Vandaag start de Week van de Mediawijsheid, de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het belang van mediawijsheid voor jong en oud. In een wereld vol media moeten we constant keuzes maken. We moeten ‘aan’ staan om mee te blijven doen met de wereld om ons heen. Tegelijkertijd moeten we soms kiezen voor onze eigen uitknop, omdat ook het offline leven aandacht vraagt. Tijdens de Week van de Mediawijsheid stellen we daarom aan jong en oud de vraag: wanneer kies jij om aan of uit te staan?
Deze week worden er door het hele land meer dan 200 events georganiseerd die allemaal tot doel hebben om mensen een beetje mediawijzer te maken. Van bibliotheken en buurthuizen tot Beeld en Geluid en andere musea. We pikken er graag zes bijzondere uit:
Eerste editie Grijs en Wijs Mediafestival in Beeld en Geluid – Speciaal voor ouderen (en hun omgeving, zoals familie en vrienden) wordt op 9 november het eerste Grijs en Wijs Mediafestival georganiseerd. Marga van Praag leidt je rond door de Nederlandse mediageschiedenis, Olga Commandeur helpt je met swipe-gym fit te blijven in digitale tijden en experts van Samsung, VodafoneZiggo, SeniorWeb, Digisterker en het Nationaal Ouderenfonds zijn er voor tips, advies en het beantwoorden van al je vragen over computers, smartphones en tablets. Benieuwd naar de rest van het programma? Kijk op weekvandemediawijsheid.nl/grijsenwijs.
Special Media Awards en manifest – Op 9 november vindt ook de landelijke prijsuitreiking voor de beste mediamakers met een verstandelijke beperking plaats in Beeld en Geluid. Het is de eerste keer dat deze prijzen worden uitgereikt. Er zijn o.a. awards te vergeven voor Beste Radio Station, Beste Vlogger, Beste YouTuber en Beste Instagram Account. De avond wordt gepresenteerd door Tess Milne. Voorafgaand aan de prijsuitreiking wordt het door Netwerk Mediawijsheid geïnitieerde Mediawijsheidmanifest ‘Ook jongeren met een licht verstandelijke beperking hebben recht op een leuk online leven’ overhandigd aan Rick Brink, minister van Gehandicaptenzaken. Kijk voor informatie en het live volgen van het event via YouTube op special-media-awards.nl.
Meest mediawijze klas van Nederland – Op 8 november beginnen 200.000 leerlingen in groep 7, 8 en de brugklas aan de landelijke wedstrijd van de serious game MediaMasters. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws? De klas die de game het best volbrengt mag zich de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Meer informatie op mediamasters.nl.
Opening Youseum Amsterdam: mediawijs Instagram-museum – Op 8 november opent art experience Youseum de deuren in Amsterdam. In het pop-up museum wordt de bezoeker uitgedaagd kritisch na te denken over zichzelf. Wat gebeurt er na het maken van een selfie? Is het kunst? En welke impact heeft het? Meer info vind je op youseum.art.
Lancering van de Emoji Voter – Emoji, de taal waar wij allemaal mee appen, wordt bepaald door slechts een handjevol mensen. Nederlands emoji-expert Lilian Stolk vindt dat dit moet veranderen. Via de app Emoji Voter kunnen we als gebruikers vanaf 14 november onze stem opeisen. Als een soort Tinder swipe je in de Emoji Voter door de emoji-voorstellen die officieel bij het Unicode Consortium zijn binnengekomen. Meer info vind je op lilianstolk.com/emoji-voter.
Kinderpodcasts.nl – Op 15 november, de laatste dag van de Week van de Mediawijsheid, gaat Kinderpodcasts.nl live; het eerste podcastplatform voor kinderen. Interessant voor het onderwijs, want gesproken tekst stelt kinderen in staat om op een hoger niveau met informatie om te gaan dan wanneer ze lezen. Meer informatie vind je op kinderpodcasts.nl.
De Week van de Mediawijsheid 2019 vond plaats van 8 t/m 15 november, met als thema ‘Aan of uit?’. Kijk voor meer informatie over de campagne op www.weekvandemediawijsheid.nl.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.