Leeftijdgenoten herkennen in de titel vast het bekende nummer van De Dijk. Het nummer (en dan vooral deze zin!) popt telkens in mijn hoofd op als ik denk aan media(opvoeding) en kinderen. Ik houd me inmiddels al meer dan tien jaar met dit thema bezig. In het begin ging het vooral om het kijken naar tv-programma’s voor jonge kinderen binnen de kinderopvang en op school. Met de komst van de iPads ging het steeds vaker over digitale media, games en zelfs sociale media. Mediaopvoeding werd steeds belangrijker. Niet alleen thuis, maar ook binnen de opvang en het onderwijs.
Ouders en professionals knikken driftig als ik (of een van de vele mediacoaches in Nederland) dit vertel. Kat in het bakkie zou je denken. Tijd om me op nieuwe thema’s te oriënteren. Maar, telkens als ik denk dat we er zijn, blijkt dat nog niet het geval.
Wees een voorbeeld
Uit onderzoek van Markteffect in opdracht van Prijsvergelijken dat zij dit voorjaar hebben uitgevoerd, blijkt dat afspraken tijdens de coronaperiode zijn versoepeld. Dat snap ik, maar hoe zit dat nu? Daarnaast geeft bijna de helft van de ouders (43%) aan dat hun kinderen gebruikmaken van digitale media als zij niet in de buurt zijn. Als ouder wéét ik dat je niet altijd tijd hebt om samen met je kind media te gebruiken en het lijkt een fijne oppas, maar hoe begeleiden we ze dan? Je hoeft ze als ouder geen les te geven in mediawijsheid, maar zeker voor (jonge) kinderen is het belangrijk dat je bewust media gebruikt. Dus: afspraken maken, media kiezen die bij hen passen, zorgen voor een veilige omgeving, balans zoeken tussen wel en geen scherm en (als ouder) in de buurt zijn. Kinderen hebben een voorbeeld nodig. Laat ze weten dat ze bij jou terecht kunnen.
Is het allemaal misère? Ik ben wel hoopvol als ik lees dat 91% van de ondervraagden van mening is dat zij verantwoordelijk zijn voor het mediagebruik van hun kind. Ik ga er stilzwijgend van uit dat dit ook betekent dat ouders steeds bewuster worden van het feit dat mediaopvoeding belangrijk is. Vier op de vijf ouders maken ook afspraken over het mediagebruik. We zijn dus op de goede weg. Ik geef het niet op.
Samen aan de slag
De achterliggende periode heeft ons laten zien hoe fijn en belangrijk media kunnen zijn als je elkaar niet in real life kunt bezoeken. Maar ook hoe belangrijk goede vaardigheden zijn. Daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. We gaan dit samen doen. Er zijn voldoende mediacoaches in Nederland die het kind vooropstellen en er samen met ouders en professionals voor willen zorgen dat kinderen wijs met media omgaan. Dus pak die MediaDiamant maar weer tevoorschijn (ken of heb je die nog niet? Kijk dan hier!). Houd je vast aan de richtlijnen: denk aan de inhoud (weet welke media geschikt zijn), gebruik media samen, zorg voor veiligheid en balans (momenten met en zonder media) en heb vooral plezier. Geniet van de mogelijkheden die er zijn. En ja, daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Vragen? Mail mij of een van die vele mediacoaches die Nederland rijk is. Allemaal met een eigen specialisme. We zijn er voor jullie. Ik zei het al: we zijn er misschien nog niet, maar we zijn zeker op de goede weg!
Het onderzoek is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Prijsvergelijken in maart 2020. Meer dan 1000 Nederlandse ouders zijn gevraagd naar het ouderlijk toezicht op het digitale mediagebruik van kinderen van 6-12 jaar.
Meer mediawijs onderzoek:
» Gemiddelde beeldschermtijd van jonge kinderen (0 t/m 6 jaar) met 50 minuten toegenomen sinds de coronacrisis
» Jonge kinderen en media; ouders kunnen professionele steun gebruiken
» Bitefile: Slaap & media – hoe zit het met blauw licht?
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.