Hoe kan je als hogeschool meedoen met de Week van de Mediawijsheid? Hoe organiseer je een activiteit in deze roerige tijden? We stelden Geerle van Wijk, hoofddocent mediastudies aan de opleiding Creative Business bij Hogeschool Saxion, een aantal vragen over hoe zij hiermee omgaan.
Tijdens de Week van de Mediawijsheid (6 t/m 13 november 2020) organiseren vele organisaties (online) activiteiten, van groot tot klein en voor jong en oud. Zoals ieder jaar speelt het netwerk hierin een onmisbare rol. In aanloop naar de campagne vragen we netwerkpartners hoe zij aandacht besteden aan de Week van de Mediawijsheid. Wil je ook aanhaken en kun je nog wat inspiratie gebruiken? Lees verder!
Waarom doen jullie mee aan de Week van de Mediawijsheid?
De opleiding waar ik lesgeef, Creatief Business, is het wel aan zijn stand verplicht om mee te doen. Mijn opleiding richt zich op het opleiden van mediaprofessionals voor de creatieve industrie. De opleiding leidt studenten op tot creatieve conceptontwikkelaars die het speelveld tussen opdrachtgever, doelgroep en mediaplatformen begrijpen en die concepten om kunnen zetten in ontwerp en productie van media. Maar eigenlijk zou iedere hbo-opleiding mee moeten doen. Mediawijsheid is niet alleen voorbehouden aan onze opleiding; iedere hbo opleiding heeft ermee te maken. Alle studenten leven immers in onze gemedialiseerde samenleving. Het is niet meer weg te denken. De vraag ‘hoe ga je nu met media om’ is voor iedere opleiding een relevante vraag.
Merk je dat studenten begeleiding nodig hebben over dit onderwerp – en hoe bieden jullie die ondersteuning?
In de lessen Studie en Loopbaanbegeleiding wordt er op een aantal Saxion-opleidingen aandacht besteed aan het door ons ontwikkelde lesmateriaal Onder de duim. De vragen die daarin behandeld worden: wat doen smartphones met ons, met onze informatieverwerking, onze hersenen, ons sociaal gedrag en onze maatschappij? Maken technologiebedrijven ons expres verslaafd? En wat kun jij nu eigenlijk zelf doen?
“De smartphone kan natuurlijk een prachtig digitaal leermiddel zijn, maar het kan net zo goed een enorme digitale afleiding zijn.”
Op basis van dat lesmateriaal laten we zien hoe de smartphone ons leven beheerst. De smartphone kan natuurlijk een prachtig digitaal leermiddel zijn, maar het kan net zo goed een enorme digitale afleiding zijn. In de lessen besteden we aandacht aan de effecten van het gebruik van social media en smartphones en we geven handvatten en tips hoe je slim kunt omgaan met je telefoon en smartphone. Kortom: een tweetal lessen waarvan we hopen dat je er een stuk mediawijzer van wordt.
Wat doen jullie tijdens de Week van de Mediawijsheid?
Dit jaar sluiten we ook aan bij het thema middels de verschillende online kanalen van Saxion. In nieuwsbrieven en in het online magazine SaxNow staat voorafgaand aan de Week van de Mediawijsheid het thema ‘wat is jouw digitale balans?’ centraal. Ook kunnen studenten hun balans opmaken door het zogenaamde weekmenu te volgen. Die is samengesteld uit documentaires en films waarin de rol van media centraal staan. Iedere dag van die week kunnen ze een speelfilm of documentaire kijken. Aan het eind van de week kunnen studenten voor zichzelf de balans opmaken door een online formulier in te vullen. Het formulier is een lijst stellingen die duidelijk (met een knipoog) laat zien of je ‘in balans’ bent. De films en documentaires zijn afkomstig uit de Horen, Zien & Swipen lijst, een lijst met dertig items waarvan we vinden dat iedere mediastudent ze gezien of gelezen moet hebben.
Welke documentaires en films staan er op het menu?
- Maandag 9 november: The Social Dilemma – Netflix
Deze mix van documentaire en drama onderzoekt de impact van sociale netwerken als Twitter, Instagram, Facebook en Google, met technische experts die over hun eigen creaties zelf aan de bel trekken. Zeg maar gerust aan de alarmbel. - Dinsdag 10 november: #Follow me – vpro
We schrijven 2010. Kevin Systrom en Mike Krieger lanceren een nieuw social medium: Instagram. Instagram is met meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers hét sociale medium van dit moment. Hoe meer likes en followers hoe meer status. - Woensdag 11 november: The Cleaners – 2 doc vpro
‘Ignore’ en ‘delete’: onthoud die woorden. In de documentaire The Cleaners gaan we op pad met ‘digital content moderatoren’ op de Filipijnen. Ze moeten dagelijks schokkende beelden van onze social media verwijderen. Maar wat is schokkend? - Donderdag 12 november: Er ist wieder Da – Netflix
In de komische satire Er ist wieder Da ontwaakt Hitler na 70 jaar op de plek van zijn voormalige bunker in Berlijn. Hitler wordt een mediafenomeen. Wat de film ons wil laten zien? Ook in onze tijd kan een nieuwe Hitler met behulp van de media zo weer opstaan. - Vrijdag 13 november: The Hater – Netflix
De Poolse film Hejter (The Hater) is zeer zeker geen ‘feel good movie’, maar wel het bekijken meer dan waard. In The Hater volgen we rechtenstudent Tomasz. Een thriller over de keerzijde van social media en het effect op de dagelijkse werkelijkheid.
En heb je tips voor andere mbo’s, hbo’s of wo’s voor het deelnemen aan de Week van de Mediawijsheid?
Jazeker! Laat studenten en je collega’s weten dat die week er is! Er zijn ieder jaar zoveel verschillende mediawijze activiteiten dat er altijd wel iets tussen zit wat jij met je studenten kunt doen, zelfs al is het maar de bespreking van deze uitspraak: voordat ik ga slapen check ik altijd nog even social media op mijn mobiel en zodra ik wakker word pak ik altijd even mijn mobiel om sociale media te checken. Of ik uit balans ben? Nou, wat denk je zelf?
Ook aanhaken op de Week van de Mediawijsheid met jouw onderwijsinstelling? Gebruik het campagnemateriaal of plaats jouw activiteit of online event op het activiteitenoverzicht. Tips of advies nodig bij het organiseren van de Week van de Mediawijsheid in jouw organisatie? Kijk op weekvandemediawijsheid.nl/doemee of neem contact met ons op via campagne@mediawijzer.net
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.