Ieder jaar speelt het netwerk een onmisbare rol tijdens de Week van de Mediawijsheid. Door het hele land zorgen zij voor activiteiten rondom het thema ‘Aan of uit?’, van groot tot klein en voor jong en oud. In aanloop naar de campagne dit jaar (8 t/m 15 november 2019) bieden we enthousiaste organisators een podium om te vertellen over hun activiteiten. Deze keer spreken we Jeroen de Boer, die als adviseur innovatie bij Fers betrokken is bij het Data Detox-project dat tijdens de #WvdM een paar mooie hoogtepunten heeft: de Data Detox Game voor kinderen en De Kleinste Privacyshow van Nederland. Tevens wordt op 8 november het Platform Mediawijsheid Friesland gelanceerd.
Mooie uitdaging
Jeroen is vanuit Fers bij meerdere activiteiten betrokken tijdens de Week van de Mediawijsheid. Uitgangspunt is het Data Detox-project dat samen met de Friese bibliotheken wordt uitgevoerd. Jeroen vertelt enthousiast over één van de highlights, de Data Detox Game: “Vlak voor de zomer kregen we van de Koninklijke Bibliotheek het verzoek om op basis van de Data Detox Kit, een project dat we sinds het najaar van 2018 uitvoeren, een game voor de serious game MediaMasters te maken. Met de Data Detox Kit volg je een achtdaagse ‘kuur’, waarbij je elke dag een onderdeel van je digitale persoonlijkheid behandelt. Het gaat hierbij niet om het minder mediagebruik, maar juist over het bewuster mediagebruik.”
Ieder jaar is er voor de duizenden deelnemende klassen in MediaMasters een bibliotheekopdracht tijdens de landelijke wedstrijd van de game. “Superleuk natuurlijk dat wij daar dit jaar mee aan de slag mochten, en een mooie uitdaging. Samen met 8D Games bedachten we het concept. Daarbij konden we goed bouwen op de kennis die we eerder dit jaar, samen met de Friese bibliotheken aan input ophaalden bij een aantal basisscholen in Friesland. Hen vroegen we namelijk hoe zij een Data Detox Kit speciaal voor de jeugd voor zich zagen. Wat mist er? Wat kan beter? Of wat is al goed op orde? De game vormt de voorbode voor de Data Detox Kit voor de jeugd die we volgend jaar lanceren.”
Aan of uit?
Het Data Detox-project sluit naadloos aan bij de thematiek van de Week van de Mediawijsheid dit jaar: het maken van keuzes in mediagebruik en begrijpen hoe media je leven kunnen verrijken maar ook vaak uitdagingen opleveren. “Hoe krijg je controle over je persoonlijke data en digitale privacy? We hopen mensen bewust te maken van de mogelijkheid om datastromen in te dammen, soms heel eenvoudig door je GPS uit te zetten, of door apps te verwijderen die je niet gebruikt”, vertelt Jeroen.
Bewust- en weerbaarheidsmarkt
Een ander hoogtepunt tijdens de Week van de Mediawijsheid is de lancering van het Platform Mediawijsheid Friesland. Dat wordt gedaan met het kleinste mediawijsheidevent met grote ambities voor de toekomst. “In de foyer van creatieve hotspot Neushoorn in Leeuwarden is er een open toegankelijke bewust- en weerbaarheidsmarkt. Fers toont daar de Glass Room Experience, een reizende tentoonstelling die je bewust maakt van de data die met slimme technologie verzameld worden.” Het Platform Mediawijsheid Friesland is een samenwerking tussen Fers, New Noardic Wave, Suksawat, ROC Friesland College, Onderzoeksgroep Cybersafety NHL Stenden, Academie Communication & Creative Business NHL Stenden en Lectoraat Organizations and Social Media NHL Stenden. “De start ervan wordt deze dag gevierd met een Fries broodje mediawijsheid. De partners gaan vanaf dat moment samen events organiseren om inwoners én creatieve makers van Friesland nog mediabewuster te maken.”
De Kleinste Privacyshow van Nederland
Maar dat was nog niet alles! “Tijdens de campagneweek spelen we viermaal De Kleinste Privacyshow van Nederland: op 9 november bij Bibliotheek Franeker en op 18/19 november driemaal bij ROC Friese Poort in Emmeloord. Die laatste shows worden een uitdaging, want we gaan een groot theater in en het publiek bestaat telkens uit 500 studenten. En last but not least staat de eerdergenoemde Glass Room Experience bij verschillende vestigingen van Hogeschool NHL Stenden (28 oktober – 1 november Leeuwarden, 4 – 8 november Emmen), waarbij de begeleiding wordt verzorgd door studenten van de minor Cybersafety.”
Met de verschillende activiteiten tijdens de Week van de Mediawijsheid hoopt Jeroen met alle partners te bereiken dat bezoekers/deelnemers digitaal bewuster worden, en in staat zijn keuzes te maken omtrent hun digitale privacy. “Niet gelijk die cookiemelding wegklikken dus, maar gewoon even lezen wat er staat. Of beginnen met het sterker maken van je wachtwoord. Het zijn kleine dingen die wel degelijk een verbetering van je digitale persoonlijkheid tot gevolg hebben.”
Wil je ook een mediawijze activiteit organiseren? Jeroen tipt: “Werk samen met partners en toon aan dat je als organiserende organisatie een verandering teweeg kan brengen.”
Foto’s: Lucas Kemper
Meer inspirerende initiatieven op het gebied van mediawijsheid:
» Mediafestival biedt jongeren inkijkje in utopische toekomst
» Next Culture: maakonderwijs voor een technologisch-kritische samenleving
» Teacher Maker Camp: raak vertrouwd met digitale vaardigheden
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.