De Week van de Mediawijsheid is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media. De aankomende editie (8 t/m 15 november 2024) staat in het teken van gezond schermgebruik. 

Week van de Mediawijsheid 2024: Gezond schermgebruik

Media zijn de hele dag om ons heen. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat worden we omringd door schermen, luidsprekers en andere apparaten die onze aandacht vragen. Dat is niet zonder effecten. Media kunnen prikkelen, in beweging brengen, je aan het denken zetten, je verbinden met anderen en zorgen voor ontspanning. Maar ze zijn ook een bron van onrust, kunnen verslavend werken en op termijn zelfs psychische klachten veroorzaken.

Wil je meer weten over de campagne en met jouw organisatie een activiteit organiseren? Kijk snel op de campagnesite

Hoe fijn is het als jouw mediagebruik je helpt je lekker te voelen? Je hebt meer grip op je schermgebruik en op je dag. Je kunt de beste keuzes maken voor jou en zoveel mogelijk van media genieten en profiteren. Helemaal stoppen met digitale schermen is moeilijk en bovendien helemaal niet nodig. Als je af en toe bewust keuzes maakt die helpen gezonder om te gaan met je scherm, dan ben je al beter bezig. De Week van de Mediawijsheid gaat daarom over gezonder schermgebruik met als resultaat dat jij je lekkerder voelt. Hoe deel jij je schermtijd zo in, dat jij je er goed en gezond bij voelt?

Maakt jouw organisatie zich sterk voor het belang van mediawijsheid en een sociale online wereld? Zet je in tijdens de Week van de Mediawijsheid! Bijvoorbeeld door het organiseren van activiteiten voor jong en oud. Heb je aanbod zoals lesmateriaal, onderzoeken, programma's of een dienst over mediawijsheid en online gedrag? Laat het ons weten via campagnes@mediawijzer.net. Zo kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen.


Week van de Mediawijsheid 2023: #hierniet

De voorgaande editie van de Week van de Mediawijsheid vond in 2023 plaats van 10 t/m 17 november. Onder de noemer #hierniet stonden we stil bij online kwetsend gedrag. Online zijn we constant met elkaar in contact. Zonder er over na te denken en met een scherm tussen ons in, is ook een kwetsende reactie snel geplaatst. Moeten we het altijd met elkaar eens zijn? Zeker niet. Kritische vragen stellen, commentaar geven of je mening uiten mag en houdt ons als samenleving scherp. Maar er is een grens.

Uit een peiling van Netwerk Mediawijsheid bleek dat het meerendeel van de Nederlanders online kwetsend gedrag als een groot probleem ervaart. Om hier aandacht voor te vragen ondertekenden honderden organisaties ons #hierniet-initiatief. Zij gaven hiermee aan dat er op hun sociale media-kanalen geen ruimte is voor haatspraak, scheldpartijen, dreigementen en andere vormen van online kwetsend gedrag.

» Lees hier het verslag van de Week van de Mediawijsheid 2023 - #hierniet


Volg de #WvdM op sociale media

Volg @iedereenmediawijs op Instagram voor nog meer tips en interessante verhalen.

Like ook Iedereen Mediawijs op Facebook voor extra informatie over de campagne en initiatieven door heel Nederland.

Meepraten op sociale media? Gebruik #WvdM of tag @iedereenmediawijs.

Image
Image

Bijdragen aan de #WvdM?

Zet je in tijdens de Week van de Mediawijsheid, bijvoorbeeld door het organiseren van activiteiten voor jong en oud. Heb je aanbod zoals lesmateriaal, onderzoeken, programma's of een dienst over het thema van dit jaar?

» Laat het ons weten via campagnes@mediawijzer.net

Blijf op de hoogte

Netwerkpartners ontvangen updates over de campagnes van Netwerk Mediawijsheid via de partnermailing.

» Volg Netwerk Mediawijsheid op Instagram

» Zorg ook dat je de tweewekelijkse nieuwsbrief van Netwerk Mediawijsheid ontvangt

Netwerkpartner worden?

Wil je met je organisatie partner worden van Netwerk Mediawijsheid, en zo actief bijdragen aan een mediawijs Nederland?

» 3 redenen om je aan te sluiten bij het netwerk

Wie werken er mee aan de Week van de Mediawijsheid?

De Week van de Mediawijsheid is een jaarlijks terugkerende publiekscampagne en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid: ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Kennisnet, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Human en de Koninklijke Bibliotheek. Daarnaast werken ook veel media en netwerkpartners vanuit hun eigen expertise mee aan de Week van de Mediawijsheid als mediapartner of ambassadeur.

Ook als netwerkpartner kun je een steentje bijdragen aan de Week van de Mediawijsheid en MediaMasters. Is jouw organisatie nog geen netwerkpartner? Meld je dan hier aan.

Foto's: Nico Alsemgeest, Jorrit Lousberg, Jurgen Koopmanschap




Serious game MediaMasters

MediaMasters is een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7/8 en de brugklas. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws? Leerlingen gaan samen in de klas én thuis de mediawijze uitdagingen aan en bundelen hun mediawijze krachten om MediaMissies te volbrengen. MediaMasters kan het hele schooljaar worden gespeeld, met als hoogtepunt de landelijke competitie tijdens de Week van de Mediawijsheid. Dan strijden duizenden klassen om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’.

» Kijk op www.mediamasters.nl voor meer informatie.
» Specifieke informatie voor het voortgezet onderwijs vind je hier.

Wist je dat MediaMasters er ook is voor het speciaal onderwijs? De filmafleveringen zijn voorzien van ondertiteling en worden tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal. Het speciaal onderwijs heeft een eigen klassement en hoofdprijs.

Winnaars 2023

MediaMasters werd in 2023 door maar liefst 8400 klassen in groep 7 en 8 werd gespeeld. Een van de onderwerpen in MediaMasters dit jaar is de manier waarop AI de verspreiding van desinformatie en nepnieuws kan vereenvoudigen. Uit de enquête van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met De Dag Vandaag blijkt dat de meerderheid van Nederlandse kinderen (tussen 9 en 13 jaar) zich geen zorgen maakt over de toenemende aanwezigheid van AI.

Groep 8A van basisschool Bernadette uit Naaldwijk én groep 7/8 van IKC St. Vitus uit Winschoten behaalden uiteindelijk de meeste punten. Daarmee eindigde de landelijke competitie van MediaMasters voor de eerste keer in een gelijkspel. Om toch één winnaar aan te kunnen wijzen, werden de extra creatieve opdrachten in MediaMasters door een vakjury beoordeeld. Groep 8A van de Bernadetteschool ging er uiteindelijk met de winst vandoor.

“We spelen al jaren mee, maar zo fanatiek als deze klas heb ik nog niet eerder meegemaakt,” aldus Kees van der Meer, leerkracht van de winnende klas. “De kinderen gingen tot het uiterste en hebben alle extra opdrachten gemaakt.”

Groep 7/8 van De Tweern uit Goes mocht zichzelf dit jaar de meest mediawijze klas van Nederland noemen in het speciaal (basis)onderwijs. “Vorig jaar zijn we als tweede geëindigd, dus dit jaar hebben we nog harder ons best gedaan,” vertelt docent Harm Francke. “De kinderen waren enorm gemotiveerd door de leuke quizzen en extra opdrachten.”

Van harte gefeliciteerd!

» Lees hier meer over alle winnaars!

Eerdere edities van de Week van de Mediawijsheid