Als netwerk werken we aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is, of op weg is dat te worden. Ook – en juíst – in tijden van corona is dit belangrijk. Daarom de Challenge Nederland Mediawijs 2020. Zes deelnemende initiatieven ontvingen dit voorjaar de stimuleringbijdrage van Netwerk Mediawijsheid. Lars Toussaint en Voorlichting op Scholen waren onder de gelukkigen en vertellen over de digitale uitbreiding van hun docententrainingen.
De Challenge Nederland Mediawijs 2020 luidde als volgt: Kom als netwerkpartner(s) met een initiatief waarmee je mensen in deze coronacrisis (en daarna), extra ondersteunt op het gebied van mediawijsheid. Tijdens de Week van de Mediawijsheid worden de gehonoreerde initiatieven gepresenteerd door de deelnemers. De interviews lees je op het blog.
In april 2020 ontving Voorlichting op Scholen hun bijdrage voor een digitale uitbreiding van een docententraining, om juist in deze tijd het onderwijs op afstand zonder gevaren en risico’s te kunnen geven. Uitgangspunt is de verbinding tussen ouders, kind en docent ten aanzien van het mediagebruik van kinderen.
De jury zag veel potentie in het project, en een uitgebreid netwerk waarmee docenten via de online uitbreiding extra in hun kracht worden gezet. In dit interview blikken we terug op het proces – en kijken we vooruit – met Lars Toussaint van Voorlichting op Scholen.
Hoe is het idee voor het project in eerste instantie ontstaan? Welk inzicht was hier de inspiratie voor?
Veel scholen en instanties waar wij onze voorlichting geven, kwamen naar ons toe met de vraag of we op onze manier en via onze werkwijze een dekkende leerlijn voor digitale geletterdheid konden maken. Toen bekend werd dat dit verplicht zou gaan worden vanuit de overheid, gingen bij ons alle alarmbellen af. Samen met tientallen scholen, partners, ICT-coördinatoren, ouders en docenten zijn we gaan brainstormen.
Kun je iets vertellen over de ontwikkeling van het project?
In eerste instantie zijn we met veel mensen in gesprek gegaan, waarna we snel zijn gestart met de ontwikkeling van de lessen. Op digiwijzer.nl is inmiddels al veel informatie te vinden over onze leerlijn. De focus ligt nu op de ontwikkeling van de digitale leeromgeving waar de leerkrachten en leerlingen straks kunnen inloggen.
“We moesten – en konden nu – het verschil gaan maken. Het bleek een grote uitdaging te zijn, maar niet onmogelijk.”
De leeromgeving wordt helemaal van deze tijd, met het uitgangspunt dat het vooral heel clean, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk is voor leerlingen.
Wat zijn de trainingsonderwerpen waar op dit moment de meeste interesse voor is? Wat zegt dat volgens jullie?
Als je kijkt naar ons aanbod ligt de meeste interesse bij de thema’s sociale media en verantwoord gamen. Dit geeft aan dat deze thema’s op veel scholen onderwerp van gesprek zijn. Je merkt daarnaast dat veel scholen bezig zijn met digitale geletterdheid, alleen veel scholen weten niet hoe ze hier invulling aan moeten geven. Het is een breed begrip, waarbij de richtlijnen vanuit de overheid ook nog vaag zijn.
Hoe kijken jullie aan tegen het resultaat, en wat was jullie reactie op het winnen van de Challenge?
We zijn erg blij dat we de Challenge, samen met een aantal anderen, hebben gewonnen. De gift gaf ons net het steuntje in de rug dat wij nodig hadden om dit project aan te kunnen. We zijn ontzettend blij met hoe ver we zijn gekomen in die paar maanden tijd, maar worden nog blijer van het idee hoe het complete resultaat straks zal zijn. Digiwijzer wordt naar ons idee echt een aanwinst voor mediawijsheid binnen het onderwijs.
Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen tijdens het ontwikkelen?
Het creëren en bedenken van de inhoud viel ons niet zozeer tegen, het ging meer om de uitdaging hoe we nu echt de boodschap kunnen overbrengen aan leerlingen. Omdat we zelf allemaal erg jong zijn en dagelijks in gesprek zijn met leerlingen, wisten we al snel hoe we dit echt goed konden aanpakken. Echter, het onderwerp ‘tijd’ valt dan natuurlijk altijd tegen.
Hoe kan het netwerk van Netwerk Mediawijsheid jullie verder helpen?
Het opnemen en bewerken van de video’s, net zoals het bedenken van de inhoud, kost tijd en geld. Het zou ons helpen als het Netwerk van Mediawijsheid ons kan koppelen aan organisaties of fondsen die ons op verschillende vlakken zouden kunnen ondersteunen. Daarnaast zijn we ook altijd geïnteresseerd in gesprekken met experts op het gebied van digitale geletterdheid.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.