Jeugdzorgmedewerker Roberto begeleidt een gezin met jonge kinderen. De ouders zijn uit elkaar en er is een omgangsregeling met de vader opgezet. Die regeling wordt tijdelijk stopgezet, omdat er te veel ruzie wordt gemaakt. De vader van het gezin, Harry, is het hier helemaal niet mee eens, dus begint hij berichten op sociale media te plaatsen. In de berichten noemt hij Roberto, maar ook Roberto’s vrienden en familie. Harry dreigt dat hij Roberto komt opzoeken en dat hij hem wel even een lesje zal leren. Hij zal hem helemaal kapotmaken. Hoe moet een jeugdzorgmedewerker hier mee omgaan? Hoe moet de jeugdzorg omgaan met online shaming en het plaatsen van desinformatie over medewerkers?
Dit is een kort fragment uit de casus ‘Online shaming in jeugdzorg’ voor het project ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’. Met deze casus proberen we meer meer inzicht te geven in de problematiek waar, in het geval van deze casus de professional binnen de jeugdzorg, mee te maken kan krijgen als het gaat om des-, mis- en mal-informatie. Maar ook de impact van sociale media. Deze zijn niet meer weg te denken uit ons leven, dus ook niet uit het leven van de cliënten. Hierdoor hebben sociale media ook invloed op het werk van de jeugdzorgmedewerkers. Hoe moeten zij hier mee omgaan?
Deze casus werd opgesteld met Mimi van Dun (projectmanager ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’) en Marcha Hartman (auteur van het boek ‘Sociaal werk in de digitale samenleving’, onderwijsontwikkelaar en docent Social Work).
Over ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’
Met het project ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’ wil Netwerk Mediawijsheid de weerbaarheid tegen desinformatie bij jongvolwassenen vergroten. ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’ is gericht op de jongvolwassenen die een opleiding volgen voor beroepen in de onderwijssector, zorg en welzijnssector en de mediasector, én op hun docenten. Voor de focus en maximale impact van het project is gekozen voor deze opleidingen en studenten, omdat zij (gaan) werken met kwetsbare groepen, waarvoor mediawijsheid en weerbaarheid tegen desinformatie extreem belangrijk is.
Lees meer op netwerkmediawijsheid.nl/impact/goedingesprek/.
Oproep: deel jouw ervaring
Herken je de situaties die worden beschreven in de casussen vanuit je eigen werkveld? Of heb je iets soortgelijks meegemaakt rondom desinformatie tijdens je werkzaamheden? Help ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’ verder door jouw ervaringen te delen via campagnes@mediawijzer.net, onder vermelding van ‘Casus Goed in gesprek over verkeerde informatie’. Hartelijk dank!
» Download de casus ‘Online shaming in jeugdzorg’
» Alle casussen vind je op netwerkmediawijsheid.nl/impact/goedingesprek/
» Alle blogartikelen over ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’ verschijnen hier
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.