Als moeder van twee kinderen (6 en 2 jaar) en programmamaker Digitale Geletterdheid & Onderwijs bij de Westfriese Bibliotheken behoort Marloes Manshanden tot de doelgroep van de Media Ukkie Dagen, als deelnemer en als professional. Ze geniet van de mooie kanten die digitale media kunnen bieden en, geeft ze eerlijk toe, ook van een half uurtje ongestoord koken terwijl haar kinderen naar een scherm turen. In dit artikel weidt ze uit over haar kijk op media-opvoeding en wat de Stichting Westfriese Bibliotheken doet om aandacht te besteden aan de digitale ontwikkeling van ukkies.
Ik pleit ervoor om kinderen meer achter het scherm te laten zitten. Er voor of er achter, wat maakt het uit? Je zou denken weinig, maar taalgebruikers interpreteren er voor zitten als passief en er achter als actief. Ik ben voorstander van actief gebruik maken van de tablet/smartphone. Dus tijdens de Media Ukkie Dagen is dat waar ik ouders toe wil verleiden: meer kinderen achter het scherm.
Veel kinderen zijn thuis al in bezit van een tablet of smartphone. Met deze middelen zijn er al super veel leuke ideeën te verzinnen waarbij kinderen een actieve houding aannemen. Als ouders deze activiteiten samen doen met hun kind, dan wordt het ook nog eens quality time. Ik vind het verbazingwekkend hoe handig mijn zoon (2 jaar) is met de tablet, hij swipet er gemakkelijk doorheen. Mijn dochter (6 jaar) loopt vaak als een wandelende influencer door het huis, neemt hele vlogs op die niemand te zien krijgt en maakt ook regelmatig foto’s van dingen die we niet moeten vergeten. Zo maakte zij als vierjarige een foto van een bord met een half opgegeten broodje, om ons eraan te herinneren dat zij niet van bruin brood houdt.
Aandacht voor digitale ontwikkeling bij Stichting Westfriese Bibliotheken
De Stichting Westfriese Bibliotheken besteedt veel aandacht aan de digitale ontwikkeling van kinderen. We zijn een bijzondere groep bibliotheken van negen kleine dorpsvestigingen. We hebben geen grote centrale vestiging. Zo klein als we lijken, zo groots kunnen we denken. We hebben in 5 van onze vestigingen een DigiLAB, een digitale speeltuin voor kinderen waar zij kennis kunnen maken met programmeren, VR, robots, 3D printen etc. De LABs zijn voor kinderen van alle leeftijden. In een situatie zonder corona verwelkomen we kinderen in het eerste uur tijdens de inloop en mogen zij verschillende dingen uitproberen. Het tweede deel van de middag gaan wij met een kleiner groepje 8-plussers aan de slag met projecten. Voor dit jaar staat in maart het project Media Ukkie Circuit op de planning. Voorafgaand aan de Media Ukkie Dagen laten we de kinderen het circuit maken, welke activiteiten bieden we aan? Hoe zorgen we er voor dat de Ukkies weten dat wij een activiteit voor hen hebben? En hoe stimuleren we de Ukkies het hele circuit te doen? Al met al zal er genoeg werk verzet moeten worden. Tijdens de Media Ukkie Dagen spelen de oudste kinderen de rol van gastheer of –vrouw.
Ook een Media Ukkie Circuit?
Wil je ook aan de slag met een Media Ukkie Circuit? Hier enkele suggesties:
- Laat kleurplaten tot leven komen met kleurplaten en app van QuiverVision.
- Programmeer elkaar, hiervoor kan je gebruik maken van de set Let’s Go Code! Maar ook zonder kan je elkaar opdrachten geven.
- Bee-Bot en/of Cubetto tot je beschikking? Verzin een opdracht gecombineerd aan een prentenboek, wij toveren onze Cubetto vaak om tot prentenboekfiguur. Bijvoorbeeld als Moppereend, de opdracht die we daarbij geven is: maak een vrolijke tekening met Moppereend.
- Download enkele favoriete interactieve apps van mijn zoon, zoals: Dr. Panda, Nijntje, apps van Sago mini en de apps van LEGO.
- Verzin leuke fotografie of film opdrachtjes.
- Lees samen een boek over mediagebruik, bijvoorbeeld een van deze eye-openers: Handje (Tjibbe Veldkamp & Wouter Tulp) of Onzichtbart (Maureen Fergus).
Of het circuit ook echt plaats gaat vinden, durf ik nog niet met zekerheid te zeggen, ik hoop natuurlijk van wel. Als het niet door kan gaan, dan gaat dit idee in de la, voor volgend jaar.
Naast het circuit gaan we ook op sociale media aandacht besteden aan de campagne. Via die kanalen inspireren we ouders, zodat we, met ouders op afstand, toch kunnen laten zien en ervaren dat digitale media meer is dan alleen naar een scherm staren.
Praat op sociale media mee via de hashtag #MUD21.
Bekijk hier een overzicht van al het nieuws rondom de Media Ukkie Dagen.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.