De Mediawijzer.net Stimuleringsregeling voor 2014 staat in het teken van het inbedden van mediawijsheid in de praktijk van het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. In het kader van deze regeling voert ITS in opdracht van Mediawijzer.net een peiling uit naar mediawijsheid in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. We zoeken docenten die deel willen nemen aan een digitale enquête over hun eigen mediawijsheidcompetenties, het vertrouwen dat ze hebben in het kunnen onderwijzen van mediawijsheid en de aandacht die er op school is voor mediawijsheid.
We hebben Amber Walraven van ITS Radboud Universiteit Nijmegen opdracht gegeven om een theoretisch kader te ontwikkelen zodat er in de Stimuleringsregeling 2014 uitgegaan wordt van dezelfde kennisbasis. Dit kader bestaat uit een rapportage met daarin een analyse van bestaande mediawijsheid methodes in het vo en mbo, een survey onder docenten vo en mbo en een literatuurstudie naar de verschillende ontwikkelingsniveaus van jongeren.
» Lees hier meer over de Stimuleringsregeling 2014
» Lees hier meer over de Inspiratiedag in het kader van de regeling op 17 september 2014
Mediawijsheid Competentiemodel
In 2012 hebben wij het Mediawijsheid Competentiemodel geïntroduceerd. Een model dat bestaat uit 10 competenties, verdeeld over 4 groepen: Begrip, Gebruik, Communicatie en Strategie. Het model is dynamisch van opzet en in ontwikkeling. Een van de nieuwe ontwikkelingen is dat we verschillende competentieniveaus opstellen voor leerlingen in het vo en mbo. Bij elk referentieniveau zijn taken beschreven als een extra handvat voor de interpretatie van de niveaus. Er komt ook een indeling in competentieniveaus voor docenten vo en mbo beschikbaar. Het theoretisch kader en de competentieniveaus zijn naar verwachting begin september 2014 gereed en worden gepubliceerd op deze website.
<Update> De enquête is inmiddels gesloten.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.