De Week van de Mediawijsheid is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media. De aankomende editie (6 t/m 13 november 2026) staat voor het derde en laatste jaar in het teken van gezond schermgebruik.
Week van de Mediawijsheid 2025: Gezond met je scherm
Van 7 t/m 14 november 2025 stonden heel veel netwerkpartners, scholen, bibliotheken en natuurlijk oude én jonge schermgebruikers stil bij hun digitale balans. De Week van de Mediawijsheid 2025 draaide om gezonde keuzes maken. Sta stil, kies bewust, en maak van schermtijd weer jóuw tijd.
Nederlanders tevreden over hun schermgebruik
Nederlanders brengen gemiddeld bijna 9 uur per dag door achter een scherm. En ruim 80% beoordeelt dit schermgebruik positief en geeft het een voldoende (gemiddeld een 7). Dit bleek aan het begin van de campagneweek uit het jaarlijkse onderzoek dat in het kader van de Week van de Mediawijsheid wordt uitgevoerd.
Wat zegt de wetenschap?
De negen uur die we per dag aan ons scherm besteden leidt tot een groeiende behoefte aan strategieën voor gezond schermgebruik. Maar wat zijn deze strategieën precies, en in hoeverre worden deze gebruikt? En wat houdt schermgebruikers tegen om die strategieën toe te passen? Met deze vragen gingen onderzoekers Sara Pabian (Universiteit Tilburg) en Annemarie van Oosten (Universiteit van Amsterdam) aan de slag. Ze schreven hun bevindingen op in een Bitefile, vol praktische tips en handvatten.
Ruim 290.000 kinderen spelen MediaMasters
Vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid is natuurlijk MediaMasters. Deze serious game werd dit jaar gespeeld door meer dan 290.000 leerlingen, verdeeld over zo'n 13.000 groepen 5, 6, 7 en 8 van het (speciaal)basisonderwijs. Een week lang streden al deze deelnemers om de titel Meest Mediawijze klas van Nederland.
Volg de #WvdM op sociale media
Volg @iedereenmediawijs op Instagram voor nog meer tips en interessante verhalen.
Bekijk ook onze LinkedIn-pagina voor extra informatie over de campagne en initiatieven door heel Nederland.
Meepraten op sociale media? Gebruik #WvdM of tag @iedereenmediawijs.
Bijdragen aan de #WvdM?
Zet je in tijdens de Week van de Mediawijsheid, bijvoorbeeld door het organiseren van activiteiten voor jong en oud. Heb je aanbod zoals lesmateriaal, onderzoeken, programma's of een dienst over het thema van dit jaar?
» Laat het ons weten via info@mediawijzer.net
Blijf op de hoogte
Netwerkpartners ontvangen updates over de campagnes van Netwerk Mediawijsheid via de partnermailing.
» Volg Netwerk Mediawijsheid op Instagram
» Zorg ook dat je de tweewekelijkse nieuwsbrief van Netwerk Mediawijsheid ontvangt
Netwerkpartner worden?
Wil je met je organisatie partner worden van Netwerk Mediawijsheid, en zo actief bijdragen aan een mediawijs Nederland?
Wie werken er mee aan de Week van de Mediawijsheid?
De Week van de Mediawijsheid is een jaarlijks terugkerende publiekscampagne en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door vijf kernpartners:
- Beeld & Geluid
- ECP | Platform voor de InformatieSamenleving
- KB, nationale bibliotheek
- HUMAN
- Kennisnet
Daarnaast werken ook veel media en netwerkpartners vanuit hun eigen expertise mee aan de Week van de Mediawijsheid als mediapartner of ambassadeur.
Ook als netwerkpartner kun je een steentje bijdragen aan de Week van de Mediawijsheid en MediaMasters. Is jouw organisatie nog geen netwerkpartner? Meld je dan hier aan.






Foto's: Nico Alsemgeest, Jorrit Lousberg, Jurgen Koopmanschap
Serious game MediaMasters
MediaMasters is een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 5/6, 7/8 en de brugklas. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws? Leerlingen gaan samen in de klas én thuis de mediawijze uitdagingen aan en bundelen hun mediawijze krachten om MediaMissies te volbrengen. MediaMasters kan het hele schooljaar worden gespeeld, met als hoogtepunt de landelijke competitie tijdens de Week van de Mediawijsheid. Dan strijden duizenden klassen om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’.
» Kijk op mediamasters.nl voor meer informatie.
» Specifieke informatie voor het voortgezet onderwijs vind je hier.
» Lees hier meer over alle winnaars!
Wist je dat MediaMasters er ook is voor het speciaal onderwijs? De filmafleveringen zijn voorzien van ondertiteling en worden tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal. Het speciaal onderwijs heeft een eigen klassement en hoofdprijs.


