Volop nieuws over de snel naderende Week van de Mediawijsheid 2018: met de serious game MediaMasters in een nieuw jasje én een #WvdM18 ambassadeur om trots op te zijn, kijken we uit naar een mooie campagneweek. Het thema ‘Heb jij het onder de duim?’ biedt allerlei mogelijkheden om van 16 t/m 23 november ook met jouw organisatie aan te haken en het belang van mediawijsheid op de kaart te zetten. In dit artikel zetten we de belangrijkste informatie, nieuwtjes en tips op een rij. Samen maken we er een inspirerende en mediawijze week van!
Thema ‘Heb jij het onder de duim?’
Met de opmars van de smartphone is onze duim een machtig instrument geworden. Of we er nu mee scrollen, klikken of swipen: de mogelijkheden zijn eindeloos. Op de hoogte blijven van het laatste nieuws, met je volgers delen wat je vandaag hebt meegemaakt of op zoek naar een nieuwe date? Je duim regelt het allemaal.
Maar de ene duim is de andere niet, en lang niet iedereen is er even handig mee. Dat is een groeiend probleem. Want of het nu gaat om het doen van je bankzaken, het vinden van een baan of het regelen van je privacyinstellingen: het wordt steeds belangrijker om een bepaalde mate van mediawijsheid in de vingers te hebben. Daarbij hoort ook dat je je bewust bent van wat allemaal nodig is om mee te kunnen komen in een samenleving die steeds digitaler wordt.
Tijdens de komende Week van de Mediawijsheid richten we ons dan ook op iedereen die wel een helpende hand kan gebruiken. We onderzoeken waaraan je vandaag de dag moet voldoen om jezelf ‘mediawijs’ te kunnen noemen en stellen jong en oud de vraag: ‘Heb jij het onder de duim?’.
NOS Jeugdjournaal presentator Lucas van de Meerendonk nieuwe ambassadeur #WvdM18
De populaire NOS Jeugdjournaal presentator Lucas van de Meerendonk verbindt zich dit jaar als ambassadeur aan de Week van de Mediawijsheid en zal zich inzetten om jong en oud mediawijzer te maken. De 32-jarige presentator vertelt waarom hij het belangrijk vindt om zijn steentje bij te dragen aan meer bewustwording rondom mediawijsheid:
“Ook ik ervaar bij het NOS Jeugdjournaal hoe leuk en belangrijk het is om via (sociale) media op de hoogte te blijven en nieuws te delen. Maar lang niet iedereen heeft mediawijsheid al goed in de vingers. Dat merkte ik bijvoorbeeld laatst toen er op de Insta-pagina van het Jeugdjournaal een foto van mijn baby werd geplaatst. ‘Wat een stomme naam’, ‘wat kijkt dat kind raar’ waren een paar van de reacties. Nou ik kan je vertellen; ook al kan ik er best tegen, het is toch niet leuk om te lezen. Het wordt steeds belangrijker om mediawijs te zijn. Zaken als hoe gedraag je je online, maar ook welke media zet je slim en veilig in en hoe regel je je privacy-instellingen horen hier allemaal bij”.
#WvdM18: dit kun jij doen
Zoals ieder jaar speelt het netwerk van Mediawijzer.net een belangrijke rol in de campagne. Zo doe je mee:
- Organiseer een activiteit, bijvoorbeeld een ouderavond, mediawijze workshop, app-café, voorstelling of festival. Vergeet deze niet op de kaart te zetten zodat iedereen ‘m kan zien.
- Spread the word! Dit gaat gemakkelijk met de handige toolkit vol teksten, logo’s, links en meer
- De campagneposter kun je tevens in de toolkit vinden om zelf te printen. Wil je fysieke exemplaren (na)bestellen? Dat kan hier
- Speciaal voor bibliotheken: gebruik het inspiratieoverzicht en personaliseer de bieb-versie van de campagneposter (download zip) met jouw eigen activiteit
- Heb je materiaal of aanbod rondom het thema ‘Heb jij het onder de duim?’ voor op de campagnewebsite of heb je andere plannen of vragen? Breng ons op de hoogte via info@mediawijzer.net
Nieuwe MediaMasters-trailer gelanceerd
Wist je dat MediaMasters vernieuwd is? Welkom in de MediaMasters-wereld: moderner, spannender, mediawijzer! De MediaMasters-wereld bestaat uit 7 wijken – met elk een eigen thema – waarin leerlingen mediawijze opdrachten en uitdagende MediaMissies kunnen volbrengen.
En: vanaf vandaag is de nieuwe trailer van MediaMasters te bekijken! Je vindt hem hieronder. Maak kennis met de MediaSquad: Donna, Rick, James en Micky. In de spannende serious game maken leerlingen uit groep 7 en/of 8 spelenderwijs kennis met de kansen en de gevaren van (digitale) media. Hoe ga je mediawijs om met onder andere WhatsApp, privacy en nepnieuws? Leerlingen gaan samen in de klas én thuis het avontuur aan met de MediaSquad en bundelen hun mediawijze krachten om MediaMissies te volbrengen.
De achtste editie van MediaMasters kan vanaf oktober het hele schooljaar worden gespeeld, met als hoogtepunt de landelijke en spannende wedstrijd tussen duizenden klassen tijdens de Week van de Mediawijsheid. Leuk om te weten: de game groeit nog steeds in populariteit. In 2017 waren er maar liefst 165.000 leerlingen in meer dan 6.000 klassen aangemeld voor MediaMasters.
- Jouw klas nog niet aangemeld voor het nieuwe schooljaar? Doe het gelijk
- Volg #MediaMasters en de karakters van de MediaSquad op sociale media
- Voor elk uitgespeelde thema mogen leerlingen een sticker plakken op de speciale poster
- Wist je dat MediaMasters er ook is voor het speciaal onderwijs?
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.