Week van de Mediawijsheid in het teken van digitale balans – Hoe doe jij mee?#WvdM #zelfindehand

donderdag 8 oktober 2020

Op 6 november start de Week van de Mediawijsheid, de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media. Door het hele land vragen veel verschillende organisaties aandacht voor digitale balans en gezondheid. Hoe beïnvloedt jouw mediagebruik jouw leven? En hoe kun je media gebruiken om gezond te blijven en het beste uit jezelf te halen? We nodigen je uit om met (met je organisatie) aan te haken. Bijvoorbeeld door een online of offline activiteit te organiseren, je aanbod onder de aandacht te brengen of de nieuwe zelftest voor jongvolwassenen in je netwerk te delen. 

Scrollen, liken, appen, swipen, streamen, gamen en subscriben: online media zijn onlosmakelijk verbonden met ons offline leven. De huidige coronacrisis laat nog eens extra zien hoe belangrijk en onmisbaar media zijn. Voor het delen van informatie, het op de hoogte blijven van het laatste nieuws en om op afstand in contact te blijven. We ervaren dagelijks de toenemende invloed van (sociale) media en mobiele apparaten op ons leven en zijn veel online. Het is daarom relevanter dan ooit om een goede digitale balans te vinden. Die balans hebben we zelf in de hand.

Week van de Mediawijsheid,WvdM,digitale balans Week van de Mediawijsheid,WvdM,Joy of missing out,JOMO

Onderzoek en zelftest

Netwerk Mediawijsheid heeft in samenwerking met het Trimbos-instituut landelijk onderzoek uitgevoerd om te achterhalen hoe de (digitale) balans van Nederlanders eruitziet. De onderzoeksresultaten worden op de eerste dag van de Week van de Mediawijsheid gepresenteerd. Verder is een zelftest ontwikkeld, die jongvolwassenen laat nadenken over hun persoonlijke digitale balans en behoeftes. De zelftest is vanaf 6 november beschikbaar op digitale-balans.nl.

Mary Berkhout-Nio, programmadirecteur Netwerk Mediawijsheid:

“Vaak denken mensen bij media en gezondheid aan meer of minder schermtijd. Maar in de Week van de Mediawijsheid kijken we verder dan dat. Media hebben ons zo ontzettend veel te bieden. Wat haal jij eruit voor jezelf? Waar helpen media je bij en wanneer heb je er juist last van? Vooral nu zo’n groot deel van het dagelijkse leven via digitale media plaatsvindt, kun je je afvragen: wat betekent dit voor mijn mentale en lichamelijke gezondheid?”

Doe mee!

Kom in actie voor een mediawijze samenleving en sluit met jouw organisatie aan bij de Week van de Mediawijsheid. Samen werken we aan een Nederland waar iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Meedoen kan op verschillende manieren:

1. Organiseer een activiteit

Als bibliotheek, kinderopvang, mediacoach of professional kun je meedoen door een (online) activiteit te organiseren en deze op de campagnewebsite aan te melden.

2. Verspreid de boodschap

Hang de poster op of verspreid de campagne-uiting via sociale media. Dit jaar kan je de poster personaliseren door jouw logo erop te plaatsen. Bekijk het campagnemateriaal.

3. Laat je inspireren

Hulp nodig bij het organiseren van een (online) activiteit? We helpen je graag opweg met tips, zoals: een ouderavond, een les of een andere mediawijze activiteit. Bekijk de tips per sector.

Meer weten of hulp nodig? Kijk op weekvandemediawijsheid.nl, gebruik de toolkit of neem contact op via [email protected].

Over de Week van de Mediawijsheid 2020

Tijdens de Week van de Mediawijsheid (6 t/m 13 november 2020) kun jij zelf uitvinden hoe je media kunt gebruiken om gezond te blijven en het beste uit jezelf te halen. Dat is voor iedereen anders. Waar voel jíj je goed bij? Je hebt het zelf in de hand. Door het gehele land worden (online) activiteiten georganiseerd, bijvoorbeeld door bibliotheken, buurthuizen, musea en scholen. In groep 7 en 8 strijden duizenden klassen om de titel ‘meest mediawijze klas van Nederland’ met de serious game MediaMasters. Kijk voor het programma op de website www.weekvandemediawijsheid.nl of volg de campagne op Instagram. Online meepraten kan met #WvdM #zelfindehand.

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.