Wij spreken veel docenten en onderwijsmakers die erg enthousiast zijn over de mogelijkheden van virtual reality in de klas. Dat is ook niet zo gek, virtual reality ervaringen kunnen erg indrukwekkend zijn. Veel scholen en docenten willen gaan experimenteren met VR in de klas. Maar hoe doe je dat eigenlijk? In dit blogartikel beschrijven we een aantal manieren om ermee aan de slag te gaan.
Met VR verplaats je je bijvoorbeeld naar een historische veldslag, een actieve vulkaan, een bouwplaats of een archeologische vindplaats. Of je bekijkt en interacteert met micro-organismen, complexe datasets, of wiskundige figuren. Voor leerlingen en studenten biedt VR de mogelijkheid om zich te verdiepen in abstracte lesstof, die anders moeilijk voor te stellen is.
Daarnaast spreekt het idee dat je in principe alles kunt maken in virtual reality erg tot de verbeelding. De technieken ontwikkelen zich nog steeds erg snel, zo ontstaan er continu nieuwe mogelijkheden. Bij elke workshop die we organiseren ontdekken we weer nieuwe, spannende toepassingen.
Virtual reality in de klas
Er zijn al best wat interessante VR applicaties beschikbaar die direct kunnen worden ingezet in het onderwijs. Google Expeditions bijvoorbeeld is een erg volwaardige applicatie, waarbij ook goed is nagedacht over sociale interactie. Door een koppeling via WiFi bevinden alle leerlingen zich in dezelfde virtuele omgeving en hebben ze een belevenis met de hele klas. Daarnaast kan de docent met een tablet wijzen op interessante onderdelen van de omgeving, waarna er bij de leerlingen pijltjes in beeld komen. De docent kan zo de lesstof op een betekenisvolle wijze verbinden aan de omgeving.
Maar er zijn bijvoorbeeld ook apps waar je experimenten kunt simuleren, door de ruimte kunt reizen, of de Acropolis kunt bezoeken. Het is wel zo dat niet alle beschikbare applicaties onderwijskundig even goed in elkaar zitten. De ervaring is dan indrukwekkend, maar het is niet duidelijk wat je leert, of er is geen duidelijk verband tussen de ervaring en de lesstof. Maar dit kun je oplossen door een goede les rond de VR ervaring te maken, met uitleg, opdrachten en evaluaties.
Ontwerpen en bouwen met virtual reality
Naast het gebruiken van kant-en-klare VR apps, kunnen leerlingen en studenten ook virtual reality gebruiken als ontwerpmiddel. Vooral voor opleidingen waar 3D-ontwerp belangrijk is, kan dit interessant zijn. Zo kunnen studenten hun nieuw ontworpen product in VR aan opdrachtgevers laten zien. Of kunnen bouwkunde studenten door hun in SketchUp of AutoCAD ontworpen gebouwen lopen. Aan de andere kant kan met 360 camera’s de beroepspraktijk in het klaslokaal worden gehaald. Op die manier kunnen theorie en praktijk dichterbij elkaar worden gebracht.
Virtual reality mediawijsheid
Een andere manier om te experimenteren met virtual reality in de klas, is om zelf een lessenserie te starten. In het licht van mediawijsheid is het belangrijk dat leerlingen ook op school in aanraking komen met dit soort nieuwe technologie. Ze kunnen dan leren dat gamen in VR heel gaaf is, maar dat je er wel verantwoordelijk mee moet omgaan. Ook maken ze kennis met allerlei andere toepassingsgebieden en kunnen ze zelf nadenken over nieuwe toepassingen. Door de leerlingen ook zelf te laten experimenteren met virtual reality content maken, ervaren ze dat ze meer zijn dan een consument, en zelf een maker kunnen zijn!
Meer weten?
Wil je meer weten over de mogelijkheden van virtual reality in de klas? Kijk dan eens naar de Masterclasses (red. niet meer beschikbaar) die Virtual Reality Learnig Lab aanbiedt, of schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Dit artikel verscheen eerder op de website van Virtual Reality Learning Lab.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.