Met 400 bezoekers was het Grijs en Wijs Mediafestival in Beeld en Geluid op 9 november een groot succes. Jong en oud lieten zich tijdens dit kick-off event van de Week van de Mediawijsheid onderdompelen in de mogelijkheden van digitale media. Alles werd uit de kast gehaald om er uiteindelijk voor te zorgen dat iedereen volwaardig mee kan doen aan de digitale samenleving.
Beeld en Geluid werd omgetoverd tot een plek waar zowel jong als oud zich kunnen vermaken. Een gezellig bruincafé met verse koffie en gelegenheid om vragen te stellen. Een telefooncel waarin bezoekers leren skypen. En een kleurige verzameling ‘kiddy rides’ waarop bezoekers voor het eerst virtual reality ervaren. Al gauw liep het festival vol en werden jong en oud geïnspireerd om meer te doen met media!
Help ouderen profiteren van de kansen van media
En dat gebeurde niet voor niets. In aanloop naar de Week van de Mediawijsheid is onderzoek gedaan naar het mediagebruik van ouderen, door Netwerk Mediawijsheid, Universiteit Twente, het Nationaal Ouderenfonds, Samsung en SeniorWeb. Een opvallende uitkomst is dat veel mensen die het meest van internetgebruik kunnen profiteren, er op dit moment het minst profijt van hebben. Daarom vraagt Netwerk Mediawijsheid tijdens de Week van de Mediawijsheid en het Grijs en Wijs Mediafestival, samen met partners, extra aandacht voor ouderen.
Lees hier de volledige rapporten over ‘Ouderen in digitaal Nederland’ die op 14 oktober 2019 zijn gepresenteerd
Dit was er te doen tijdens het Grijs en Wijs Mediafestival
Het festival duurde van 10.00 tot 14.00 uur en tijd om te vervelen was er zeker niet. Bezoekers leerden alles over de digitale overheid tijdens de Digisterker Quiz van de Bibliotheek en Digisterker. Vrijwilligers van SeniorWeb zaten klaar op de Grijs en Wijs Tribune om concrete tips te geven over smartphone, tablet of computer. Marga van Praag gaf maar liefst drie rondleidingen door de mediageschiedenis in de archieven van Beeld en Geluid. En Beeld en Geluid en SeniorWeb boden een interactief videoprogramma over de complexe mediawereld. En ten slotte lieten VodafoneZiggo, Samsung en Nationaal Ouderenfonds ouderen kennis maken met de mogelijkheden van mediagebruik, in het Welkom Online Café.
In de theaterzaal traden bekende figuren als Olga Commandeur, Peter de Harder en Marijke van Helwegen, Rob Mes en Marga van Praag op tijdens de volgende programmaonderdelen:
Swipe-gym met Olga Commandeur
Van al dat achter je telefoon en laptop zitten gaat je lijf protesteren; stijve schouders, kramp in je vingers, een zere rug. Het festival begon daarom met een flinke portie ‘gelukshormoon’, tijdens swipe-gym met Nederlands bekendste sportleraar Olga Commandeur. Met een opzwepende ochtendgymnastiek inspireerde zij bezoekers om aan de slag te gaan met hun houding tijdens het mediagebruik. Zorg voor een actieve en open houding. Dus trek je kin in, doe je schouders naar achter en je handen open. En vergeet niet je ‘spierkorset’ te gebruiken; je rug en buikspieren helpen je schouders te ontlasten en helpen je bovendien vallen te voorkomen.
Panel gesprek over ‘Aan of uit?’
Wanneer kies je ervoor om aan of uit te staan en wat is er nodig om die keuze te maken? Dat is de vraag die Marga van Praag voorlegde aan haar tafelgasten Marijke Helwegen, Rob Mes, Olga Commandeur en Peter de Harder ofwel ‘Petrus’. Dit veelzijdige gezelschap sprak over het thema van de Week van de Mediawijsheid: Aan of uit?
Dat ‘aan’staan vele kansen biedt, blijkt uit het verhaal van Rob Mes (69 jaar). Hij is verbinder op LinkedIn en laat zien dat je nooit te oud bent om online van betekenis te zijn of een baan te vinden. Maar daarvoor moeten de mensen wel eerst online kunnen een LinkedIn-account hebben, benadrukt Rob. Hoe zorgen we ervoor dat alle ouderen de mogelijkheid hebben om ‘aan’ te staan en zo te profiteren van de kansen van digitale media?
“Klik & Tik van Oefenen.nl”, is het antwoord van Marijke van Helwegen. Zij ervoer zelf hoe het is om compleet afhankelijk te zijn van haar omgeving als het gaat om internetgebruik. Dat was totdat zij voor zichzelf besloot om zelfredzaam te willen zijn. In de bibliotheek volgde ze een cursus Klik & Tik om de basis van computeren te leren. En nu is ze enthousiast ambassadeur van Oefenen.nl.
Maar veel ouderen zijn huiverig om online te gaan. Door enge verhalen in de media of omdat ze denken dat ze daar te oud voor zijn. Peter de Harder zou willen dat jong en oud elkaar meer helpen. Hij ziet een grote kloof tussen de generaties en gelooft dat jongeren meer kunnen laten zien wat sociale media te bieden hebben. Verbind jong en oud om kennis en ervaringen uit te wisselen.
10 gouden tips van YouTuber ‘Petrus’
YouTube biedt meer dan schattige kattenfilmpjes en prank-video’s; het is de nieuwe televisie. Daarom introduceert Peter de Harder (ook bekend als ‘Petrus’) het publiek met de wondere wereld van dit online videoplatform. Hij laat zien dat YouTuber zijn niet veel verschilt van televisie of filmproducent zijn. En dat je er serieus je brood mee kunt verdienen. Maar YouTuber zijn is niet gemakkelijk: wanneer neem je gratis spullen aan en hoe blijf je jezelf? En hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen de vele filmpjes die dagelijks online komen? Peter deelt 10 gouden tips om een succesvol YouTuber te worden.
Het publiek, waar plots ook een aantal jonge fans in opdoken, kreeg ook de kans om vragen te stellen. Naast de vragen van kinderen (‘wie is je beste vriend op YouTube, naast Calvijn?’ en ‘hoeveel verdien je als YouTuber?’), zijn er ook vragen van bezorgde ouders: hoe leer je kinderen wat echt of nep is? En bij wie ligt eigenlijk de verantwoordelijkheid? Peter ziet ook hoe jonge kinderen beïnvloed worden op YouTube, terwijl de verantwoordelijkheid ligt bij jongeren die vooral geld willen verdienen. Peter hoopt dan ook dat YouTubers meer gaan bieden op gebied van infotainment, voor jong én oud.
Aan het eind van de dag waren de reacties enthousiast. Zowel jong als oud hebben op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met de kansen van online zijn. En áls iedereen dan ‘aan’staat is het alleen nog de kunst om de gezonde balans te vinden tussen ‘aan’ en ‘uit’, om online veilig te blijven én te denken aan die goede houding van Olga Commandeur.
Bekijk alle foto’s van het Grijs en Wijs Mediafestival op Flickr, met dank aan fotograaf Nico Alsemgeest
Het Grijs en Wijs Mediafestival werd mogelijk gemaakt door Netwerk Mediawijsheid, Samsung, VodafoneZiggo, SeniorWeb, het Nationaal Ouderenfonds, de Bibliotheek, Digisterker, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De VR-installaties werden mogelijk gemaakt door Dropstuff.
De Week van de Mediawijsheid vond plaats van 8 t/m 15 november, met als thema ‘Aan of uit?’. Benieuwd naar de campagne? Kijk op www.weekvandemediawijsheid.nl.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.