MediaMasters-opdrachten van netwerkpartners werden dit jaar vaak gespeeld

We kijken terug op een zeer geslaagde editie van MediaMasters, een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Voor de landelijke wedstrijd tijdens Week van de Mediawijsheid (4 t/m 12 november) schreven 7100 klassen met meer dan 160.000 leerlingen zich in. Een record sinds het begin van MediaMasters in 2010.

Laagdrempelige manier om bij te dragen aan een mediawijs Nederland

MediaMasters vervult een belangrijke rol voor de bovenbouw van de basisschool in het opdoen van basiskennis in mediawijsheid. Daarnaast is MediaMasters ook een springplank voor het netwerk om aanbod onder de aandacht te brengen in groep 7 en 8. We maken ons tenslotte samen sterk voor een mediawijzer Nederland. En de cijfers van deze editie liegen er niet om. MediaMasters is een geweldige manier om op een laagdrempelige en gratis manier voet aan de grond te krijgen in het basisonderwijs. De enige voorwaarde is dat je een netwerkpartner bent van Netwerk Mediawijsheid. En dat de content die je aanbiedt past bij de doelgroep en bij het thema mediawijsheid.

Netwerkpartners dragen bij aan succes MediaMasters

Dit jaar deden meer dan 55 netwerkpartners mee aan MediaMasters. Hun bijdragen bestonden onder andere uit vragen voor de MediaQuiz, het sponsoren van prijzen of het aanleveren van een eigen opdracht voor MediaMasters Extra. De vragen uit de MediaQuiz, een leuke en makkelijke quiz die leerlingen ook via MediaMasters Extra kunnen spelen, werden dit jaar bijna 2.5 miljoen keer gespeeld. Als netwerkpartner mag je in de vragen die je aanlevert doorlinken naar een eigen website of content. Zodoende komen veel leerlingen in aanraking met jouw aanbod op het gebied van mediawijsheid en kan je je steentje bijdragen aan de media-educatie van kinderen in de bovenbouw.

Flinke groei voor opdrachten van netwerkpartners

We hebben dit jaar met MediaMasters een doorontwikkeling gehad op MediaMasters Extra. Netwerkpartneropdrachten konden dit jaar meermaals worden gespeeld door klassen voor extra bits (punten) in plaats van eenmalig zoals vorig jaar nog het geval was. Dat betekende voor een groot deel van de netwerkpartners een enorme stijging in het aantal keren dat hun opdracht werd gespeeld. Zo werd de Data Detox-game van de KB maar liefst 71 keer vaker gespeeld dan vorig jaar. Een groei van 7000%. Maar ook de opdracht van netwerkpartner Beeldkraken plukte de vruchten van het nieuwe systeem. Zij behaalden een groei van 210%. De Slecht Nieuws game van DROG (790% groei), Online Masters van VodafoneZiggo (1036% groei) en de opdracht van het Virtual Reality Learning Lab (210% groei) behaalden eveneens prachtige cijfers.

Kortom, MediaMasters biedt interessante kansen voor partners van Netwerk Mediawijsheid. Niet alleen kan jouw organisatie bijdragen aan de media-educatie van Nederlandse basisscholieren en de introductie van mediawijsheid in het basisonderwijs. Het platform biedt ook de mogelijkheid om jullie website, activiteit of dienst onder de aandacht van deze doelgroep te brengen.

Neem contact met ons op

Dus, denk je na het lezen van deze tastbare prachtresultaten, hé daar wil ik ook onderdeel van worden? Schroom dan niet om alvast contact op te nemen met het MediaMasters-team via info@mediamasters.nl. We denken graag met je mee hoe we jouw bijdrage kunnen vormgeven.


Lees meer over MediaMasters en de Week van de Mediawijsheid:

» Klas uit Oude-Tonge dit jaar ‘meest mediawijze klas van Nederland’
» Dit was de #WvdM 2021: zo houdt Nederland het Samen Sociaal Online
» Onderzoek: Kwart kinderen basisschool ziet pesten in groepsapp

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.