Mediawijsheid is niet alleen iets dat je leert op school. Een gezonde dosis mediawijsheid komt ook rondom het sportveld van pas. ‘Sportief met Sociale Media‘ is bedoeld om sportclubs te helpen met informatie over hoe je kinderen verantwoord kunt laten omgaan met sociale media. De voorlichtingscampagne, bedoeld voor alle sportverenigingen, is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Hockeybond (KNHB) en Mijn Kind Online.
Aanleiding voor de campagne was een pestgeval dat we van dichtbij zagen gebeuren. Bij de hockeyvereniging van een van mijn neven werd een tiener bedreigd via Snapchat. Hij moest maar niet naar de training komen, ook niet naar de wedstrijden, want het was zijn schuld dat ze verloren. We namen contact op met de hockeybond, waar men aangaf dat dit geval niet op zich stond. Er was een dringende behoefte aan goede informatie.
Sociale media zijn belangrijk voor het clubgevoel en de sociale banden binnen een sportvereniging. Maar aan het gebruik ervan zitten ook scherpe kantjes. Van scheidsrechters die op Twitter door spelers worden uitgescholden tot pesterijen tussen teamgenoten via de gezamenlijke WhatsApp-groep. Emoties zijn in de sport altijd dichtbij en dan is een dreigende tweet zo verstuurd. En lees bijvoorbeeld ook het verhaal van Ties (14): ‘Als je naar de training komt, maken we je af’.
We besloten met de KNHB een toolkit ‘Sportief met Sociale Media’ te maken, geschikt voor alle sportverenigingen. Die is nu grotendeels klaar. De toolkit biedt onder meer een protocol voor het gebruik van sociale media op ‘de club’, achtergrondinformatie voor verschillende leeftijden, voorlichtingsmateriaal voor begeleiders en informatie voor besturen en tuchtcommissies.
Door aan te haken op de campagne ‘Sportief met Sociale Media’ maken de sportbonden een duidelijk statement. Zoals de meeste scholen het gebruik van sociale media inmiddels hebben vastgelegd in de schoolregels, moeten sportverenigingen het verankeren in hún reglementen. Zo handelen ze proactief en zorgen ze voor een veilig en sportief klimaat, zowel op het veld als online.
Eind augustus is de toolkit helemaal compleet, en gaan de sportbonden de verenigingen via mailings inlichten over het gratis materiaal.
Download materiaal in de Toolkit Sportief met Sociale Media
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.