Zo komt het netwerk in beweging tijdens de Media Ukkie Dagen

woensdag 29 maart 2023

De Media Ukkie Dagen staan dit jaar in het teken van Balans: bewegen met media. Ook het netwerk zelf is dit jaar volop in beweging. Hoe? Dat lees je in de verschillende bijdragen op Mediaukkiedagen.nl

Op de campagnewebsite vertellen netwerkpartners uit diverse werkvelden hoe zij stilstaan bij de campagne. Maar ze leggen ook uit wat mediaopvoeding voor hen betekent en ze delen waardevolle tips en inzichten.

Hulp van alle kanten

“We kunnen van opgroeiende kinderen niet verwachten dat ze het ontdekken van deze digitale wereld zonder de juiste begeleiding kunnen.” Aan het woord is Andrea Kramp, deskundige mediawijsheid en mediacoach bij gro-up. “Met mediawijsheid en mediaopvoeding wordt naar mijn mening dan ook nog te weinig gedaan. Als professionals kunnen wij de kinderen als de ouders/opvoeders hierbij helpen.”

Ook gemeenten kunnen een rol spelen in het stimuleren van de juiste balans tussen mediagebruik en actief bezig zijn. Onno Kerk vertelt hoe JOGG-regisseurs tijdens de Media Ukkie Dagen in actie komen.

Mediawijsheid op scholen

Daarnaast is er natuurlijk ook voor leerkrachten en scholen een rol weggelegd. Miranda Wedekind vertelt hoe ze docenten helpt door hen elke dag een tip te sturen. “Vaak hoor ik: ‘Kleuters zitten thuis al zoveel op een tablet, op school doe ik daar dus niks meer mee.’ Ik snap dat gevoel, maar dit geldt niet voor elke kleuter. En als leerkracht kun jij juist zorgen voor die andere kant, waarbij kleuters niet consumeren, maar media gaan produceren. Media gebruiken betekent niet altijd alleen met een tablet aan de slag gaan. Er zijn echt veel meer manieren!”

Ook opa’s en oma’s kunnen aan de slag

“Ik gun mijn collega’s in de kinderopvang het Pippi Langkous-denken.” Aan het woord is Anneke van Soest van Humankind. “Dat ze misschien nog nooit met kinderen en media gewerkt hebben. Maar dat ze vertrouwen in hun pedagogische basisvaardigheden en daarmee al een heel eind komen in de begeleiding van kinderen in het mediawijs worden.”

Dat vertrouwen hoopt Van Soest ook door te kunnen geven aan (aanstaande) opa’s en oma’s. Daarom is ze samen met Heidi Linschoten op het idee gekomen van Koffie&Cookies. De werelden van grootouders en kleinkinderen liggen minder ver uit elkaar dan je misschien denkt.

Anneke en Heidi laten zien dat opa’s en oma’s tijdens een oppasdag een belangrijke rol spelen in de mediaopvoeding van hun kleinkinderen. Daarbij gaat het er niet om dat de schermtijd bewaakt wordt, maar dat media een mooie rol in de verbinding tussen hen kan spelen. ‘Terwijl opa bijvoorbeeld de Volkskrant leest, leest het kleinkind de Kidsweek (die opa voor hem meebracht) en praten ze samen over het nieuws. En vlak oma’s niet uit bij een potje Just Dance”.

Meer over de Media Ukkie Dagen

» Alle verhalen uit het netwerk lees je terug op Mediaukkiedagen.nl
» Meer over het Iene Miene Meida-onderzoek lees je hier of in het verslag van de Netwerksessie
» Ga direct aan de slag met de tien tips, die in verschillende talen beschikbaar zijn

 

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.