Het Practoraat Mediawijsheid en Netwerk Mediawijsheid roepen mbo-docenten op om toekomstige zorgverleners meer te bekwamen in het omgaan met desinformatie. Patiënten en cliënten worden steeds meer beïnvloed door desinformatie en veel studenten leren niet hoe ze daar op een goede manier het gesprek over kunnen voeren. Daarom lanceren de organisaties vandaag de nieuwe startpagina mbomediawijs.nl/desinformatie, waar docenten lespakketten, losse lessen en casussen over desinformatie kunnen vinden. Klassen kunnen ook meedoen aan de Goed in Gesprek Challenge en daarmee gastlessen van bekende TikTokkers en andere prijzen winnen. Marieke Kuypers, een bekende TikTokker, is het gezicht van deze challenge.
Weerbaar tegen desinformatie
Practor Mediawijsheid Wouter van der Horst: “We zien dat steeds meer mensen wantrouwend tegenover de zorg staan. Patiënten zoeken zelf informatie op het internet, en doordat daar steeds meer desinformatie is raken mensen hun vertrouwen in zorgprofessionals soms helemaal kwijt. Dan kunnen zij beslissingen nemen die schadelijk voor hen zijn. Vrijwel iedereen die in de zorg werkt heeft daar nu dagelijks mee te maken. Maar in de opleidingen voor zorgverleners heeft het omgaan met desinformatie nog te weinig plek.”
Goed in gesprek over verkeerde informatie
Het Practoraat Mediawijsheid en Netwerk Mediawijsheid lanceren daarom vandaag een speciale startpagina voor het mbo: mbomediawijs.nl/desinformatie. Met de bijbehorende campagne ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’ willen het Practoraat Mediawijsheid en Netwerk Mediawijsheid docenten stimuleren meer les te geven over desinformatie en studenten goed voor te bereiden op gesprekken waarin desinformatie een rol speelt. De startpagina biedt docenten materialen en kennis en wijst de weg naar betrouwbare informatie en organisaties en is voor alle mbo-docenten een goed begin. De campagne ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’ is er daarnaast ook voor mediaopleidingen en hbo lerarenopleidingen (voor meer informatie, zie goedingesprek.nl).
Challenge voor studenten
Het lesmateriaal op de startpagina is volledig gebaseerd op voorbeelden uit de praktijk. Met de Goed in Gesprek Challenge worden jongeren uitgedaagd om na te denken over hoe ze goed in gesprek gaan met mensen die op het verkeerde been zijn gezet. In het bijzonder naar aanleiding van situaties in hun (latere) beroepspraktijk. Via sociale media, zoals TikTok, en via de les kunnen zij meedoen door hun beste gesprekstip te delen. Marieke Kuypers is het gezicht van de campagne. Zij heeft meer dan 90.000 volgers op TikTok en maakt filmpjes over desinformatie die zij daar tegenkomt. Kuypers: ‘Het lijkt soms onmogelijk om elkaar nog te vinden in het gesprek, maar ik merk dat het wel kán lukken als mensen zich veilig voelen en je je goed in hen verplaatst. In deze tijden kan desinformatie echt heel veel impact hebben. Daarom is het zo belangrijk dat we dat gesprek goed kunnen voeren. Ik hoop dat studenten daar over na willen denken en hun beste idee willen delen.”
Over Netwerk Mediawijsheid
Netwerk Mediawijsheid heeft de missie: ‘Iedereen mediawijs’. Met meer dan duizend aangesloten organisaties werkt het netwerk aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Want wie mediawijs is, kan zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een wereld vol media. Netwerk Mediawijsheid is een samenwerking van vijf organisaties: Beeld en Geluid ECP, Kennisnet, HUMAN en Koninklijke Bibliotheek. Voor meer informatie, zie www.netwerkmediawijsheid.nl.
Over het Practoraat Mediawijsheid (mbomediawijs.nl)
Het Practoraat Mediawijsheid is een samenwerking tussen Mediacollege Amsterdam (Ma), Hout- en Meubileringscollege (HMC), ROCTOP en ROC van Amsterdam MBO College Zuid & West. Het Practoraat is een leergemeenschap van en voor mbo-docenten gericht op de ontwikkeling van kennis, expertise en vaardigheden die zij nodig hebben in de snel veranderende en gemedialiseerde onderwijspraktijk. Voor meer informatie, zie www.mbomediawijs.nl.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.