Week van de Mediawijsheid

De Week van de Mediawijsheid is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media. De campagne is een initiatief van Netwerk Mediawijsheid en vond plaats van 5 t/m 12 november 2021.

Ook in 2022 is er weer een Week van de Mediawijsheid. Doe je (weer) mee? Noteer dan vast 4 t/m 11 november 2022 in je agenda!

De #WvdM 2021: Samen Sociaal Online

De online wereld is een verlengstuk van ons offline leven. We ervaren veel plezier en gemak van online media. We werken en leren op afstand en houden contact met familie en vrienden.

Week van de Mediawijsheid 2021

Samen Social Online

Maar de online wereld staat ook onder druk. Waar we online in verbinding met elkaar staan, zien we polarisatie toenemen. Waar alle kennis een muisklik van ons is verwijderd, is het door desinformatie moeilijk te beoordelen of iets echt waar is. En waar we ons online vrij kunnen bewegen, voelt online soms niet veilig meer door pesten of cybercriminaliteit.

Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat de online wereld een fijne plek blijft. Daar zijn we van overtuigd. Maar hoe? Daar probeerden we aan de hand van het thema Samen Sociaal Online een antwoord op te vinden tijdens de Week van de Mediawijsheid 2021 Dankzij de inzet van (netwerk)partners en betrokken ambassadeurs was er landelijk grote aandacht voor dit onderwerp.

» Bekijk alle hoogtepunten in het verslag

Onderzoek: 4 op 5 Nederlanders vindt dat online omgangsvormen moeten verbeteren

Dat bleek uit nieuw onderzoek dat Netwerk Mediawijsheid presenteerde aan de start van de Week van de Mediawijsheid. Daarbij komt dat tweederde van de mensen in Nederland sociale media op dit moment als onvoldoende sociaal ervaart. Een groot deel van de mensen vindt dat platformen vaker en sneller moeten ingrijpen bij extreme content. Complotdenken en de verspreiding van mis- en desinformatie komen het vaakst voor.

» Bekijk alle resultaten en download het onderzoek

Netwerk Mediawijsheid roept op tot actie

Sociale media vormen geregeld een bron van ergernis, vertwijfeling en angst. Op dit moment wordt online wangedrag veelal genegeerd en dus gedoogd. Door polarisatie en verharding van het online debat durven of willen mensen hun stem niet meer (te) laten horen. Het is daarom belangrijk de roep om betere omgangsvormen serieus te nemen. Er staat veel op het spel: ons online sociaal welbevinden, een goed functionerende en steeds digitaler wordende samenleving en uiteindelijk ook onze democratie.

Met het Samen Sociaal Online-pamflet doet Netwerk Mediawijsheid een dringend beroep op overheden en sociale-mediaplatformen om de roep om betere omgangsvormen zeer serieus te nemen, het gesprek actief te ondersteunen en open te staan voor de inbreng van gebruikers. Op de eerste dag van de #WvdM overhandigde Programmadirecteur van Netwerk Mediawijsheid Mary Berkhout-Nio het pamflet aan demissionair minister Sander Dekker voor Rechtsberscherming. Dat zie je in de video hieronder.

» Download hier het pamflet

De campagne op Instagram

Via @iedereenmediawijs kregen jongvolwassenen tijdens de #WvdM 2021 volop tips én persoonlijke verhalen van anderen over hoe we het samen sociaal online houden. Ook was er veel aandacht voor onze nieuwe online gids Leukeronline.nl.

Via @netwerkmediawijsheid blijf je daarnaast als netwerkpartner op de hoogte.

Image
Image

Bijdragen aan de #WvdM?

Zet je in tijdens de Week van de Mediawijsheid, bijvoorbeeld door het organiseren van activiteiten voor jong en oud. Heb je aanbod zoals lesmateriaal, onderzoeken, programma's of een dienst over het thema van dit jaar?

» Laat het ons weten via campagnes@mediawijzer.net

Blijf op de hoogte

Netwerkpartners ontvangen updates over de campagnes van Netwerk Mediawijsheid via de partnermailing.

» Volg Netwerk Mediawijsheid op Instagram

» Zorg ook dat je de tweewekelijkse nieuwsbrief van Netwerk Mediawijsheid ontvangt

Netwerkpartner worden?

Wil je met je organisatie partner worden van Netwerk Mediawijsheid, en zo actief bijdragen aan een mediawijs Nederland?

» 3 redenen om je aan te sluiten bij het netwerk

Wie werken er mee aan de Week van de Mediawijsheid?

De Week van de Mediawijsheid is een jaarlijks terugkerende publiekscampagne en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Netwerk Mediawijsheid wordt aangestuurd door vijf toonaangevende organisaties op het gebied van mediawijsheid: ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Kennisnet, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Human en de Koninklijke Bibliotheek. Daarnaast werken ook veel media en netwerkpartners vanuit hun eigen expertise mee aan de Week van de Mediawijsheid als mediapartner of ambassadeur.

Ook als netwerkpartner kun je een steentje bijdragen aan de Week van de Mediawijsheid en MediaMasters. Is jouw organisatie nog geen netwerkpartner? Meld je dan hier aan.

Foto's: Nico Alsemgeest, Jorrit Lousberg, Jurgen Koopmanschap


Serious game MediaMasters

MediaMasters is een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7/8 en de brugklas. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws? Leerlingen gaan samen in de klas én thuis de mediawijze uitdagingen aan en bundelen hun mediawijze krachten om MediaMissies te volbrengen. MediaMasters kan het hele schooljaar worden gespeeld, met als hoogtepunt de landelijke competitie tijdens de Week van de Mediawijsheid. Dan strijden duizenden klassen om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’.

» Kijk op www.mediamasters.nl voor meer informatie.
» Specifieke informatie voor het voortgezet onderwijs vind je hier.

Wist je dat MediaMasters er ook is voor het speciaal onderwijs? De filmafleveringen zijn voorzien van ondertiteling en worden tijdens de Week van de Mediawijsheid ondersteund met gebarentaal. Het speciaal onderwijs heeft een eigen klassement en hoofdprijs.

Winaars 2021
Van 4 t/m 12 november vond de elfde editie van MediaMasters plaats. Aan de landelijke wedstrijd deed een recordaantal van 160.000 leerlingen uit groep 7 en 8 uit het regulier en speciaal basisonderwijs mee. Groep 7 van basisschool Het Startblok uit Oude-Tonge mag zich dit jaar de ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ noemen. Klas Bovenbouw 2 van de Aventurijn uit Volendam werd de winnaar van de speciaal onderwijs-competitie.


Eerdere edities van de Week van de Mediawijsheid