Elk jaar verschijnen er tientallen nieuwe apps voor peuters en kleuters. Ouders kunnen dus wel wat hulp gebruiken om goed te bepalen welke van deze apps het meest geschikt zijn voor hun kind. Daarom lanceert Mediawijzer.net vandaag de white paper ‘Kiezen uit apps voor peuters en kleuters. Waar let je op?’. De white paper is opgesteld door de juryleden van de Gouden Guppy, de prijs voor de beste peuter- en kleuterapp die woensdag 25 oktober in Amsterdam werd uitgereikt.
De juryleden, experts op diverse vakgebieden zoals opvoeding, onderwijs, leesbevordering en gameontwikkeling, bepleiten in het stuk dat er meer aandacht moet komen voor goede kinderapps. “Kinderapps vormen een belangrijk onderdeel in de digitale opvoeding, zowel thuis als op school. Dat betekent dat opvoeders goed moeten kijken naar de kwaliteit van apps, maar ook dat we ze daarbij kunnen helpen door de goede apps die op de markt zijn een beter podium te bieden. Dat verdienen ze”, zo zegt Hilde Tholen, hoofdredacteur van Ouders van Nu en juryvoorzitter van de Gouden Guppy 2017.
Bij het beoordelen van kinderapps kijken de experts met name naar originaliteit, speelwaarde en aantrekkelijkheid, zo schrijven ze in het stuk. Ook zaken als gebruikersvriendelijkheid, betrouwbaarheid en veiligheid komen aan de orde. In de white paper wordt uitgelegd hoe de beoordeling op deze onderdelen tot stand komt, zodat ouders en opvoeders beter in staat zijn om zelf te bepalen welke apps het beste bij de ontwikkeling van hun kind passen. “Slechte apps zijn net als snoep: lekker, maar niet per se gezond”, zo weet Tholen. Lang niet alle apps die jonge kinderen zélf leuk vinden, zijn dan ook goed voor hun ontwikkeling. Het helpt bijvoorbeeld als er in de app een verbinding zit met taal of een verhaal waarin de kinderen zich echt kunnen onderdompelen, zo stellen de experts.
Origineel en creatief
De Gouden Guppy 2017, voorheen bekend onder de naam Media Ukkie Award, werd dit jaar gewonnen door ‘Een Verre Reis’, een app gebaseerd op het klassieke verhaal van Toon Tellegen. Tijdens de uitreiking die gisteren in Amsterdam plaats vond, prees de jury ‘Een Verre Reis’ voor de mate van interactie die nodig is om het verhaal verder te laten gaan. De makers hebben duidelijk veel creatieve vrijheid gekregen en op deze manier een klassiek verhaal beschikbaar gemaakt voor een jongere doelgroep dan waar het originele verhaal oorspronkelijk voor bedoeld was, aldus het juryrapport.
De opstellers van de white paper hopen de komende jaren meer van dit soort originele en creatieve apps te verwelkomen. Dat vraagt onder meer om een mentaliteitsverandering bij zowel ontwikkelaars als de consument, zo stellen de auteurs. In Nederland bestaat volgens hen geen cultuur die het financieel mogelijk maakt om op grote schaal kwalitatief goede en creatieve apps voor kinderen te maken. App-ontwikkelaars verdienen doorgaans weinig met hun apps en moeten soms flinke investeringen doen om bijvoorbeeld in de App Store van Apple terecht te komen.
Bovendien zijn consumenten niet bereid veel geld voor een app te betalen, waar er ook gratis of goedkope alternatieven beschikbaar zijn. “Dat is jammer”, zo vindt Tholen. “Het maken van een app is een kostbaar en creatief proces waarbij veel verschillende partijen betrokken zijn. En goede apps kunnen verrijkend zijn voor kinderen en net als een goed kinderboek de fantasie en creativiteit bevorderen.”
Reacties 1
We betalen wel acht euro voor een koffie, maar vier euro voor een educatieve app? Echt niet. https://t.co/kUHOO2ajMg #mediawijsheid
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.