Wie is hier de digitale stomkop?

donderdag 13 augustus 2015

Tienermeisjes zijn via internet doodeenvoudig je auto in te lokken. Dat wil de Amerikaanse vlogger Coby Persin met zijn video laten zien, zegt hij. Een goede manier om tieners en ouders voor te lichten? Nee, vind ik.

Amerikaanse tieners zijn prank-moe, schreef Ypulse vorig jaar. Bedrijven maken er een sport van commerciële boodschappen in hoaxes te verpakken, omdat die sneller rondgaan via sociale media. Het hele jaar door is het 1 april. Komt de prank uit, dan gaat de video weer rond. Dat we daar zijn ingetrapt!

Die tactiek zou leiden tot ‘the Age of Not Believing’: tieners in de VS staan steeds achterdochtiger tegenover boodschappen in de media. Je kunt niks meer vertrouwen. Alles kan nep zijn, zelfs het serieuze nieuws.

Ook de ‘sociale experimenten’, een nieuwe trend, zijn een soort prank. Dat een homo-stel hand in hand wandelend door Moskou wordt beschimpt, zal geen hoax zijn. Maar het sociale experiment van Coby Persin wel. Tienermeisjes worden gefopt. Als ze in het park komen om een – niet onknappe – leeftijdgenoot te ontmoeten, treffen ze Coby. Een wereldverbeteraar van in de twintig, die de jonge meisjes dagenlang heeft opgegeild. Surprise! In het park staan ook de ouders, die hun dochters de huid vol schelden. De gezichten van de meisjes zijn geblurred, het gelaat van de ouders niet. Fijn om een dag later naar school te gaan!

“Deze video is inderdaad vreselijk vernederend”, zegt ook opvoeddeskundige Justine Pardoen. Wat kun je als ouder wél doen?

De meiden schrikken zich een ongeluk, maar het is voor de goede zaak, beweert Coby. Serieus?

Coby is behalve wereldverbeteraar ook een commerciële jongen. Binnen twee dagen was de video al bijna 20 miljoen keer bekeken. Dat is goed voor heel veel advertentie-inkomsten.

Nog een reden om de video te bekritiseren: de viral versterkt het beeld van pubers als digitale stomkoppen die niet te vertrouwen zijn. Ouders die al doodsangsten uitstaan ten opzichte van sociale media, zijn nu nog banger. De video draagt ook bij aan het wantrouwen bij tieners. Dat ouders zich willen bemoeien met wat je online doet, is nog tot daaraan toe. In sommige ouders schuilt echter ook een predator. Vertrouw ze niet.

Of is deze hele video in scene gezet? Spelen Coby en zijn filmploeg onder een hoedje met de ouders en dochters? Ik sluit het niet uit. Alles voor de views.

Dan liever de commercial die wij negen jaar geleden maakten:

We hebben er niks aan verdiend, ondanks de vele views op YouTube. Wel kreeg YoungWorks, maker van de spot, van jongeren een prijs voor beste video. En we ontvingen mails van ouders. Ze hadden smakelijk met hun kinderen om de video gelachen, waarna ze in een ontspannen sfeer een serieus gesprek konden voeren over de risico’s van internet.

Jammer dat ook Nederlandse ouders en tieners de Dangers-video zo serieus nemen. Wat dit filmpje vooral aantoont, is hoe vatbaar we zijn voor op sensatie beluste beelden en hoe klakkeloos we ze rondsturen. Hoe je je kind kunt behoeden voor de schadelijke effecten van sociale media, doet er minder toe.

Voor professionals op het gebied van mediawijsheid ligt hier een belangrijke taak. Er bestaan betere manieren om ouders voor te lichten over mediaopvoeding. Hoe zou jij ouders en tieners voorlichten, dus zonder ze bang te maken?

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.