verhaal van de weg naar meer mediawijsheid binnen gro-up. En natuurlijk deel ik ook graag wat tips met je.
Mijn achtergrond ligt in het Rotterdamse Jongerenwerk. In 2009 startte ik in Rotterdam Noord. Destijds nummer drie op de lijst van achterstandswijken in Nederland.
Van offline, naar online problemen
In deze jaren maken we de opkomst van sociale media mee. Ondanks de achterstanden en armoede in de wijk, zijn steeds meer kinderen en jongeren actief online. Mijn collega’s en ik zien hoe een deel van de problematiek zich van straat, naar de online leefwereld verplaatst. In die jaren verdiep ik me steeds meer in sociale media en de online leefwereld. En in 2018 laat ik me omscholen tot mediacoach.
En zo start in 2018 mijn strijd om meer aandacht te krijgen voor mediawijsheid binnen het buurtwerk en jongerenwerk. In de zes jaar die volgen ben ik met van alles bezig geweest: projecten, lesgeven, voorlichtingen, kennisevents, netwerksessies, stimuleringssubsidies, noem het maar op. Maar uiteindelijk hebben onderstaande vijf handvatten ervoor gezorgd dat ik door ben blijven strijden. Ik hoop dat ze jou ook kunnen helpen:
1. Bevlogenheid
Het maakt eigenlijk niet uit om welk thema het gaat; succes valt of staat met jouw bevlogenheid. Vind jij mediawijsheid belangrijk binnen jouw werkveld? En vind je dat je collega’s of de organisatie daar iets mee moet doen? Houd dan vast aan jouw bevlogenheid! Blijf erover lezen, je erin verdiepen, voed jezelf met kennis. Want zo kun je je kennis gaan delen met je collega’s. En misschien niet direct, maar uiteindelijk werkt jouw enthousiasme en motivatie aanstekelijk. Voordat je het weet heb je een partner in crime. En verspreidt de olievlek zich over de organisatie.
2. Zoek gelijkgestemden
In m’n eentje heb ik de leukste en beste projecten rondom mediawijsheid bedacht. Maar je raad het misschien al. Ik had andere mensen nodig om deze projecten tot uitvoering te brengen. Blijf dus niet te lang in je eentje aanklooien en ga op zoek naar collega’s die jouw ambitie delen. Kijk daarbij ook naar de expertise van deze collega’s. Binnen gro-up heb ik bijvoorbeeld een fantastische sparringpartner gevonden binnen de afdeling marketing & communicatie. Doordat we beiden het belang van mediawijsheid inzien, hebben we toffe dingen kunnen uitwerken. Super tof wat twee mensen met verschillende expertises al kunnen realiseren!
3. Op de agenda
Je succes hangt volledig af van het feit dat je mediawijsheid ergens op de agenda moet krijgen. In de afgelopen 6 jaar heb ik ontelbare keren gepresenteerd op werkersdagen, teamleider- en managementoverleggen. En heel vaak gaf het me het gevoel dat ik continu activisme aan het voeren was. Maar het leverde uiteindelijk wel resultaat op: collega’s gingen in eerste instantie mijn naam onthouden. Zo was ik lange tijd ‘Andrea van dat social media gedoe.’ Een tijdje later werd mijn hulp ingeschakeld als er een pleister te plakken was bij incidenten en nog wat later werd ik uitgenodigd aan tafel en gevraagd om advies.
4. Visie
In het begin werkte ik als een kip zonder kop. Ik wilde koste wat het kost aandacht besteden aan mediawijsheid en greep alles aan. Zo heb ik lang voorlichtingen en trainingen gegeven aan mijn eigen collega’s. Want als zij meer kennis hadden, konden we meer impact maken. En dat is natuurlijk ook zo. Maar vaak vroegen deze collega’s ook aan mij: ‘Waarom moet ik hier iets mee doen?’. Waardoor ik me ook besefte dat ik in de verkeerde volgorde werkte. Want zolang er geen concrete opdracht, een missie of visie liggen op dit stuk, kun je heel hard blijven trekken.
Dus ik ging kijken of ik mediawijsheid kon koppelen aan andere trends, die wel onder de aandacht waren of waar wel een opdracht in was. Zo kreeg ik bijvoorbeeld online seksueel misbruik onder de aandacht bij de aandachtfunctionarissen Huiselijke geweld.
5. Het is een marathon
Lieve voorvechter, helaas moet ik je vertellen dat je deze dingen niet van de één op de andere dag voor elkaar hebt. Het is een marathon, geen sprint! Gaande weg heb je heel wat banaantjes nodig om jezelf op koers te houden. En je collega’s zullen hierin misschien nog niet zover zijn of hebben andere prioriteiten. Haal dan even de snelheid eruit en zorg ervoor dat de mensen die jou kunnen versterken aanhaken. Zet ‘m op! Je kunt het!
Nu zul je je misschien afvragen: ‘wat heeft dit gezwoeg en getrek je uiteindelijk opgeleverd?’. In eerste instantie heeft het me heel veel expertise opgeleverd. En met trots kan ik zeggen dat ik per 1 april 2024 beleidsmedewerker op de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling wordt, met de expertise mediawijsheid en online leefwereld voor heel gro-up. Dat betekent dat ik een landingsplaats heb gevonden binnen de organisatie. En dat gun ik jou ook maar bovenal: Jouw organisatie is een grote bofkont met jouw kennis!
Over gro-up
In de ideale wereld krijgt iedereen de ruimte om het mooiste uit zichzelf te halen. Samen met gezinnen en buurten creëert gro-up een omgeving waarin kinderen van alle leeftijden kunnen groeien en ontwikkelen, ook online. Ze zijn actief in kraamzorg, kinderopvang, buurtwerk en jeugdhulp.
Reacties 1
Super gedaan.
Hopen op veel collega’s die net zo enthousiast worden als jij. Veel werk te doen!!!! Succes
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.