Week van de Mediawijsheid

De Week van de Mediawijsheid is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media. De campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en vindt plaats van 5 t/m 12 november 2021. Kijk voor meer informatie op www.weekvandemediawijsheid.nl.

Wil je kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie om bij te dragen aan de Week van de Mediawijsheid? Neem deel aan het Kick-off event van de Week van de Mediawijsheid op dinsdag 13 juli, van 9.30 tot 10.30 uur

Samen Sociaal Online

De online wereld is een verlengstuk van ons offline leven. We ervaren veel plezier en gemak van online media. We werken en leren op afstand en houden contact met familie en vrienden. Maar de online wereld staat ook onder druk. Waar we online in verbinding met elkaar staan, zien we polarisatie toenemen. Waar alle kennis een muisklik van ons is verwijderd, is het door desinformatie moeilijk te beoordelen of iets echt waar is. En waar we ons online vrij kunnen bewegen, voelt online soms niet veilig meer door pesten of cybercriminaliteit.

Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat de online wereld een fijne plek blijft. Een plek waar we naar elkaars mening luisteren en onze waarden naleven. Een plek waar we met elkaar waakzaam zijn voor het verspreiden van desinformatie. En een plek waar we voor elkaar opkomen als we zien dat iemand wordt gepest.

De Week van de Mediawijsheid staat daarom in het teken van: Samen Sociaal Online. We staan stil bij wat we belangrijk vinden in de online wereld zodat we hier met elkaar ruimte voor kunnen maken. Door jezelf of een ander weerbaarder, digitaal vaardiger en mediawijzer te maken. Vind jij dit ook belangrijke onderwerpen of maak jij je hier ook zorgen over? Doe dan mee aan de Week van de Mediawijsheid en organiseer een activiteit, maak (les)materiaal of ga op een andere manier aan de slag met het onderwerp.


De #WvdM 2020 ging over media & gezondheid

Week van de Mediawijsheid,WvdM,digitale balans

Scrollen, liken, appen, swipen, streamen, gamen en subscriben: je bent er de hele dag druk mee. Je schakelt van ervaringen op het scherm naar de wereld om je heen, en weer terug. Alleen maar leuk? Of niet?

Online media kunnen je helpen om het beste uit jezelf te halen. Health-apps en slimme horloges geven inzicht in je gezondheid. Je ontmoet mensen van over de hele wereld via sociale media en door online tutorials leer je een nieuwe hobby.

Maar media kunnen ook veel van je vragen. De druk om altijd bereikbaar te zijn kan leiden tot stress en te veel smartphonegebruik kan zorgen voor weinig lichaamsbeweging of je krijgt lichamelijke klachten. Al helemaal nu je door de coronacrisis meer thuis zit en veel contact via een scherm verloopt. Ook de stroom aan berichten rondom COVID-19 kan zorgen voor extra onrust.

Om lichamelijk, mentaal en sociaal gezond te blijven is een goede balans nodig tussen on- en offline bezig zijn. Tijdens de Week van de Mediawijsheid kun je daarom jouw digitale balans testen en krijg je tips om met en zonder media het beste uit jezelf te halen. Dat is voor iedereen anders. Waar voel jíj je goed bij? Je hebt het zelf in de hand.

» Bekijk alle hoogtepunten in het verslag

Onderzoek, Digitale Balans Model & zelftest

60% van de jongvolwassenen vindt dat ze te veel achter een scherm zitten. Op een doordeweekse dag is dat 6 tot 7 uur voor werk, studie en/of vrije tijd. 16% van de jongeren ervaart hierdoor lichamelijke klachten. Dat blijkt uit onderzoek van Netwerk Mediawijsheid en het Trimbos-instituut.

Heb jij alles onder controle? Test het op digitalebalans.nl. De zelftest fungeert als spiegel en is gebaseerd op het Digitale Balans Model. Hierin wordt gekeken naar lichamelijke, mentale en sociale gezondheid.

Doe mee!

Als organisatie aanhaken op de #WvdM kan ieder jaar op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door een (online) activiteit te organiseren of jouw relevante aanbod onder de aandacht te brengen. Samen zorgen we voor impact! Houd deze pagina en weekvandemediawijsheid.nl in de gaten.


Volg de campagne op Instagram

Via @iedereenmediawijs kregen jongvolwassenen tijdens de #WvdM 2020 volop tips én persoonlijke verhalen van anderen over digitale balans. Die waren ook handig voor volwassenen!

Via @netwerkmediawijsheid blijf je daarnaast als netwerkpartner op de hoogte.

Image
Image

Bijdragen aan de #WvdM?

Zet je in tijdens de Week van de Mediawijsheid, bijvoorbeeld door het organiseren van activiteiten voor jong en oud. Heb je aanbod zoals lesmateriaal, onderzoeken, programma's of een dienst over het thema van dit jaar?

» Laat het ons weten via campagnes@mediawijzer.net

Blijf op de hoogte

Netwerkpartners ontvangen updates over de campagnes van Netwerk Mediawijsheid via de partnermailing.

» Volg Netwerk Mediawijsheid op Instagram

» Zorg ook dat je de tweewekelijkse nieuwsbrief van Mediawijzer.net ontvangt

Netwerkpartner worden?

Wil je met je organisatie partner worden van Netwerk Mediawijsheid, en zo actief bijdragen aan een mediawijs Nederland?

» 3 redenen om je aan te sluiten bij het netwerk

Wie werken er mee aan de Week van de Mediawijsheid?

De Week van de Mediawijsheid is een jaarlijks terugkerende publiekscampagne en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid: ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Kennisnet, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Human en de Koninklijke Bibliotheek. Daarnaast werken ook veel media en netwerkpartners vanuit hun eigen expertise mee aan de Week van de Mediawijsheid als mediapartner of ambassadeur.

Ook als netwerkpartner kun je een steentje bijdragen aan de Week van de Mediawijsheid en MediaMasters. Is jouw organisatie nog geen netwerkpartner? Meld je dan hier aan.

Foto's: Nico Alsemgeest, Jorrit Lousberg, Jurgen Koopmanschap


Serious game MediaMasters

MediaMasters is een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7/8 en de brugklas. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws? Leerlingen gaan samen in de klas én thuis de mediawijze uitdagingen aan en bundelen hun mediawijze krachten om MediaMissies te volbrengen. MediaMasters kan het hele schooljaar worden gespeeld, met als hoogtepunt de landelijke competitie tijdens de Week van de Mediawijsheid. Dan strijden duizenden klassen om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’.

» Kijk op www.mediamasters.nl voor meer informatie.
» Specifieke informatie voor het voortgezet onderwijs vind je hier.

Wist je dat MediaMasters er ook is voor het speciaal onderwijs? De filmafleveringen zijn voorzien van ondertiteling en worden tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal. Het speciaal onderwijs heeft een eigen klassement en hoofdprijs.

In 2020 ging groep 7A van OBS de Peperklip uit Schiedam er met de titel vandoor. Ze mogen zich een jaar lang de meest mediawijze klas van Nederland noemen!


Eerdere edities van de Week van de Mediawijsheid