Vandaag is de Week van de Mediawijsheid (16 t/m 23 november) van start gegaan. Het thema van dit jaar is: ‘Heb jij het onder de duim?’. Tijdens de week richt Mediawijzer.net zich op iedereen die op het gebied van digitale media wel een helpende hand kan gebruiken. Dat gebeurt onder meer door ruim 100 activiteiten van bibliotheken en organisaties door het hele land. Ook worden er diverse onderzoeken gepubliceerd die inzicht geven in de mediawijsheid van verschillende bevolkingsgroepen en zijn er (online) testen beschikbaar voor jong en oud om te kijken hoe het met hun mediawijsheid staat.
Activiteiten door het hele land
Tijdens de Week van de Mediawijsheid worden door het hele land activiteiten georganiseerd voor jong en oud. Van de Conferentie digitale geletterdheid voor bestuurders, schoolleiders en ict-coördinatoren in het primair en voortgezet onderwijs tot de meest uiteenlopende activiteiten in bibliotheken. Van een Fortnite-toernooi in Harderwijk tot een pop-up college over online privacy in Den Haag. De Openbare Bibliotheek Amsterdam besteedt zelfs de hele week aandacht aan mediawijsheid. Ontdek hier welke activiteiten er bij jou in de buurt worden georganiseerd: weekvandemediawijsheid.nl/activiteiten.
De Mediawijsheidtest van BNNVARA
Op dinsdagavond 20 november zendt BNNVARA om 20.25 uur de Mediawijsheidtest uit op NPO 3. Met vragen over sociale media, influencing en cyberveiligheid gaan presentatoren Filemon Wesselink en Sahil Amar Aïssa op zoek naar de meest mediawijze persoon van Nederland. Deelnemers in de studio zijn zangeres Sabrina Starke, schaatsster Irene Schouten, rapper Pepijn Lanen, Koen Kardashian, actrice Anouk Maas en YouTubers Marije Zuurveld en Qucee. Daarnaast zijn tech-deskundige Vivianne Bendermacher en ethisch hacker Zawadi Done in de studio aanwezig om hun expertise te delen. Kijkers kunnen tijdens de uitzending thuis meespelen en vanaf woensdag 21 november de test online doen via weekvandemediawijsheid.nl.
Quiz: Heb jij het onder de duim?
Wat weet jij over mediawijsheid? Ken jij de ins en outs van sociale media, veilig internetten en je smartphone? Dit kon je ontdekken met een laagdrempelige quiz. Na afloop ontving je concrete tips om verder met mediawijsheid aan de slag te gaan. De quiz was gebaseerd op de vier hoofdbegrippen uit het Mediawijsheid Competentiemodel en was tijdens de campagne te spelen.
Onderzoek naar mediawijsheid
Om inzicht te krijgen in de mediawijsheid van verschillende bevolkingsgroepen, heeft Mediawijzer.net een reeks onderzoeken laten uitvoeren. Zo werd voorafgaand aan de campagne al het rapport ‘Digitale ongelijkheid in Nederland anno 2018’ gepubliceerd, uitgevoerd door onderzoeker Alexander van Deursen van de Universiteit Twente. Op maandag 19 november verschijnt het onderzoek over de mediawijsheid van jongeren van 13 tot 18 jaar, van Kantar Public (voormalig TNS Nipo). Tijdens de Week van de Mediawijsheid publiceert Mediawijzer.net een white paper waarin de uitkomsten van de verschillende onderzoeken van de afgelopen periode op een rij gezet worden.
170.000 leerlingen uit groep 7 en 8 aangemeld voor MediaMasters
Met de Week van de Mediawijsheid start ook de landelijke competitie MediaMasters, een serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7 en 8. Zij bouwen hierdoor basiskennis op over mediawijsheid, bijvoorbeeld hoe je mediawijs om kunt gaan met WhatsApp, privacy en nepnieuws. De klas die tijdens de Week de meeste punten scoort, mag zich een jaar lang ‘de meest mediawijze klas van Nederland’ noemen. Bekijk hier de trailer van MediaMasters, aanmelden kan via mediamasters.nl.
Weekend van de Mediawijsheid in Beeld en Geluid
Beeld en Geluid organiseert het Weekend van de Mediawijsheid. Op 17 en 18 november zijn er talks, een debat en workshops. Zaterdag vertelt ambassadeur Lucas van Meerendonk (NOS Jeugdjournaal) samen met andere BN’ers over online identiteit en beeldvorming. Op zondag vindt in samenwerking met Mediawijzer.net het Mediawijsheid Debat plaats. Lees hier meer over het programma in Hilversum.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.